Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?
Det begyndte med et spørgsmål. Efter et år med hardcore metodeudvikling og analyse har Chr. Hansen et svar.
Spørgsmålet var som i overskriften: "Hvor stor en del af jeres omsætning bidrager egentlig til verdensmålene"? Svaret er, at 81 procent af bruttoomsætningen fra Chr. Hansens mere end 3.000 produkter har en positiv indvirkning på verdensmål nummer to, tre og tolv.
Sjov øvelse, tænker du måske. Men hvis nu du ved, at spørgsmålet, der satte det hele igang, kom fra en af virksomhedens store aktionærer? Og at svaret og den forudgående analyse faktisk er gode at have, når man skal besvare spørgsmålene fra ESG-investorerne og rankingselskaberne? Og at processen har givet en ny forståelse af virksomheden og fundet måder at bruge og samle informationer, de allerede havde? Har givet samarbejde på tværs af faggrupper, der ikke altid har så meget med hinanden at gøre?
For Chr. Hansen er det ikke for sjov. Det er en investering i at imødekomme et behov fra en vigtig stakeholder:
"Vi syntes ikke, at vi kunne vente på, at andre udviklede et værktøj, vi kunne bruge til at svare på spørgsmålet om, hvorvidt vores virksomhed bidrager positivt til verdensmålene. Vi var nødt til at komme i gang," sagde Annemarie Meisling, som leder CSR-arbejdet hos Chr. Hansen, da CSR.dk mødte hende til lanceringen under Sustainable Brands i København d. 31. oktober 2017.
Fremtidssikring
Præcis hvordan analysen er lavet, vender vi tilbage til. Men først kan vi høre Sara Krüger Falk, som er CSR-ansvarlig i DI - Dansk Industri, fortælle, hvordan hun mener, at en analyse af hvordan ens produkter bidrager til verdensmålene, giver værdi.
"For Chr. Hansen specifikt fremstiller sådan en analyse dem som en ekstremt ansvarlig virksomhed. Som fordi størstedelen af deres omsætning bidrager positivt, er en del af løsningen på verdens udfordringer. For virksomheder generelt kan metoden, som er udviklet her, være god at bruge til den vigtige øvelse det er, at finde ud af om ens virksomhed er fremtidssikret. Har vi overhovedet en business case for fremtiden?," siger hun.
Det kan jo f.eks. ske, at man opdager, at hovedparten af ens omsætning ikke bidrager til den udvikling, som verden er enige om at prioritere - dvs. verdensmålene. Så kan der være brug for at stille ens virksomhed om. Her fremhæver Sara Krüger Falk Dong Energy (snart Ørsted), som over 10 år er gået fra at være en af Danmarks mest forurenende virksomheder til at være Europas grønneste energiselskab. Eller det kan være, at man opdager, at ens produkter ikke bidrager så meget, som der egentlig er potentiale til - og så er det måske noget med at komme i gang med at udnytte de muligheder.
Fem trin...
Metoden Chr. Hansen har udviklet har fem trin, som kan ses på billedet.
I trin 1 finder man ud af, hvordan ens virksomhed påvirker hvert af de 17 verdensmål? I Chr. Hansen var resultatet, at tre verdensmål blev udvalgt som dem, virksomhedens produkter har den største mulighed for at påvirke positivt. Det er mål to, tre og tolv - stop sult, et sundt liv for alle, og bæredygtigt forbrug og produktion - som samtidig er de tre verdensmål, der indgår i virksomhedens strategi fra 2016,
I trin 2 skal man til at måle sin påvirkning. Hos Chr. Hansen definerede man otte "impact categories", som betegner måder hvorpå virksomhedens produkter bidrager positivt. Det er f.eks. øget produktivitet og afkast ved dyrkning af fødevarer, reduktion af affald, bedre fødevaresikkerhed og bedre dyrevelfæd. Når det er gjort, kan man begynde på...
...trin 3, hvor man begynder at analysere og ikke mindst dokumentere, hvordan produkterne bidrager til verdensmålene. Hvordan Chr. Hansen griber det an, kræver noget mere forklaring, end der er plads til her, men det hele kan ses i rapporten "Let's grow our future. Naturally. How ingredients contribute to the UN Global Goals", som virksomheden har udgivet. Men det er noget med information fra videnskabelige studier, impact studies, kundefeedback, resultater fra egne forskningsforsøg, scoring af dokumentation og sammenholdelse med salgstal.
Trin 4 byder på glæden ved at få verificeret både metoden, processen og resultaterne af en ekstern revisor. Dette trin er med for at sikre gennemsigtighed og troværdighed. Chr. Hansen fik hjælp af PwC.
Trin 5 handler om at kommunikere resultaterne offentligt - og gerne i sammenhæng med øvrigt kommunikation omkring virksomhedens strategi og bæredygtighedsindsats.
Næste gang
Rapporten er godt nok lige kommet ud af trykkeriets maskiner, men det forhindrer jo ikke, at man tænker videre.
Det har Chr. Hansen også gjort. Som det første vil de arbejde på at vurdere de projekter, som de arbejder på i Chr. Hansens udviklingsafdeling, efter samme metode. Derudover vil de gerne uden for egen virksomhed. Pojektleder for metoden og analysen, Nassera Ahmed, fortalte, at de nu er meget interesserede i at udvikle partnerskaber og samarbejdsrelationer, som kan føre arbejdet videre.
Deltagerne ved workshoppen på Sustainable Brands gjorde især opmærksom på, at Chr. Hansen nok også skal tænke i at sætte analysen og dens resultater ind i en kontekst, At man også må arbejde på at finde en måde, hvor ens produkters evt. negative indvirkning på målene inddrages. Fordi balance er så vigtig, når man rapporterer og kommunikerer om samfundsansvar.
Det er måske især vigtigt, hvis man som Chr. Hansen kan fremvise endog meget positiv indvirkning på verdensmålene fra ens produkter. "Det lyder næsten for godt," som en af deltagerne sagde.