Fuji Xerox går videre med ansvarligt indkøb af papir

Printerproducenten Fuji Xerox er gået med i en erklæring om etisk sourcing af papirvarer for på den måde at styrke indsatsen for ansvarligt skovbrug i hele sin forsyningskæde.

Indkøb af papirvarer skal ske med fokus på at beskytte jordens skove, hvilket Vancouver-erklæringen vil understøtte..

14.11.2017

CSR.dk

En af de virksomheder, der sammen med aktører som Ikea og H&M, har tilsluttet sig erklæringen er japanske Fuji Xerox, der producerer printere, scannere og lignende kontorudstyr. Med det udgangspunkt beskriver virksomheden selv sin position som ”midt i forsyningskæden for papirforbrug”, og at det er en status, der forpligter.

Selskabet peger således selv på, at man har et virksomhedsmæssigt ansvar og en ditto indflydelse på sine leverandører og kunder, når det kommer til forbruget af papirvarer. Dette har man søgt at formalisere siden 2004 med etableringen af en indkøbsstandard, der stiller krav til leverandørerne ift. bl.a. sporing af råmaterialer og miljøhensyn i produktionen.

I 2012 samlede man så kravene under tre centrale CSR-aspekter i form af miljøbeskyttelse, rettigheder for lokalbefolkning og forretningsetik, herunder menneskerettigheder. Leverandører, der ikke lever op til de sociale eller miljørelaterede krav, bliver suspenderet.

Understøtter CO2-mål
”FSC er glade for at Fuji Xerox er gået med i Vancouver-erklæringen. Ved at gøre det viser Fuji Xerox at de anerkender FSC som den mest troværdige og bredt accepterede udvalgte leverandør på området. Vi ser frem til at Fuji Xerox vil øge deres andel af FSC-certificeret indkøbt materiale”, siger regional director of FSC Asia Pacific, Adam Beaumont.

Fuji Xerox har et mål om at reducere sit CO2-udslip i netop Asien/Stillehavsregionen med 30 procent frem mod 2020, og i den forbindelse er dette seneste tiltag en god måde at understøtte den ambition, mener selskabet.

Læs også: HP om bæredygtighed: Vores leverandører skal forstå, hvorfor vi gør, som vi gør

”Vi har solgt FSC-papir i vores forretning i mere end to årtier. Vancouver-erklæringen er et naturligt skridt frem i vores strategi om etisk sourcing. Ved at gå med i denne erklæring understreger vi vores konstante jagt på at bevare og forbedre vores status som en grøn virksomhed og lægge os tættere op ad de 17 FN-mål for bæredygtig udvikling”, siger, head of Corporate Sustainability for Fuji Xerox Asia Pacific, Janet Neo.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia