Fremtidens lastbiler skal vinke farvel til diesel
På en nylig konference blev der diskuteret hvilke alternative energiformer, der i fremtiden kan erstatte diesel og gøre lastbiltransporten grønnere.
Både den internationale vejtransportorganisation IRU, EU-kommissionen, eksperter og transport- og logistikorganisationer fra hele Europa var til stede, da der blev diskuteret grønne alternativer til diesel på en international konference om miljøforhold.
Der blev blandt andet nævnt gas, el og biobrændsel som mulige erstatningsforslag, skriver brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD.
Læs også: DSV på vej med fossilfri transport i Sverige
”Vi vil gerne støtte ønsket om, at fremtidens lastbiler skal være så miljøvenlige som overhovedet muligt, men hvilke teknologier, som bedst bidrager hertil, er fortsat uvist. I transport- og logistikbranchen sker indtjeningen ofte på marginen, så det skal kunne betale sig for virksomhederne at skifte fra fx diesel til en anden energikilde”, siger public affairs chef i ITD, Karen Roiy.
”Derudover skal infrastrukturen omkring kommende brændstoffer være på plads, så chaufførerne kan tanke på hele det europæiske netværk. Derfor giver det rigtig god mening at starte med køretøjer, der alene kører lokalt eller regionalt - og vente med langturene til nævnte infrastruktur er opbygget”, tilføjer hun.
”Der skal være proportionalitet i tingene”
Flere af de deltagende organisationer til konferencen ønsker solidere data på området. Det fælles ønske går på, at kommissionen inddrager alle transportformer og ser på hele logistikkæden, så fremtidig miljødata giver et mere retvisende billede af emissionerne – både fra den samlede branche og de enkelte transportformer.
”Vi tager gerne vores del af ansvaret for en mere grøn fremtid. Lastbiler, busser og andre tunge køretøjer står i dag for ca. 30 procent af C02-emissionerne på vejene i Europa, men vi skal huske, at der skal være proportionalitet i tingene, og de politiske tiltag skal være funderet på et solidt evidensbaseret grundlag”, siger Karen Roiy. Hun fortsætter:
”Derfor bør vi også sikre os, at vi får skabt et så konkret billede som muligt af den samlede mængde udledning i Europa, så vi kan sætte direkte ind over for de sektorer og transportformer, der i dag står for den største C02-udledning i Europa”.
Læs også: En forsmag på fremtidens transport
I juli i år præsenterede EU en fælles europæisk strategi for lavemissionsmobilitet, med det formål, at reducere emissionerne fra transport med mindst 60 procent inden år 2050 sammenlignet med 1990-niveauet.
-CHM