Grønne indkøb starter i ledelsen
Hvis en virksomhed for alvor vil arbejde med grønne indkøb, så skal beslutningen tages på ledelsesplan, og rammerne derfra føres hele vejen ud i virksomheden. Sådan lyder det fra Nykredit, der er blandt Danmarks bedste på området.
Disciplinen grønne indkøb vinder frem i en række forskellige brancher, hvor både større og mindre virksomheder er begyndt at prioritere parametre som bæredygtighed, genanvendelse, livscyklusser og energieffektivitet når de skal købe inventar og ydelser, og når de skal vælge leverandører.
Et af de danske selskaber, der er længst fremme på området, er bank- og forsikringsvirksomheden Nykredit, der har arbejdet med netop grønne indkøb siden 2012 og ved udgangen af 2013 blev kåret til årets medlem af Netværk for Miljømærket Indkøb under Miljømærkning Danmark.
Indsatsen er både rettet mod koncernens direkte indkøb, hvor man går målrettet efter produkter og services mærket med Svanemærket og EU-Blomsten, men også når det kommer til leverandørudvælgelse, hvor man både leder efter virksomheder, der allerede har en lignende politik på området, men også har hjulpet andre med af få det.
Tre gode råd
En af de vigtigste forudsætninger for at få gennemført en grøn indkøbsstrategi, er at ledelsen bakker op om initiativet. Der fortæller Chief Procurement Officer i Nykredit, Lars Peter Wilken, der giver følgende tre råd videre til andre virksomheder, der gerne vil arbejde strategisk med grønne indkøb:
Det første og helt afgørende er, at den øverste ledelse står bag hele vejen. Kun når ledelsen støtter 100 procent op, får vi i indkøbsfunktionen opbakning til at sætte de bedste rammer for flere grønne indkøb over for leverandører og over for vores interne brugere i organisationen.
En anden vigtig ting er, at brugerne skal opleve grønne indkøb som en god service og et naturligt valg. Og de skal kunne forlade sig på, at vi har fundet frem til aftaler, hvor grønne indkøb, produkt og pris spiller sammen. Ethvert indkøb belaster jo trods alt den enkelte enheds budget.
For det tredje er det en god idé at være indstillet på at bruge ressourcer på at støtte en leverandør i at leve op til de grønne miljøkrav. Det er ikke altid let at forstå, hvad der skal til, og så er det godt at kunne gå ind og hjælpe en virksomhed med at leve op til de grønne krav. Det er i alles interesse, siger Lars Peter Wilken.
For Nykredits vedkommende har det økonomiske aspekt været centralt placeret i virksomhedens klima- og miljøstrategi, der ud over indkøbene også handler om at nedbringe energiforbruget i bygninger, til transport osv.
Succes for grøn interesseorganisation
Netværk for Miljømærket Indkøb, som Nykredet altså er en del af, har i det hele taget god succes med at få sine i alt 13 medlemmer til at rykke på dagsordenen om de grønne indkøb. På to år har netværket således fordoblet andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser til driften, og på nogle områder har man tillige været med til at sikre en stigning i udbuddet af produkter og tjenesteydelser, der er mærket med Svanemærket eller EU-Blomsten.
Den største stigning er sket på rengøringsområdet; i 2012 var 20 procent af de indkøbte rengøringstjenester miljømærkede, mens det i 2014 var 93 procent, og den tendens håber man vil brede sig til andre indkøbsområder.
Netværket har lige nu fokus på tre områder; kontormøbler, kantiner og konference/hotel. Både fordi virksomhederne kan se, at de her har et uudnyttet potentiale i forhold til at vælge miljømærket, og fordi de gerne vil bidrage til at opnå et større udbud på disse områder. Forhåbentlig kommer vi om nogle år til at se en lignende udvikling på disse områder, siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, i en pressemeddelelse.
Læs også: Rambøll kåret som årets grønne indkøber
Ud over Nykredit består Netværk for Miljømærket Indkøb af IF Forsikring, Danske Bank, Steen og Strøm, Rambøll, Sealed Air, Dansk Retursystem, BRF Kredit, Berendsen, Lyreco, COWI, Alliance+ og ISS. Rambøll tog titlen som Årets grønne indkøber 2014.