Hvordan får syerskerne i Bangladesh en løn de kan leve af?

Nordea siger, at H&M skal øge prisen med mindre end fire kroner pr skjorte for at sikre, at syerskerne hos deres leverandører får en løn, de kan leve af. Så simpelt er det ikke, siger H&M. Eller er det?

18.07.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I Nordea fik de i begyndelsen af 2017 en ganske udadvendt chef for ansvarlige investeringer. Han hedder Sasja Beslik, og d. 31. maj gik han i kødet på H&M.

Den dag skrev han således på Twitter, at ”de havde regnet på det i Nordea” og havde fundet ud af, at en fordobling af lønnen til syerskerne i Bangladesh ville lægge blot 2,19 kroner til prisen på en skjorte, der på H&Ms hjemmeside koster 129 kroner. Skulle man sikre leveløn ville prisen skulle stige med 3,80 kroner.

Nogle dage senere traf CSR.dk Sasja Beslik på telefonen, for at finde ud af, hvorfor han og Nordea gik ud med sådan en melding.

”H&M er forbundet med 100.000-vis af mennesker i deres supply chain, hvoraf nogle har dårlige arbejdsforhold. Vi har aktier i virksomheden, så vi ser det som en del af vores aktive ejerskab," sagde han.

H&M: Så simpel er løsningen ikke
Men så nemt er det altså ikke, hvis man spørger H&M. Deres svar kommer – som altid – på en mail.

”Diskussionen omkring lønninger er kompleks og derfor er det vigtigt, at man ikke forsimpler løsningen ved at foreslå, at H&M ved at hæve prisen på vores varer med 2,19 kroner kan fordoble lønningerne for syerskerne,” skriver de.

De forklarer, at en leverandør typisk producerer varer for flere brands, og at det ”ganske enkelt ikke kan udledes, at højere priser i butikkerne direkte fører til højere lønninger hos syerskerne”, og at det jo er sådan, at ”en syerske får præcis samme løn uanset om han eller hun syr tøj for et brand, hvor en trøje koster 199 kroner eller 1999 kr”.

Læs også: Ny Bangladesh Accord lægger vægt på fagforeninger

H&M’s holdning er, at for at sikre højere lønninger i et land som Bangladesh, kræver det løsninger der involverer arbejdsmarkedets parter, og at det skal internationale brands og diverse internationale organisationer arbejde sammen om at få til at ske.

Den model er da også integreret i deres bæredygtighedsstrategi, som har en fair wages”-komponent. Den skal i første omgang sikre, at alle deres hovedleverandører betaler en ”fair living wage” i 2018. Derudover er der en række andre samarbejder og tiltag, som man kan læse mere om her.

De kunne godt gøre mere
Den forklaring giver Sajsa Beslik nu ikke så meget for.

”Jeg synes ikke, det er så kompliceret. H&M har gjort forretning i Bangladesh i 20 år uden at forklare, hvorfor forholdene er, som de er, og uden at ændre væsentligt på dem, For Nordea som aktionær med fokus på bæredygtighed er det værd at spørge til,” siger han.

Det er Troels Børrild fra Mellemfolkeligt Samvirke både enig og uenig i.

”H&M gør meget, men de kunne godt gøre mere. Lige præcis H&M med den størrelse de har, har stor magt på de fabrikker, hvor de er hovedkunden. Det betyder ikke, at de kunne fikse det med et snuptag, men steder, hvor de er den væsentligste ordregiver, ville de kunne øremærke penge til lønstigninger, og kræve bevis for at pengene faktisk fandt vej til medarbejderne. Det kræver dog, at der er en form for organisering af medarbejdere, som kan tale frit osv.” siger han.

Der kom CSR.dk til at sige, at det da lyder meget som den fair wage-strategi H&M selv fremhæver. Eller hvad?

”Jo, og de gør også rigtig meget, men med den særstatus de har i branchen, skal de også det. Og der, hvor de er hovedkunden, kunne de sagtens lægge meget mere pres på. Selvfølgelig er det komplekst, men det er heller ikke så svært, som H&M gør det til,” siger Troels Børrild.

ACT - det store samarbejdsprojekt om leveløn

Siden 2015 har internationale brands og butikskæder, producenter og fagforeninger arbejdet sammen om problemerne med leveløn i produktionsleddet i tekstilbranchen. Det foregår i regi af projektet ACT (Action, Collaboration, Transformation).

Målet om bedre løn til tekstilarbejderne skal nås gennem forhandlede aftaler mellem arbejdsgivere og fagforeninger på tværs af branchen i produktionslandene, som skal understøttes af produktionsstandarder og ansvarlig indkøbspraksis.

De deltagende virksomheder er: Esprit, Arcadia, N Brown Group, Tesco, Pentland, Debenhams, C&A, Topshop/Topman, Inditex, Tchibo, ASOS, H&M, Primark, New Look, Next, KMart og Target.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup