Hotelbranchen går i sort for miljøet
Som en del af den verdensomspændende kampagne Earth Hour opfordrer hotelkæden Scandic samtlige af sine nordiske kolleger til et øget fokus på bæredygtighed.
Hotelkæden Scandic tog for nylig initiativ til en energioptimering blandt sine nordiske kolleger, der opfordres til at erstatte glødepærer med spare- eller LED-pærer.
<p>Miljømæssig tænkning og profit går udmærket sammen</p>
Anders Ehrling
Scandic er selv i gang med at optimere energiforbruget og har i dag over 80 procent lavenergi- og LED-pærer på sine hoteller. Et Scandic hotel har i gennemsnit cirka 7000 lyskilder, der hovedsageligt er pærer. Det betyder, at Scandic bruger 1 million pærer fordelt på 156 hoteller.
Derfor giver det ifølge koncernchef i Scandic, Anders Ehrling, god mening at sætte fokus på bæredygtighed i hotelbranchen.
Miljømæssig tænkning og profit går udmærket sammen. Vi skal blot have flere til at indse det. Jeg udfordrer derfor hele branchen til at yde et bidrag til et mere bæredygtigt samfund. Den initiale omkostning for at erstatte de gamle pærer er indkøbsmæssigt højere, men i det lavenergipærer holder længere og bruger mindre strøm, så bliver det hurtigt både en miljøgevinst og omkostningsbesparelse.
Idéen til initiativet udspringer af den internationale kampagne Earth Hour, der er iværksat af Verdensnaturfondens internationale netværk, WWF.
Kampagnen sætter fokus på klimaforandringer og opfordrer i den forbindelse alle til at slukke lyset én time om året for at signalere handling mod klimaproblemerne.
Denne gang foregik Earth Hour 23. marts mellem klokken 20.30-21.30. Samtlige nordiske Scandic-hoteller slukkede lyset som en del af klimaeventen.