Grønne indkøb starter i ledelsen

Hvis en virksomhed for alvor vil arbejde med grønne indkøb, så skal beslutningen tages på ledelsesplan, og rammerne derfra føres hele vejen ud i virksomheden. Sådan lyder det fra Nykredit, der er blandt Danmarks bedste på området.

Grønne indkøb er en voksende forretning i Danmark. Foto: Flickr/Ray M.

30.10.2015

Anders Kampmann, CSR.dk

Disciplinen grønne indkøb vinder frem i en række forskellige brancher, hvor både større og mindre virksomheder er begyndt at prioritere parametre som bæredygtighed, genanvendelse, livscyklusser og energieffektivitet når de skal købe inventar og ydelser, og når de skal vælge leverandører.

Læs også: Miljømærker hjælper virksomheders grønne indkøb

Et af de danske selskaber, der er længst fremme på området, er bank- og forsikringsvirksomheden Nykredit, der har arbejdet med netop grønne indkøb siden 2012 og ved udgangen af 2013 blev kåret til årets medlem af Netværk for Miljømærket Indkøb under Miljømærkning Danmark.

Indsatsen er både rettet mod koncernens direkte indkøb, hvor man går målrettet efter produkter og services mærket med Svanemærket og EU-Blomsten, men også når det kommer til leverandørudvælgelse, hvor man både leder efter virksomheder, der allerede har en lignende politik på området, men også har hjulpet andre med af få det.

Tre gode råd
En af de vigtigste forudsætninger for at få gennemført en grøn indkøbsstrategi, er at ledelsen bakker op om initiativet. Der fortæller Chief Procurement Officer i Nykredit, Lars Peter Wilken, der giver følgende tre råd videre til andre virksomheder, der gerne vil arbejde strategisk med grønne indkøb:

”Det første – og helt afgørende – er, at den øverste ledelse står bag hele vejen. Kun når ledelsen støtter 100 procent op, får vi i indkøbsfunktionen opbakning til at sætte de bedste rammer for flere grønne indkøb – over for leverandører og over for vores interne brugere i organisationen.

En anden vigtig ting er, at brugerne skal opleve grønne indkøb som en god service og et naturligt valg. Og de skal kunne forlade sig på, at vi har fundet frem til aftaler, hvor grønne indkøb, produkt og pris spiller sammen. Ethvert indkøb belaster jo trods alt den enkelte enheds budget.

For det tredje er det en god idé at være indstillet på at bruge ressourcer på at støtte en leverandør i at leve op til de grønne miljøkrav. Det er ikke altid let at forstå, hvad der skal til, og så er det godt at kunne gå ind og hjælpe en virksomhed med at leve op til de grønne krav. Det er i alles interesse,” siger Lars Peter Wilken.

For Nykredits vedkommende har det økonomiske aspekt været centralt placeret i virksomhedens klima- og miljøstrategi, der ud over indkøbene også handler om at nedbringe energiforbruget i bygninger, til transport osv.

Succes for grøn interesseorganisation
Netværk for Miljømærket Indkøb, som Nykredet altså er en del af, har i det hele taget god succes med at få sine i alt 13 medlemmer til at rykke på dagsordenen om de grønne indkøb. På to år har netværket således fordoblet andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser til driften, og på nogle områder har man tillige været med til at sikre en stigning i udbuddet af produkter og tjenesteydelser, der er mærket med Svanemærket eller EU-Blomsten.

Den største stigning er sket på rengøringsområdet; i 2012 var 20 procent af de indkøbte rengøringstjenester miljømærkede, mens det i 2014 var 93 procent, og den tendens håber man vil brede sig til andre indkøbsområder.

”Netværket har lige nu fokus på tre områder; kontormøbler, kantiner og konference/hotel. Både fordi virksomhederne kan se, at de her har et uudnyttet potentiale i forhold til at vælge miljømærket, og fordi de gerne vil bidrage til at opnå et større udbud på disse områder. Forhåbentlig kommer vi om nogle år til at se en lignende udvikling på disse områder, ” siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, i en pressemeddelelse.

Læs også: Rambøll kåret som årets grønne indkøber

Ud over Nykredit består Netværk for Miljømærket Indkøb af IF Forsikring, Danske Bank, Steen og Strøm, Rambøll, Sealed Air, Dansk Retursystem, BRF Kredit, Berendsen, Lyreco, COWI, Alliance+ og ISS. Rambøll tog titlen som Årets grønne indkøber 2014.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams