27.09.2016  |  Klima, miljø og energi

Lastbiler med solceller – er det fremtiden?

En ny undersøgelse har gransket i potentialet for solceller monteret på lastbiler. Forsøgskaninerne har imidlertid blandede oplevelser med tiltaget, som fungerer bedst på særtransportlastbiler.

Undersøgelsen fra innovationscenteret ILT viser, at solceller fungerer bedst på særtransportlastbiler - og ikke på "almindelige" eksportbiler som denne. Foto: ILT.

’Solceller i transportbranchen’. Det er navnet på en netop afsluttet undersøgelse, som sætter potentialet for solcellepaneler monteret på lastbiler under lup. Og nu er resultaterne kommet, skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

Undersøgelsen er iværksat af innovationscenteret ILT - Innovation Center for Logitics & Transport - som hører under Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD). I alt har fire lastbiler haft solcellepaneler på førerhuset: to lastbiler beregnet til særtransport og to såkaldte eksporttrækkere, som er beregnet til langdistancekørsel med varierende gods.

Læs også: Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler

Forsøget havde to overordnede formål: 1) at finde ud af, om solceller kan blive en økonomisk rentabel løsning for transportvirksomhederne, og 2) om solcellerne kan sikre en bedre trivsel blandt vognmændene. Konklusionen lyder, at resultatet afhænger af lastbiltypen.

Hvorfor solceller på lastbiler?

Årsagen, til at ILT iværksatte den omtalte undersøgelse, er, at mange lastbiler ofte står i tomgang. Chaufførerne har behov for strøm i den trillende dagligstue, som inkluderer computer, køleskab og tv, og derfor må de lade dieselmotoren køre i tomgang for at holde batterierne med strøm.

Den løsning er dog både miljøskadelig og dyr rent økonomisk. Når motoren er i gang, bruger den meget diesel og medfører stor slitage på batterierne, da de ofte aflades. Desuden genererer motoren meget støj. Dette er problemer, som solcellerne kan afhjælpe.

Fordele og ulemper
For særtransportlastbiler er solcelleløsningen en succes, oplyser Ingeniøren. Det skyldes, at bilerne holder forholdsvist meget stille, og at de har et plant værktøjsskab i forlængelse af førerhuset, hvor solcellerne kan monteres.

”En af chaufførerne, der lige har fået solceller på, holder oppe i Sverige på en mølleplads. Han siger, at han har køleskab, tv og andre strømforbrugende ting til at køre, og at han normalt ville have brug for at køre i tomgang i minimum én time alene for køleskabet. Det behøver han ikke længere, for nu klarer solcellen det hele”, siger Ditte Nørager, kommunikationsassistent hos transportfirmaet Frank Nørager & Co, der har deltaget i forsøget og efterfølgende har monteret solceller på over 20 lastbiler.

For ”almindelige” eksportlastbiler er sagen dog en anden. Disse stopper ikke nær så meget, som særtransportbiler gør, og solcelleløsningen bliver simpelthen for dyr.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

”Solceller på eksportlastbiler er nice to have, men det er ikke need to have. Sagt med andre ord; vi kan løse problemet med den manglende strøm på en billigere måde med en anden type batteri. Projektet var interessant, men det stod ikke mål med omkostningerne”, siger teknisk chef Jesper Møller fra transportvirksomheden Contino, som også deltog i forsøget.

En anden ulempe for de ”almindelige” lastbiler er desuden, at bilernes godstrailere kommer umiddelbart i forlængelse af førerrummet og derfor ikke besidder en plan overflade, hvor solcellerne kan monteres. Bøjelige solceller kan være en løsning, men det mest optimale er fabriksmonterede solceller, lyder det fra Jesper Møller.

Fremtiden med en grønnere transportbranche
For forskningscenteret ILT udgør eksperimentet det første vigtige skridt i retning mod en grønnere dansk transportbranche.

”Projektet var ligesom det første indledende forsøg, som vi nu vil gå videre med og teste andre løsninger på. Vores målsætning er at udvikle nogle systemer, der også passer til andre typer af køretøjer som eksporttrækkere”, fortæller Poul Bruun, som er innovationschef hos ILT.

Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

Hos forskningscenteret er håbet, at solceller på lastbiler vinder indpas, og at de første eldrevne lastbiler bliver introduceret på markedet inden for fem til ti år.

- KLZ

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere