Hvem har taget min flaske?

Carlsbergs største enkeltstående mulighed for at påvirke miljø og klima positivt ligger inden for emballage. Så velkommen til en verden af fadølsankre af plast, tyndere aluminium og plast i dåser og flasker, mindre pap og plast i indpakningen, genbrug af glas og en flaske lavet af træfibre.

Selvom Carlsberg gennem sit datterselskab i Rusland har opstillet mere end 1.800 containere til indsamling af glas, PET og aluminium, er returraterne stadig betydeligt lavere end EU-gennemsnittet..

10.06.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På de fleste af Carlsbergs markeder er der ikke tradition for indsamling og genbrug af emballage, og i nogle lande er der kulturel modstand, fortæller Simon Boas Hoffmeyer, CSR direktør i Carlsberg. .

I de seneste to år har Carlsberggruppen været i fuld sving med at opbygge det, de kalder Carlsberg Circular Community.

Med nu otte samarbejdspartnere kommer bryggerigruppen hele vejen rundt i deres emballageunivers for at finde måder at reducere CO2-emissioner fra deres aktiviteter.

Glasflasker udfordret
Det paradoksale er, at Carlsberg allerede benytter sig af en af de mest miljøvenlige emballager overhovedet: den genfyldelige glasflaske. Ved indsamling og omsmeltning kan en flaske fungere i mere end 70 år. Så hvorfor al den ståhej?

Læs også: Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb

”"Der er to udfordringer. For det første vil forbrugerne have pæne flasker. Derfor arbejder vi også med – inden for vores circular community – at udvikle en slags coating til flaskerne, så de ikke så let får skrammer og mærker"”, forklarer Simon Boas Hoffmeyer, CSR direktør i Carlsberg.

”For det andet er der på fleste markeder på ingen måde tradition for indsamling og genbrug af emballage, som vi kender det i Danmark, og i nogle lande er der kulturel modstand”.

Som nu for eksempel Rusland. Her forbindes genbrug af glasflasker med fattigdom og tiden under Sovjetstyret. Med andre ord ikke noget, som en tjekket forbruger vil være en del af.

Samtidig har genbrug af flasker dog et kolossalt potentiale i forhold til mindre negativ indflydelse på miljø. I Rusland som i mange andre lande.

Selvom Carlsberg gennem sit datterselskab i Rusland har opstillet mere end 1.800 containere til indsamling af glas, PET og aluminium, er returraterne stadig betydeligt lavere end EU-gennemsnittet.

Mange følelser i emballage
Forholdet mellem kunderne og deres drinksemballage er i det hele taget ikke et område, hvor man særlig ofte slipper godt fra at lave om på tingene. Det ved Carlsberg udmærket godt og tænker ind i deres udviklingsprojekter.

Carlsberg har haft et vist held med at lave konkurrencer til for eksempel musikfestivaler og store fodboldkampe, og med at udlevere små bonusser eller præmier når folk returnerede glasflasker. Foto: Carlsberg. .

"”I arbejdet med vores træfiberflaske er vi meget opmærksomme på, at der er forbrugermodstand at overkomme. Den flaske kommer til at føles meget anderledes end glasflasken: Den har ikke den samme lyd, den er ikke gennemsigtig, og dens tekstur er en helt anden, når man drikker af den. Det prøver vi at inddrage i vores designproces. Vi vil også prøve at udnytte de tre år, der går, før vi har en flaske, der er klar til markedet, så vi kan undgå de mest fatale fejl – for eksempel kan man forestille sig, at vi til en start knytter et bestemt brand til træfiberflasken, et brand med en målgruppe, som har vist sig mere modtagelige for en sådan emballageinnovation"”, forklarer Simon Boas Hoffmeyer.

Forbrugere skal motiveres
Det er i det hele taget Carlsbergs erfaring, at der skal ganske målrettet motivation til, hvis forbrugerne skal ændre adfærd i forhold til emballage.

Derfor er der også gennemført aktiviteter på flere kontinenter for at fremme indsamling af glas, dåser og plast. Ligesom virksomheden sammen med Unilever, The Coca-Cola Company, Marks and Spencer og BT Group i 2014 grundlagde projektet “Collectively”, en webplatform rettet mod især unge mellem 20 og 35 år, som skal vise, at det at leve bæredygtigt er ’the new normal’.

Læs også: Carlsberg Byen genanvender gamle mursten

”"Det vigtige er at starte en positiv ’buzz’ omkring genbrug og bæredygtighed. Vi har haft et vist held med at lave konkurrencer til for eksempel musikfestivaler og store fodboldkampe, og med at udlevere små bonusser eller præmier, når folk returnerede glasflasker. Man skal motivere og gøre det sjovt. Løftede pegefingre virker i al fald ikke”", siger Simon Boas Hoffmeyer.

Carlsberg har sat sig det mål, at alle de lokale selskaber inden 2017 skal have gjort noget for at involvere og informere kunderne i genbrug og bæredygtighed. I 2014 havde 11 ud af gruppens 40 selskaber været i gang. 

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.02.2025Denteks A/S

Sponseret

Danske hoteller skal være mere omkostningseffektive end nabolandene for at tjene på erhvervsturisme

22.01.2025CSR.dk

Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Schneider Electrics vidensportal overgår til mySchneider

08.01.2025Schneider Electric

Sponseret

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart