Københavnere udleder 40 procent mindre CO2

København har skåret 2,8 ton CO2 pr. indbygger og er dermed den grønneste hovedstad i Europa. Dog er der langt igen, hvis København skal nå målsætningen om at være CO2-neutral i 2025.

”København har på en række områder lagt sig helt i front i den grønne omstilling. På en række områder begrænser den nationale lovgivning arbejdet med at indfri vores grønne ambitioner. Men vi skal også fremover have et større mod til at kaste et kritisk lys på vores egen indsats”, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).Foto: Københavns Kommune. .

19.05.2015

CSR.dk

Københavnske borgere kan bryste sig af at udlede 40 procent mindre CO2 end for 10 år siden. Det viser tal, kommunen har publiceret. 

Dermed er københavnerne også de mindst CO2-udledende borgere i nogen europæisk hovedstad med en udledning på 2,8 ton CO2 om året.

Det har teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) noteret sig, men vil dog ikke hvile på laurbærerne:

”København har på en række områder lagt sig helt i front i den grønne omstilling. På en række områder begrænser den nationale lovgivning arbejdet med at indfri vores grønne ambitioner. Men vi skal også fremover have et større mod til at kaste et kritisk lys på vores egen indsats”, siger borgmesteren.

Læs også: Grøn energi i hjertet af København

Københavns Kommune har en målsætning om at blive CO2-neutral i 2025, og derfor fortsætter arbejdet med den grønne omstilling. Men det kræver, at der spilles på flere heste, hvis målet skal nås, mener borgmesteren. 

”Vi har nu skåret næsten en tredjedel af vores CO2-udledning. Men det sker også ved at høste nogen af de lavthængende og ikke langtidsholdbare frugter, som for eksempel omstilling til biomasse”, siger han og peger på, at mere grøn transport og en intensivering til vedvarende energi skal hjælpe med omstillingen. 

Læs også: Det Økologiske Råd: Manglende politisk vilje spænder ben for biogas

Christian Ege, sekretariatsleder i det Økologiske Råd, roser København for særligt deres engagement hen mod bæredygtig trafik, men mener samtidig, at staten ikke følger i samme tempo som landets folkerigeste kommune. 

”Det gode ved Københavns Kommunes bestræbelser er cyklismen og den kollektive trafik. Man er desuden godt i gang med at indføre gas på tunge køretøjer. Man bør dog gå skridtet videre her og gå fra naturgas til biogas på certifikater”, siger han til Ingeniøren og peger på, at kraftvarmeproduktionen skal flyttes fra biomasse til mere bæredygtige kilder såsom sol, vind og geotermi. 

-JPN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle