Rapport: Store virksomheder gør ikke nok for at tackle slaveri

De færreste blandt Storbritanniens 100 største selskaber gør det godt nok, når det kommer til at eliminere moderne slaveri, lyder det i ny rapport. De tænker ikke langt nok, mener en af folkene bag, men eksempelvis diskussionen om leveløn er svær, påpeger andre. Lille chokoladefirma viser vejen.

London er hjemby for en række af de FTSE 100-selskaber, som Phil Bloomer mener skal gøre mere for at stoppe moderne slaveri..

24.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens største virksomheder skal bruge deres økonomiske muskler og vise lederskab og handling for at bekæmpe moderne slaveri verden over. Men over en bred kam viser en ny rapport, at deres arbejde på området er skuffende.

Læs også: Samsung ændrer leverandørpolitik efter slaverianklage

Phil Bloomer (tv.) i panelet på årets Responsible Supply Chain Summit sammen med Brent Wilton (th.) fra Coca-Cola. Foto: Anders Kampmann.

Nærmere bestemt drejer det sig om de virksomheder, der er en del af det såkaldte FTSE 100-indeks, som omfatter de 100 største selskaber, der er noteret på børsen i London. Selve titlen – First Year of FTSE 100 Reports under the UK Modern Slavery Act: Towards Elimination? – stiller det retoriske spørgsmål, som Bloomer besvarer med ’skuffende’ som den centrale dom.

Ifølge rapporten har kun ’en håndfuld’ ledende virksomheder såsom Marks & Spencer, Sainsbury’s og Unilever ”taget meningsfulde skridt for at vurdere hvorvidt de mennesker, der leverer deres services og fremstiller deres produkter er i risiko for udnyttelse”, som Phil Bloomer skriver.

Overordnet set er virksomhedernes rapportering om deres indsats ikke god nok, mener han videre. De langsommeste på banen har ”gjort lidt eller ingenting for at adressere risiciene i deres forsyningskæder”. De ”værste performere” – bl.a. spillefirmaet Paddy Power Betfair og finansielle aktører som WorldPay and Randgold Resources – ser ud til ”fuldstændig at have misset pointen”, med kun meget korte udmeldinger med få beviser for handling, eller i sidstnævntes tilfælde, ingen udmelding overhovedet.

Den to år gamle UK Modern Slavery Act forpligter alle virksomheder med en omsætning på over 36 mio. pund (godt 300 mio. kr.), der er til stede på det britiske marked, til at rapportere om deres indsats ift. at udrydde moderne slaveri i deres drift og supply chains.

Med den som udgangspunkt peger Phil Bloomer derfor på, at de store virksomheder skal vise vejen for de mindre. Op mod 11.000 selskaber falder inden for Slaverilovens rapporteringskrav, og de vil ”se i retning af deres kolleger i FTSE 100 for at finde de gode eksempler”. Disse virksomheder skal derfor udvise lederskab fra den absolutte top og udnytte deres position til at gøre en forskel, skriver han.

Kulturelt skifte nødvendigt
Phil Bloomer deltog, i lighed med CSR.dk, på sidste uges Responsible Supply Chain Summit Europe, hvor moderne slaveri var en central del af dagsordenen. I en session om menneskerettighedsarbejde pegede han på behovet for en ændring i den måde virksomhederne planlægger på.

”Der er brug for et skifte fra basal compliance (overholdelse af minimumskrav, red.) til tilgang, hvor menneskerettighederne bliver en del af de store virksomheders kultur. I den forbindelse er tidsmålestokken, der er defineret af kvartalsregnskaberne, ikke god nok. Den skal ud, og nogle længere perspektiver skal ind”, understregede han.

Kompleks løndiskussion
Et af de faste omdrejningspunkter i slaverisammenhæng er debatten om minimums- kontra leveløn, som vi også har behandlet her på sitet. At det ikke er noget nemt emne bekræftede Director Global Workplace rights for Coca-Cola, Brent Wilton, på selvsamme session.

”Det er en kompliceret diskussion, fordi leveløn er mange forskellige ting i mange forskellige lande. Vi (Coca-Cola inkl. leverandører, bottlers etc., red.) er til stede i 207 lande verden over, og forholdene er groft sagt ikke ens i to af dem. Lande som Vietnam, Myanmar, Cambodia og Laos er økonomiske set i det 19. århundrede og det kræver løsninger derefter. Vi støtter derfor fagforeninger og fælles forhandlinger, så vi kan ramme det rigtige niveau på alle de her markeder”, sagde han.

Tony's Chocolonelys chokoladeplader er delt i ulige stykker for at symbolisere den skæve model, der dominerer industrien. Foto: Tony's Chocolonely.

Slavefri chokolade skal være standard
En af de mindre virksomheder, som meget konkret har taget antislaveri-udfordringen til sig, er hollandsk-amerikanske Tony's Chocolonely, hvis vision er 100 procent slaverifri chokolade. Det laver man allerede selv, men på sigt er målet at udbrede praksissen til hele industrien.

Foretagendet blev startet i 2005 af den hollandske journalist Teun (Tony) van de Keuken, der satte gang i en undersøgelse af forholdene i chokoladens produktionskæde, kun for at finde ud af ”det meste af chokoladen på supermarkedernes hylder er høstet af børneslaver”, som der står på selskabets hjemmeside.

Han besluttede sig derfor for at tage ansvaret på sig og sagsøge sig selv som medskyldig i fastholdelsen af mennesker i slaveri, som han forklarer det her, og selvom anklageren ikke i første omgang ville rejse en sag, så skabte initiativet opmærksomhed, som han brugte til at skaffe flere ’vidner’ og at producere 5.000 slavefri chokoladebarer. Det er siden blevet til en større forretning med tre kooperativer i Ghana og positiv effekt for 1.200 kakaobønder, der ifølge Tony’s får 25 procent mere for deres råvarer end de store brands betaler.

Læs også: Tekstilarbejdere kan ringe og fortælle om misbrug

Og som Phil Bloomer påpeger: ”Investorerne ved i stigende grad, hvilken type handling de vil se fra virksomhederne”, og der er brug for at disse firmaer ”arbejder sammen med arbejdsgiverorganisationer i deres forsyningskæder (…) Som nogle af de rigeste virksomheder i verden har FTSE 100 muligheden for at lede angrebet for at stoppe moderne slaveri, vi har bare brug for at flere af dem gør det.”

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.06.2025Sex & Samfund

Sponseret

Mødredødelighed i verden: Både fremskridt og alarmerende tendenser

18.06.2025CSR.dk

Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

16.06.2025Give Steel A/S

Sponseret

Svejsetraileren har besøgt kvindefængslet i Jyderup

12.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal styrke virksomheders arbejde mod diskrimination

12.06.2025BSR

Sponseret

Four Tips for Authentic Business Leadership During Pride 2025

10.06.2025CSR.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom