Zara og H&M vil gøre op med "brug og smid væk"-kulturen
Et stigende antal kæder i modebranchen er blevet opmærksomme på mulighederne i genanvendelse, og opfordrer derfor forbrugerne til at komme forbi med deres aflagte tøj. Men faktisk kan den samlede effekt gå stik i mod tankerne bag.
Når man går ind i en high-street butik, er det som regel for at kigge på nyt tøj og ikke en ældre, brugt sag. Men nu viser en ny tendens, at tøjbutikker i højere grad giver kunderne mulighed for at komme forbi med deres aflagte tøj.
Alene i Storbritannien forventer man at have sendt 235 millioner items til deponering i dette forår, der i stedet kunne være blevet genanvendt, skriver The Guardian.
Læs også: H&M's ambitioner kan flytte hele branchen
Som en reaktion på dette øger mærker som H&M og Zara nu deres genbrugsinitiativer, som gør det muligt for kunderne at tage forbi med deres aflagte tøj. Men de er imidlertid ikke de eneste, der har fokus på genanvendelse.
Således kunne virksomheder som Adidas og Kering (ejeren af mærker som Alexander McQueen og Gucci), til denne måneds Copenhagen Fashion Summit annoncere, at de vil fastsætte 2020-mål for beklædningsgenstande.
Tanken er at øge tekstilindsamling og genanvendelse og reducere unødvendigt affald til deponering.
Vil fortsætte med udvikling
Hos H&M har man meddelt, at man har samlet omkring 40.000 tons tøj ind siden starten af deres ordning i 2013, men det betyder ikke, at modegiganten har tænkt sig at stoppe her.
I stedet vil de nemlig øge samlingen til 25.000 tons om året fra 2020 gennem reklamekampagner, kuponer og uddannelse af medarbejdere, der kan informere kunderne om ordningen.
Spanske Zara meddeler, at man snart vil have afsluttet opsætningen af indsamlingsspande (bins) i sine butikker i Kina. I Europa begyndte man at udrulle dem sidste år, og kædens ejer, Inditex, donerer det indsamlede tøj til velgørende organisationer, herunder Røde Kors.
Kan fordre øget forbrug
Kritikere stiller imidlertid spørgsmålstegn ved den samlede effekt af initiativer som disse. I det store perspektiv kan de godt være gavnlige for ressourceeffektiviteten, men isoleret set kan der også være en bagside af medaljen.
"Det kan risikere at understøtte et mere samvittighedsløst forbrugsmønster, hvor kunderne tænker, at det er en god idé at købe og bruge (eller ikke bruge) i evigt stigende mængder uden at tænke på tøjets indlejerede værdi i form af arbejdskraft og ressourcer", siger leder for bæredygtig mode ved London College of Fashion, Dilys Williams, til The Guardian.
Læs også: Endnu en undersøgelse efterlyser transparens i tøjindustrien
Derudover sker der, som teknologien er til det i dag, et ganske stort værditab, når det indsamlede tøj skal genanvendes, påpeger Cyndi Rhoades, grundlægger af genbrugsteknologivirksomheden Worn Again, og efterlyser derfor en mere cirkulær tilgang.
Råmaterialerne i tøjet skal således genudvindes og returneres til tøjfabrikanterne til konkurrencedygtige priser, i stedet for som i dag, at bliver solgt billigt videre og brugt til karklude og lignende, der ofte ender som affald til forbrænding.
- EL