Miljømærker hjælper virksomheders grønne indkøb

Miljømærkerne Svanen og Blomsten hjælper nu også virksomheder til at gøre dele af de indirekte indkøb mere miljøvenlige.

”Når vi… i fællesskab formulerer miljøkrav, bliver det nemmere at påvirke leverandører til at levere den ønskede miljøeffekt”, fortæller Helene Byskov Christiansen, indkøbskonsulent, Rambøll. Foto: Rambøll..

01.04.2015

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

Miljømærkning Danmark tog derfor for cirka to år siden initiativ til at etablere Netværk for Miljømærket Indkøb med en udvalgt skare af større virksomheder. Netværkets grundidé er at gøre professionelle indkøb til en drivkraft mod et mere bæredygtigt samfund.

”Det er ikke altid helt gennemskueligt, hvornår et produkt er ”bæredygtigt”, og her er Svane-mærket en slags benchmark, der bliver skelet til fra mange sider”, fortæller Martin Fabiansen.

Læs også: Rambøll kåret som årets grønne indkøber

Netværket består i dag af ni større virksomheder, der har sat fokus på de kategorier af det indirekte indkøb, som fylder mest hos medlemsvirksomhederne, eller hvor en miljøindsats batter mest. Indkøb af rengøringsydelser har fungeret som pionerkategori, som netværket har ”øvet” sig på. I 2011 opgjorde vi volumenen af Svane-mærket rengøring til 179 millioner m2 leveret af tre selskaber. I dag er den volumen over 1 milliard m2, der bliver leveret af ni svanemærkede selskaber.

”En af hovedidéerne i netværket er, at vi drøfter hvilke indkøbsområder, som vi ønsker flere miljømærkede produkter indenfor. De tanker kan vi dele med vores leverandører, så vi på den måde bedre kan påvirke leverandørerne til at overveje miljømærkning. Bliver der flere udbydere, bliver udvalget større og priserne bedre”, fortæller Helene Byskov Christiansen, der er indkøbskonsulent i Rambøll og en del af netværket.

Medlemmerne tæller i dag:

  • If Skadesforsikring
  • Danske Bank
  • Steen og Strøm
  • Rambøll
  • Nykredit
  • Sealed Air
  • Dansk Retursystem
  • BRF Kredit
  • Berendsen A/S

Kvalificeret dialog
Martin Fabiansen og Helene Byskov Christiansen er enige i, at der er et stort behov blandt indkøbere for at blive klogere på, hvordan virksomheder og offentlige organisationer køber miljørigtigt ind. ”Miljøvurderinger er ikke en naturlig kernekompetence for indkøberne, men omvendt bliver der i stigende grad lagt vægt på miljøvenlighed i virksomheders CSR- og forretningsstrategier. Netværket er et forum for kvalificeret dialog, hvor indkøberne henter hjælp til miljørigtig indkøbspraksis”, fortæller Martin Fabiansen.

”I Rambøll sælger vi mange miljørådgivningsydelser i forskellige sammenhænge og til forskellige kundegrupper. Vi har været med i netværket fra dag ét, og vi har stort udbytte af at sparre med ligesindede kollegaer fra andre virksomheder og sektorer”, fortæller Helene Byskov Christiansen, der også beretter, at Rambøll i 2015 efter planen går efter miljøcertificeringen ISO 14001.

De ni virksomheder i netværket mødes fire gange om året og har hidtil fokuseret på områder, hvor udvalget af miljømærkede produkter eller tjenester var sparsomt.

”Synes” eller ”er” grøn
”Der er forskel på, at et produkt eller en hel virksomhed ”synes” at være grøn eller om produktet eller virksomheden ”er” dokumenteret grøn. Miljømærkning leverer en standard for at være grøn, der bliver efterprøvet af en uvildig tredjepart, nemlig Dansk Standard”, fortæller Martin Fabiansen.

Læs også: Helveg: Billigere omstilling til grøn energi med ny effektiv teknologi

Netværket vil i den kommende periode fokusere på at udvide antallet af deltagende virksomheder og samtidig udvide antallet af kategorier, hvor netværket vil forsøge at påvirke leverandører. Det gælder for eksempel kantinedrift, hoteller og kontormøbler. Andre mulige kategorier kunne være kaffe, pensionsinvestering, it & elektronik etc.

”Netværket går nu ind i næste fase, hvor vi regner med at få flere medlemmer, flere kategorier og flere succeser. Indtil nu har netværket været rettet mod store private virksomheder, og vi arbejder på en udvikling af netværket samt se et værditilbud til den offentlige sektor. På sigt er det muligt, at vi skal dele netværket op i flere netværk med hvert sit fokusfelt”, fortæller Martin Fabiansen.

”Når vi er flere større indkøbsafdelinger med større samlet indkøbsvolumen, der i fællesskab formulere miljøkrav, bliver det nemmere at påvirke leverandører til at levere den ønskede miljøeffekt”, fortæller Helene Byskov Christiansen.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia