Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?

Det begyndte med et spørgsmål. Efter et år med hardcore metodeudvikling og analyse har Chr. Hansen et svar.

Nassera Ahmed og Annemarie Meisling viser den nye rapport om Chr.Hansens produkters indvirkning på tre verdensmål frem på Sustainable Brands i København..

01.11.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Spørgsmålet var som i overskriften: "Hvor stor en del af jeres omsætning bidrager egentlig til verdensmålene"? Svaret er, at 81 procent af bruttoomsætningen fra Chr. Hansens mere end 3.000 produkter har en positiv indvirkning på verdensmål nummer to, tre og tolv. 

Sjov øvelse, tænker du måske. Men hvis nu du ved, at spørgsmålet, der satte det hele igang, kom fra en af virksomhedens store aktionærer? Og at svaret og den forudgående analyse faktisk er gode at have, når man skal besvare spørgsmålene fra ESG-investorerne og rankingselskaberne? Og at processen har givet en ny forståelse af virksomheden og fundet måder at bruge og samle informationer, de allerede havde? Har givet samarbejde på tværs af faggrupper, der ikke altid har så meget med hinanden at gøre?

For Chr. Hansen er det ikke for sjov. Det er en investering i at imødekomme et behov fra en vigtig stakeholder: 

"Vi syntes ikke, at vi kunne vente på, at andre udviklede et værktøj, vi kunne bruge til at svare på spørgsmålet om, hvorvidt vores virksomhed bidrager positivt til verdensmålene. Vi var nødt til at komme i gang," sagde Annemarie Meisling, som leder CSR-arbejdet hos Chr. Hansen, da CSR.dk mødte hende til lanceringen under Sustainable Brands i København d. 31. oktober 2017. 

Fremtidssikring
Præcis hvordan analysen er lavet, vender vi tilbage til. Men først kan vi høre Sara Krüger Falk, som er CSR-ansvarlig i DI - Dansk Industri, fortælle, hvordan hun mener, at en analyse af hvordan ens produkter bidrager til verdensmålene, giver værdi. 

"For Chr. Hansen specifikt fremstiller sådan en analyse dem som en ekstremt ansvarlig virksomhed. Som fordi størstedelen af deres omsætning bidrager positivt, er en del af løsningen på verdens udfordringer. For virksomheder generelt kan metoden, som er udviklet her, være god at bruge til den vigtige øvelse det er, at finde ud af om ens virksomhed er fremtidssikret. Har vi overhovedet en business case for fremtiden?," siger hun. 

Det kan jo f.eks. ske, at man opdager, at hovedparten af ens omsætning ikke bidrager til den udvikling, som verden er enige om at prioritere - dvs. verdensmålene. Så kan der være brug for at stille ens virksomhed om. Her fremhæver Sara Krüger Falk Dong Energy (snart Ørsted), som over 10 år er gået fra at være en af Danmarks mest forurenende virksomheder til at være Europas grønneste energiselskab. Eller det kan være, at man opdager, at ens produkter ikke bidrager så meget, som der egentlig er potentiale til - og så er det måske noget med at komme i gang med at udnytte de muligheder. 

Fem trin...
Metoden Chr. Hansen har udviklet har fem trin, som kan ses på billedet. 

I trin 1 finder man ud af, hvordan ens virksomhed påvirker hvert af de 17 verdensmål? I Chr. Hansen var resultatet, at tre verdensmål blev udvalgt som dem, virksomhedens produkter har den største mulighed for at påvirke positivt. Det er mål to, tre og tolv - stop sult, et sundt liv for alle, og bæredygtigt forbrug og produktion - som samtidig er de tre verdensmål, der indgår i virksomhedens strategi fra 2016, 

I trin 2 skal man til at måle sin påvirkning. Hos Chr. Hansen definerede man otte "impact categories", som betegner måder hvorpå virksomhedens produkter bidrager positivt. Det er f.eks. øget produktivitet og afkast ved dyrkning af fødevarer, reduktion af affald, bedre fødevaresikkerhed og bedre dyrevelfæd. Når det er gjort, kan man begynde på...

...trin 3, hvor man begynder at analysere og ikke mindst dokumentere, hvordan produkterne bidrager til verdensmålene. Hvordan Chr. Hansen griber det an, kræver noget mere forklaring, end der er plads til her, men det hele kan ses i rapporten "Let's grow our future. Naturally. How ingredients contribute to the UN Global Goals", som virksomheden har udgivet. Men det er noget med information fra videnskabelige studier, impact studies, kundefeedback, resultater fra egne forskningsforsøg, scoring af dokumentation og sammenholdelse med salgstal. 

Trin 4 byder på glæden ved at få verificeret både metoden, processen og resultaterne af en ekstern revisor. Dette trin er med for at sikre gennemsigtighed og troværdighed. Chr. Hansen fik hjælp af PwC. 

Trin 5 handler om at kommunikere resultaterne offentligt - og gerne i sammenhæng med øvrigt kommunikation omkring virksomhedens strategi og bæredygtighedsindsats. 

Næste gang
Rapporten er godt nok lige kommet ud af trykkeriets maskiner, men det forhindrer jo ikke, at man tænker videre. 

Det har Chr. Hansen også gjort. Som det første vil de arbejde på at vurdere de projekter, som de arbejder på i Chr. Hansens udviklingsafdeling, efter samme metode. Derudover vil de gerne uden for egen virksomhed. Pojektleder for metoden og analysen, Nassera Ahmed, fortalte, at de nu er meget interesserede i at udvikle partnerskaber og samarbejdsrelationer, som kan føre arbejdet videre.  

Deltagerne ved workshoppen på Sustainable Brands gjorde især opmærksom på, at Chr. Hansen nok også skal tænke i at sætte analysen og dens resultater ind i en kontekst, At man også må arbejde på at finde en måde, hvor ens produkters evt. negative indvirkning på målene inddrages. Fordi balance er så vigtig, når man rapporterer og kommunikerer om samfundsansvar.

Det er måske især vigtigt, hvis man som Chr. Hansen kan fremvise endog meget positiv indvirkning på verdensmålene fra ens produkter. "Det lyder næsten for godt," som en af deltagerne sagde. 

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

12.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kærlighed og Kindhest

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

29.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

ESG skal både være målbart og mærkbart

22.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Fra korslagte arme til gode kundedialoger

14.10.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Vi fejrer 1-års jubilæum – få en gratis buket fra os!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V