Jaguar Land Rover dropper benzinbilen fra 2020

Fremtiden er elektrisk for britiske Jaguar Land Rover, der fra 2020 kun vil producere el- og hybridbiler. Og så vil producenten gøre sit forbrug af aluminium cirkulært.

Udover den elektriske E-type og SUV'en I-PACE, har Jaguar Land Rover også set frem til 2040 og designet konceptbilen Future-Type, der er komplet selvkørende, udstyret med AI og andre af morgendagens teknologiske bekvemmeligheder. Illustration: JLR.

08.09.2017

CSR.dk

En tur i en Jaguar eller en Land Rover, to af Storbritanniens mest klassiske bilmærker, bliver en mere miljøvenlig oplevelse inden længe. Fra 2020 vil producenten af de to højtprofilerede brands, JLR, nemlig kun producere el- og hybridbiler, og det på trods af, at man ikke har en eneste af slagsen på gaden i dag.

Læs også: Alle Volvo-biler bliver elektriske fra 2019

”Hver eneste nye Jaguar Land Rover vil være elektrificeret fra 2020, hvilket vil give vores kunder endnu flere valgmuligheder. Vi vil introducere et portfolio af elektriske produkter på tværs af hele vores udvalg, og på den måde omfatte både fuldt elektriske, plug-in-hybrider og mild-hybrid-køretøjer. Vores første fuldt elektriske SUV, Jaguar I-PACE, bliver sat til salg næste år”, siger JLR’s chief executive, Ralf Speth, i en pressemeddelelse.

Udover I-PACE’en barsler JLR også med en elektrisk version af den ikoniske E-type, der med en fuldt elektrificeret drivline vil kunne rykke fra 0-100 på 5,5 sekunder. Uden begrænsningerne fra en klassisk forbrændingsmotor som ’forstyrrelse’ kan designerne bag den nye E-type trække nye linjer omkring karosseri, bagagerum etc., skriver JLR videre.

Lukket kredsløb for aluminium
Og netop karosseriet – eller rettere sagt produktionen af det – er et andet område, der står over for en fornyelse i de kommende år. JLR har således annonceret en udvidelse af sit snart 10 år gamle REALCAR-program, der handler om genbrug af aluminium i fremstillingsprocessen.

Med et budget på to mio. pund (godt 18 mio. kr.) skal det nye Reality-projekt bygge videre på Realcar og sørge for, at der kommer endnu mere genbrugsaluminium ind i JLR’s produktionskæde. Det er en forholdsvis kompliceret sorteringsproces, der skal opgraderes yderligere, men gevinsterne er også til at få øje på; recirkuleret aluminium kræver således op md 95 procent mindre energi en nyproduktion.

Læs også: Samarbejde bag cirkulær succes

Derudover vil denne cirkulære model også reducere JLR’s miljøaftryk, ligesom det vil spare koncernen for udgifter til sourcing af råmaterialer. Indtil videre er målet at hæve andelen af genbrugsaluminium i en fabriksny Jaguar eller Land Rover til 75 procent i løbet af de næste tre år.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle