Hvordan får syerskerne i Bangladesh en løn de kan leve af?

Nordea siger, at H&M skal øge prisen med mindre end fire kroner pr skjorte for at sikre, at syerskerne hos deres leverandører får en løn, de kan leve af. Så simpelt er det ikke, siger H&M. Eller er det?

18.07.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I Nordea fik de i begyndelsen af 2017 en ganske udadvendt chef for ansvarlige investeringer. Han hedder Sasja Beslik, og d. 31. maj gik han i kødet på H&M.

Den dag skrev han således på Twitter, at ”de havde regnet på det i Nordea” og havde fundet ud af, at en fordobling af lønnen til syerskerne i Bangladesh ville lægge blot 2,19 kroner til prisen på en skjorte, der på H&Ms hjemmeside koster 129 kroner. Skulle man sikre leveløn ville prisen skulle stige med 3,80 kroner.

Nogle dage senere traf CSR.dk Sasja Beslik på telefonen, for at finde ud af, hvorfor han og Nordea gik ud med sådan en melding.

”H&M er forbundet med 100.000-vis af mennesker i deres supply chain, hvoraf nogle har dårlige arbejdsforhold. Vi har aktier i virksomheden, så vi ser det som en del af vores aktive ejerskab," sagde han.

H&M: Så simpel er løsningen ikke
Men så nemt er det altså ikke, hvis man spørger H&M. Deres svar kommer – som altid – på en mail.

”Diskussionen omkring lønninger er kompleks og derfor er det vigtigt, at man ikke forsimpler løsningen ved at foreslå, at H&M ved at hæve prisen på vores varer med 2,19 kroner kan fordoble lønningerne for syerskerne,” skriver de.

De forklarer, at en leverandør typisk producerer varer for flere brands, og at det ”ganske enkelt ikke kan udledes, at højere priser i butikkerne direkte fører til højere lønninger hos syerskerne”, og at det jo er sådan, at ”en syerske får præcis samme løn uanset om han eller hun syr tøj for et brand, hvor en trøje koster 199 kroner eller 1999 kr”.

Læs også: Ny Bangladesh Accord lægger vægt på fagforeninger

H&M’s holdning er, at for at sikre højere lønninger i et land som Bangladesh, kræver det løsninger der involverer arbejdsmarkedets parter, og at det skal internationale brands og diverse internationale organisationer arbejde sammen om at få til at ske.

Den model er da også integreret i deres bæredygtighedsstrategi, som har en fair wages”-komponent. Den skal i første omgang sikre, at alle deres hovedleverandører betaler en ”fair living wage” i 2018. Derudover er der en række andre samarbejder og tiltag, som man kan læse mere om her.

De kunne godt gøre mere
Den forklaring giver Sajsa Beslik nu ikke så meget for.

”Jeg synes ikke, det er så kompliceret. H&M har gjort forretning i Bangladesh i 20 år uden at forklare, hvorfor forholdene er, som de er, og uden at ændre væsentligt på dem, For Nordea som aktionær med fokus på bæredygtighed er det værd at spørge til,” siger han.

Det er Troels Børrild fra Mellemfolkeligt Samvirke både enig og uenig i.

”H&M gør meget, men de kunne godt gøre mere. Lige præcis H&M med den størrelse de har, har stor magt på de fabrikker, hvor de er hovedkunden. Det betyder ikke, at de kunne fikse det med et snuptag, men steder, hvor de er den væsentligste ordregiver, ville de kunne øremærke penge til lønstigninger, og kræve bevis for at pengene faktisk fandt vej til medarbejderne. Det kræver dog, at der er en form for organisering af medarbejdere, som kan tale frit osv.” siger han.

Der kom CSR.dk til at sige, at det da lyder meget som den fair wage-strategi H&M selv fremhæver. Eller hvad?

”Jo, og de gør også rigtig meget, men med den særstatus de har i branchen, skal de også det. Og der, hvor de er hovedkunden, kunne de sagtens lægge meget mere pres på. Selvfølgelig er det komplekst, men det er heller ikke så svært, som H&M gør det til,” siger Troels Børrild.

ACT - det store samarbejdsprojekt om leveløn

Siden 2015 har internationale brands og butikskæder, producenter og fagforeninger arbejdet sammen om problemerne med leveløn i produktionsleddet i tekstilbranchen. Det foregår i regi af projektet ACT (Action, Collaboration, Transformation).

Målet om bedre løn til tekstilarbejderne skal nås gennem forhandlede aftaler mellem arbejdsgivere og fagforeninger på tværs af branchen i produktionslandene, som skal understøttes af produktionsstandarder og ansvarlig indkøbspraksis.

De deltagende virksomheder er: Esprit, Arcadia, N Brown Group, Tesco, Pentland, Debenhams, C&A, Topshop/Topman, Inditex, Tchibo, ASOS, H&M, Primark, New Look, Next, KMart og Target.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia