06.12.2017  |  Klima, miljø og energi

Kinesere lancerer elektrisk fragtskib

I Kina har man netop søsat et elektrisk fragtskib, der med en lastkapacitet på 2.000 ton skal fragte kul ned ad Perlefloden. Lagerkapaciteten er 2.400 kWh, og skibet kan oplades på blot to timer.

Hos flere lande i Norden er man så småt i gang med at introducere elektriske færger. Og selvom der kan være store investeringer i forbindelse med disse, er der også fordele i form at lavere driftsomkostninger og bedre miljø både i og omkring færgen.

Nu har et kinesisk rederi i Guangzhou søsat et elektrisk fragtskib, der er 70,5 meter langt og har en lastkapacitet på 2.000 ton, skriver Ingeniøren.

Ifølge det kinesiske medie Chinanews.com er skibet designet til at sejle korte afstande og skal således transportere kul ned ad Perlefloden mellem to skibsværfter. Begge værfter er udstyret med store ladestationer, som skal kunne oplade bådens batteripakke på kun to timer, hvilket er den tid, det tager at laste skibet.

Læs også: Klimaforhandlinger for skibsfarten er i gang - Danske Rederier håber på ambitiøs plan

Skibets rejse mellem de to værfter sker ved hjælp af to propeller, der hver bliver drevet af en elmotor på 160 kW. Derudover består skibets energilager af lithiumionbatterier og superkapacitorer, som tilsammen kan lagre 2.400 kWh.

Den samlede vægt af batterierne er på 26 ton, hvilket svarer til cirka 40 elbiler. Det skulle være nok til 80 kilometers sejlads med en hastighed på 12,8 km/t.

Producenten har taget patent på flere af de tekniske løsninger og oplyser i den forbindelse, at skibet vil blive brugt som model for flere kommende elektriske skibe, herunder passagerskibe, skriver Ingeniøren.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere