12.10.2017  |  Klima, miljø og energi

Gucci stopper produktionen af pelsprodukter

Fra 2018 vil man ikke længere kunne finde pels i Guccis produkter - det italienske modehus har nemlig besluttet at skrotte alle pelsprodukter i bæredygtighedens navn.

I går kunne det italienske modehus Guccis adm. direktør, Marco Bizzarri, annoncere, at man fra næste år vil droppe pels i alle produkter.

Læs også: Zara og H&M vi gøre op med "brug og smid væk"-kulturen

Derudover vil firmaet bortauktionere alle dets resterende pelsprodukter. Alle pengene fra auktionerne vil gå til organisationerne Humane Society International og LAV, der arbejder med dyrevelfærd, skriver Ritzau.

Ændringerne træder i kraft fra Guccis forårs-sommer-kollektion i 2018.

”Dette skal vise vores engagement, når det kommer til at gøre bæredygtighed til en indbygget del af vores forretning”, sagde Marco Bizzarri, under et foredrag på London College of Fashion, ifølge Ritzau.

Kreativ chef med øje for vigtige værdier
Ifølge Marco Bizzarri skal æren for det nye tiltag gå til Guccis kreative chef, Alessandro Michele, der har været på posten siden 2015.

”Da jeg skulle finde en ny kreativ chef, ville jeg finde en, der kan se vigtigheden af disse værdier. Det fornemmede jeg straks, at Alessandro kunne”.

Med det nye tiltag bliver Gucci en del af gruppen Fur Free Alliance, der har mere end 40 medlemmer, som alle går ind for dyrevelfærd og promoverer alternativer til pels i modeindustrien.

Ifølge Kitty Block, der er adm. direktør for Humane Society International, har Gucci taget en ’medmenneskelig beslutning’.

Læs også: Pelsfirma sender overskudsvarme til Glostrups parcelhuse

”Når Gucci bliver pelsfri, er det en kæmpe game changer. Det kommer til at have en stor effekt i resten af modeverdenen, at dette gigantiske italienske modehus dropper pels på grund af den grusomhed, der er forbundet med pels”, siger hun i en pressemeddelelse.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere