Københavner-restaurantkæde investerer i solenergi
En københavnsk restaurantkæde vil hjælpe den grønne omstilling på vej og investerer i ny solcellepark. En tendens vi ser i stor stil i USA, forklarer solcelledirektør.
Den københavnske restaurantkæde Cofoco har med ønsket om at blive CO2-neutral og bidrage til den grønne omstilling valgt at blive grøn energiproducent, skriver Berlingske Business.
Ejerne bag det populære mad-brand så ikke nok mening i at købe CO2-kvoter og har nu derfor investeret et tocifret millionbeløb for at blive selvforsynende – og lidt til – med grøn energi.
Læs også: Lastbiler med solceller – er det fremtiden?
”Det er for abstrakt at opkøbe CO2-kvoter. Vi vil gøre noget mere direkte og synligt, og derfor går vi med i en ny solpark”, siger August Lund, en af ejerne bag Cofoco, til Berlingske Business. Han uddyber:
”For Cofoco handler det om ansvarlighed i forhold til det omgivende samfund. Vi vil gerne være bæredygtige og med den her investering også gerne skubbe bare en lille smule til udviklingen og måske få andre til at tænke og investere mere i grønt. Vi tror på, at det er absolut nødvendigt, at man som virksomhed tager ansvar”.
Ikke kun til eget forbrug
Det er et samarbejde med selskabet Better Energy, der gør, at det københavnske madkoncept fra det nye år kan kalde sig energiproducent.
I fællesskab vil de to bygge en 50 MW-solpark, der omfatter 70 mindre anlæg med i alt 185.000 solcellepaneler, og svarer til 6.000-7.000 husstandes årlige elforbrug. Solcelleparken skal opføres i Nees i Lemvig kommune.
Cofocos investering betyder, at restaurantkæden i første omgang kommer til at producere 5 MW. Det er godt 40 procent mere end Cofocos eget forbrug på cirka 3,5 MW om året.
”For Cofoco er det en relativt stor investering, men stadig blot første skridt, så når vi nu lover altid at producere mere vedvarende energi, end vi bruger, betyder det også, at jo mere vi vokser, jo mere investerer vi i bæredygtighed. På den måde er forbrugeren med til at bestemme udviklingen”, siger Christian Lytje, en anden af ejerne bag Cofoco, til Berlingske Business.
Dansk eksempel på international tendens
Cofocos investering er ifølge Sigurd Leth, adm. direktør i solcellevirksomheden Gaia Solar, et dansk eksempel på en international tendens:
”Det er især en stor trend i USA, hvor virksomheder som Google, Amazon og Apple har indgået store aftaler om vedvarende energi”, fortæller Sigurd Leth til Berlingske Business og fortsætter:
”Først var det vindstrøm, nu er det også solstrøm, og nu investerer de også i selv at blive energiproducenter. De gør det for at sikre sig selv et grønnere fodaftryk og sikre deres egne priser. Det har man ikke set så mange andre steder end i USA, så det er interessant, at Cofoco gør det her”.
Læs også: Maersk siger farvel til olie på Esplanaden
Ud over snart at kunne kalde sig energiproducent driver Cofoco i dag 15 restauranter i Københavnsområdet og leverer måltidsløsninger til en håndfuld detailvirksomheder.
Restauranterne omsætter årligt for godt 180 millioner kroner og giver et resultat på cirka 20 millioner kroner.
-CHM