Hvem har taget min flaske?
Carlsbergs største enkeltstående mulighed for at påvirke miljø og klima positivt ligger inden for emballage. Så velkommen til en verden af fadølsankre af plast, tyndere aluminium og plast i dåser og flasker, mindre pap og plast i indpakningen, genbrug af glas og en flaske lavet af træfibre.
I de seneste to år har Carlsberggruppen været i fuld sving med at opbygge det, de kalder Carlsberg Circular Community.
Med nu otte samarbejdspartnere kommer bryggerigruppen hele vejen rundt i deres emballageunivers for at finde måder at reducere CO2-emissioner fra deres aktiviteter.
Glasflasker udfordret
Det paradoksale er, at Carlsberg allerede benytter sig af en af de mest miljøvenlige emballager overhovedet: den genfyldelige glasflaske. Ved indsamling og omsmeltning kan en flaske fungere i mere end 70 år. Så hvorfor al den ståhej?
Læs også: Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb
"Der er to udfordringer. For det første vil forbrugerne have pæne flasker. Derfor arbejder vi også med inden for vores circular community at udvikle en slags coating til flaskerne, så de ikke så let får skrammer og mærker", forklarer Simon Boas Hoffmeyer, CSR direktør i Carlsberg.
For det andet er der på fleste markeder på ingen måde tradition for indsamling og genbrug af emballage, som vi kender det i Danmark, og i nogle lande er der kulturel modstand.
Som nu for eksempel Rusland. Her forbindes genbrug af glasflasker med fattigdom og tiden under Sovjetstyret. Med andre ord ikke noget, som en tjekket forbruger vil være en del af.
Samtidig har genbrug af flasker dog et kolossalt potentiale i forhold til mindre negativ indflydelse på miljø. I Rusland som i mange andre lande.
Selvom Carlsberg gennem sit datterselskab i Rusland har opstillet mere end 1.800 containere til indsamling af glas, PET og aluminium, er returraterne stadig betydeligt lavere end EU-gennemsnittet.
Mange følelser i emballage
Forholdet mellem kunderne og deres drinksemballage er i det hele taget ikke et område, hvor man særlig ofte slipper godt fra at lave om på tingene. Det ved Carlsberg udmærket godt og tænker ind i deres udviklingsprojekter.
"I arbejdet med vores træfiberflaske er vi meget opmærksomme på, at der er forbrugermodstand at overkomme. Den flaske kommer til at føles meget anderledes end glasflasken: Den har ikke den samme lyd, den er ikke gennemsigtig, og dens tekstur er en helt anden, når man drikker af den. Det prøver vi at inddrage i vores designproces. Vi vil også prøve at udnytte de tre år, der går, før vi har en flaske, der er klar til markedet, så vi kan undgå de mest fatale fejl for eksempel kan man forestille sig, at vi til en start knytter et bestemt brand til træfiberflasken, et brand med en målgruppe, som har vist sig mere modtagelige for en sådan emballageinnovation", forklarer Simon Boas Hoffmeyer.
Forbrugere skal motiveres
Det er i det hele taget Carlsbergs erfaring, at der skal ganske målrettet motivation til, hvis forbrugerne skal ændre adfærd i forhold til emballage.
Derfor er der også gennemført aktiviteter på flere kontinenter for at fremme indsamling af glas, dåser og plast. Ligesom virksomheden sammen med Unilever, The Coca-Cola Company, Marks and Spencer og BT Group i 2014 grundlagde projektet Collectively, en webplatform rettet mod især unge mellem 20 og 35 år, som skal vise, at det at leve bæredygtigt er the new normal.
Læs også: Carlsberg Byen genanvender gamle mursten
"Det vigtige er at starte en positiv buzz omkring genbrug og bæredygtighed. Vi har haft et vist held med at lave konkurrencer til for eksempel musikfestivaler og store fodboldkampe, og med at udlevere små bonusser eller præmier, når folk returnerede glasflasker. Man skal motivere og gøre det sjovt. Løftede pegefingre virker i al fald ikke", siger Simon Boas Hoffmeyer.
Carlsberg har sat sig det mål, at alle de lokale selskaber inden 2017 skal have gjort noget for at involvere og informere kunderne i genbrug og bæredygtighed. I 2014 havde 11 ud af gruppens 40 selskaber været i gang.