Lastbiler med solceller – er det fremtiden?

En ny undersøgelse har gransket i potentialet for solceller monteret på lastbiler. Forsøgskaninerne har imidlertid blandede oplevelser med tiltaget, som fungerer bedst på særtransportlastbiler.

Undersøgelsen fra innovationscenteret ILT viser, at solceller fungerer bedst på særtransportlastbiler - og ikke på "almindelige" eksportbiler som denne. Foto: ILT..

27.09.2016

CSR.dk

’Solceller i transportbranchen’. Det er navnet på en netop afsluttet undersøgelse, som sætter potentialet for solcellepaneler monteret på lastbiler under lup. Og nu er resultaterne kommet, skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

Undersøgelsen er iværksat af innovationscenteret ILT - Innovation Center for Logitics & Transport - som hører under Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD). I alt har fire lastbiler haft solcellepaneler på førerhuset: to lastbiler beregnet til særtransport og to såkaldte eksporttrækkere, som er beregnet til langdistancekørsel med varierende gods.

Læs også: Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler

Forsøget havde to overordnede formål: 1) at finde ud af, om solceller kan blive en økonomisk rentabel løsning for transportvirksomhederne, og 2) om solcellerne kan sikre en bedre trivsel blandt vognmændene. Konklusionen lyder, at resultatet afhænger af lastbiltypen.

Hvorfor solceller på lastbiler?

Årsagen, til at ILT iværksatte den omtalte undersøgelse, er, at mange lastbiler ofte står i tomgang. Chaufførerne har behov for strøm i den trillende dagligstue, som inkluderer computer, køleskab og tv, og derfor må de lade dieselmotoren køre i tomgang for at holde batterierne med strøm.

Den løsning er dog både miljøskadelig og dyr rent økonomisk. Når motoren er i gang, bruger den meget diesel og medfører stor slitage på batterierne, da de ofte aflades. Desuden genererer motoren meget støj. Dette er problemer, som solcellerne kan afhjælpe.

Fordele og ulemper
For særtransportlastbiler er solcelleløsningen en succes, oplyser Ingeniøren. Det skyldes, at bilerne holder forholdsvist meget stille, og at de har et plant værktøjsskab i forlængelse af førerhuset, hvor solcellerne kan monteres.

”En af chaufførerne, der lige har fået solceller på, holder oppe i Sverige på en mølleplads. Han siger, at han har køleskab, tv og andre strømforbrugende ting til at køre, og at han normalt ville have brug for at køre i tomgang i minimum én time alene for køleskabet. Det behøver han ikke længere, for nu klarer solcellen det hele”, siger Ditte Nørager, kommunikationsassistent hos transportfirmaet Frank Nørager & Co, der har deltaget i forsøget og efterfølgende har monteret solceller på over 20 lastbiler.

For ”almindelige” eksportlastbiler er sagen dog en anden. Disse stopper ikke nær så meget, som særtransportbiler gør, og solcelleløsningen bliver simpelthen for dyr.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

”Solceller på eksportlastbiler er nice to have, men det er ikke need to have. Sagt med andre ord; vi kan løse problemet med den manglende strøm på en billigere måde med en anden type batteri. Projektet var interessant, men det stod ikke mål med omkostningerne”, siger teknisk chef Jesper Møller fra transportvirksomheden Contino, som også deltog i forsøget.

En anden ulempe for de ”almindelige” lastbiler er desuden, at bilernes godstrailere kommer umiddelbart i forlængelse af førerrummet og derfor ikke besidder en plan overflade, hvor solcellerne kan monteres. Bøjelige solceller kan være en løsning, men det mest optimale er fabriksmonterede solceller, lyder det fra Jesper Møller.

Fremtiden med en grønnere transportbranche
For forskningscenteret ILT udgør eksperimentet det første vigtige skridt i retning mod en grønnere dansk transportbranche.

”Projektet var ligesom det første indledende forsøg, som vi nu vil gå videre med og teste andre løsninger på. Vores målsætning er at udvikle nogle systemer, der også passer til andre typer af køretøjer som eksporttrækkere”, fortæller Poul Bruun, som er innovationschef hos ILT.

Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

Hos forskningscenteret er håbet, at solceller på lastbiler vinder indpas, og at de første eldrevne lastbiler bliver introduceret på markedet inden for fem til ti år.

- KLZ

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.09.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Reduktioner uden retning? Derfor er klimatransitionsplanen et vigtigt styringsværktøj.

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

09.09.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

09.09.2025

Sted

Aarhus

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Webinar
Gratis webinar om ESG i forandring: Værdiskabelse, risikostyring og rapportering

Tilmeld dig webinaret om de nyeste tendenser inden for ESG

Dato

09.09.2025

Tid

10:00

Sted

Webinar