30.11.2017  |  Klima, miljø og energi

Genbrugsemballage sparer Amazon for 181.000 tons pap og plast

Med konceptet 'Frustration-Free Packaging' har Amazon reduceret emballageforbruget med 181.000 tons pap og plast.

I fredags løb det amerikanske koncept Black Friday af stablen, hvor butikker verden over bruger dagen til at skyde julehandlen i gang med vilde tilbud.

Læs også: Den bæredygtige by skal først og fremmest være god at bo i

Det betyder travlhed hos rigtig mange virksomheder og lange køer i butikkerne, men det betyder også et stort forbrug af dyr emballage.

Og det er noget, man hos e-handelsgiganten Amazon har haft fokus på i mange år. Blandt andet gennem programmet 'Frustration-Free Packaging', som Amazon satte i værk for næsten ti år siden, og som nu har vist sig at bære frugt.

Ifølge New York Times er det nemlig lykkes at eliminere 181.000 tons emballagemateriale og samtidig spare 307 millioner shippingkasser, nok til at fylde over 550.000 lastbiler. 

Genanvendelig emballage
Programmet 'Frustration-Free Packaging' beror sig på emballage, der er nem at åbne og samtidig er 100 procent genanvendelig. Samtidig har man for så vidt muligt forsøgt at bevare originalemballagen til de varer, kunderne bestiller.

Med sine erfaringer fra programmet arbejder Amazon i dag sammen med producenter over hele verden for at hjælpe disse med at genoverveje og genopbygge deres emballage og samtidig reducere affaldet i hele forsyningskæden.

Læs også: Fuji Xerox går videre med ansvarligt indkøb af papir

Siden lanceringen i 2008 er programmet vokset til at omfatte både Frustration-Free Packaging og Ships in Own Container. I 2017 har Amazon leveret intet mindre end 120 millioner forsendelser med den genanvendelige emballage, skriver The New York Times.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere