Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret de sidste 12 år. Det er konklusionen i en rapport fra en uafhængig NGO. Men en af Danmarks største brancheorganisationer er ikke enig og kalder rapporten misvisende.

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret i mere end 10 år, mener NGO. Dansk brancheorganisation og svensk fabrikant er dog ikke enige. Foto: Flickr/Rob Gambon.

18.01.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Effektiviteten er ikke blevet bedre og andelen af CO2-udslip fra tunge køretøjer er vokset siden starten af dette årtusind. Sådan lyder hovedkonklusionerne i en ny rapport fra den uafhængige non profit-organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation), der bl.a. forsker i miljøregulering og har som formål at forbedre miljøpåvirkningerne fra alle typer transportmidler med både folkesundhed og klimaforandringer for øje.

Læs også: Scania på den grønne vej

Under overskriften ”Overview of the heavy-duty vehicle market and CO2 emissions in the European Union” har rapportens to forfattere indsamlet og analyseret data omkring lastbiltrafikken i Europa mellem 2002 og 2014. På den baggrund når de frem til, at de europæiske lastbiler og andre tunge køretøjer (primært busser) bruge ligeså meget brændstof pr. kilometer i dag, som det var tilfældet for 12 år siden.

De tunge køretøjer udgør kun fire procent af den samlede flåde på vejene i EU, men tegner sig for 30 procent af CO2-udslippet fra vejtrafikken. Rapporten mener på den baggrund, at udviklingen er stagneret i Europa sammenlignet med USA, hvor fabrikanter er længere fremme med at indføre ny, miljøvenlig teknologi. Det fremkalder kritik fra en af Europas største miljøorganisationer:

”Den ene undersøgelse efter den anden viser, at lastbiler er et reelt klimaproblem i Europa. Efterspørgslen stiger, men effektiviteten udvikler sig, så CO2-udledningen fra lastbiler vokser støt. Efter 10 år uden fremskridt og en stor kartelsag er det åbenlyst at en frivillig tilgang ikke er nok. Vi har ikke engang bestemt os for, hvordan vi skal måle lastbilernes CO2-udslip”, siger freight manager i NGO’en Transport and Environment, William Todts, til organisationens hjemmeside.

”I bedste fald misvisende konklusion”
Den udmelding giver man imidlertid ikke meget for i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som kraftigt anfægter ICCTs konklusioner.

”Den konklusion (om den uforbedrede brændstoføkonomi, red.) lyder i bedste fald misvisende. Faktisk er de europæiske lastbiler blevet betydeligt mere energieffektive over de sidste 10 år. Det man skal huske at tage med i regnestykket er, at både godsmængden og det samlede transportarbejde, dvs. de kilometer, godset bliver transporteret, jo også er steget voldsomt i den periode. Så selvom bilerne er blevet større, så flytter de også langt flere kilo gods med den samme mængde brændstof, fordi motorerne er blevet langt bedre, bilerne er blevet mere aerodynamiske og deres egenvægt er blevet reduceret”, siger direktør for Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT) under ITD, Poul Bruun.

”Derudover er der jo det økonomiske perspektiv. Transportvirksomhederne bruger typisk en tredjedel af deres budget på brændstof, så de har store incitamenter til at forbedre sig på den konto, både ved at indkøbe det bedste udstyr og ved at uddanne chaufførerne til at køre så effektivt som muligt”, tilføjer han.

Lovgivning burde harmoniseres
Hos en af Danmarks største aktører på lastbilmarkedet, svenske Scania, er man heller ikke ubetinget enige i ICCTs syn på branchen, men anerkender dog også de lovmæssige udfordringer, rapporten påpeger.

”Mht. NOx og partikeludslip er der sket en markant reduktion de seneste 10 år og senest med Euro6-normerne, der trådte i kraft 1. januar 2014, og fra Scanias side er vi de seneste 10 år kommet med flere produktfinesser og forbedringer, som har givet mere end 10 procents brændstofbesparelse. Men nu handler rapporten om CO2, og her er det korrekt, at der ikke findes EU-normer for lastbilers brændstofforbrug, ligesom der heller ikke er lovgivet omkring lastbilers CO2-udslip. Sidstnævnte skulle EU arbejde med, men jeg tænker at en af udfordringerne er, hvordan man skal føre kontrol med det. Danmark har i dag lovpligtig iblanding af syv procent biodiesel i den diesel, vi tanker på almindelige tankstationer. Denne iblandingsprocent kunne så lovmæssigt øges, men for at skabe ensartede konkurrencevilkår i hele Europa, burde lovgivningen nok harmoniseres inden for EU”, siger salgsdirektør i Scania Danmark, Anton Freiesleben.

Hos Scania er man derfor en smule spændte på, hvor stramme et eventuelt sæt EU-krav kommer til at blive, og modsat William Todts udviser man i den forbindelse mere tillid til de markedsdrevne fremskridt.

”Mht. til at stille krav til lastbilers brændstofforbrug vil kravene sikkert ende med at ligge over, hvad lastbilproducenterne rent faktisk formår at fremstille. Man vil næppe lægge det så restriktivt, at et par producenter må lukke ned, hvis de teknisk ikke er i stand til at løse opgaven. Konkurrencen på lastbiler er i høj grad også præget af, hvor god brændstoføkonomi den enkelte leverandør kan præstere, så jeg tror dette rækker til at drive de mest energieffektive produkter frem på markedet”, siger Anton Freiesleben.

Læs også: Lastbiler tester solceller

Fra EU-Kommissionens side har man siden 2010 arbejdet sammen med udvalgte lastbilfabrikanter i EU omkring udviklingen af simuleringsredskabet Vecto (Vehicle Energy consumption Calculation Tool) til at beregne både brændstofforbruget og CO2-udledningen fra tunge køretøjer. Det er i test nu og frem til medio 2016 med den egentlige indfasning sat til 2018. Hvorvidt det vil blive fulgt at et sæt udlednings- og forbrugsnormer vides endnu ikke.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

02.07.2024CSR.dk

Dansk pensionskasse trækker investeringer ud af boreplatforme

28.06.2024CSR.dk

Klimarådets forperson reagerer på regeringens klimaafgift

28.06.2024CSR.dk

Eksperter ser udfordringer i ny trepartsaftale

27.06.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed af Time Magazine

27.06.2024CSR.dk

Nyt træningscenter skal træne beredskaber i håndtering af klimahændelser

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)