Global modegigant opjusterer sine bæredygtighedsambitioner
Den franske modegigant Kering lancerer en ny etape af sin bæredygtighedsstrategi. Strategien tager tidligere mål til nye højder, hvilket betyder, at virksomheden bl.a. vil reducere sine miljøpåvirkninger på tværs af hele forsyningskæden.
Modegiganten Kering, som står bag brands som Gucci, Puma og Yves Saint Laurent, har netop lanceret næste fase af sin bæredygtighedsstrategi i en ny rapport. Kering skal ifølge strategien reducere sine miljøpåvirkninger i endnu højere grad, være fortaler for social velfærd samt skabe innovative og nytænkende platforme.
Kering har i et stykke tid arbejdet med bæredygtighed, og det betaler sig. Virksomhedens miljøpåvirkninger er nemlig væsentligt lavere end gennemsnittet for andre ligestillede firmaer i branchen. Men nu vil koncernen gøre endnu mere og intensiverer altså sine 2016-bæredygtighedsmål.
Læs også: Bæredygtighed kræver engagement - på begge sider
”Jeg er mere end nogensinde før overbevist om, at bæredygtighed kan redefinere virksomheders værdi og drive den fremtidige vækst. Som ledere spiller vi en afgørende rolle. Jeg har arbejdet sammen med de adm. direktører blandt vores brands om at indlejre bæredygtighed på tværs af vores aktiviteter, og vi har løbende udviklet den næste vigtige fase af vores bæredygtighedsstrategi”, siger François-Henri Pinault, bestyrelsesformand og adm. direktør hos Kering.
Han fortsætter:
”Vores strategi skitserer, hvordan vi vil redesigne vores forretning til fortsat at kunne have succes med bæredygtighed i fremtiden, mens vi på samme tid hjælper med at omdanne sektoren og bidrager til at opfylde de betydelige sociale og miljømæssige udfordringer, som vores generation oplever”.
Hele forsyningskæden
Kerings bæredygtighedsstrategi inkorporerer hele forsyningskæden med henblik på at forankre bæredygtighed helt fra starten af designprocessen.
Læs også: Modefirmaer undgår kemikalier i forsyningskæden
Med den nyudviklede strategi arbejder Kering ud fra følgende tre parametre: 1. Care for the planet, 2. Collaborate with the people og 3. Create new business models.
Strategien er 10-årig og følger desuden FN’s Sustainable Development Goals.
- KLZ