Kinesere lancerer elektrisk fragtskib
I Kina har man netop søsat et elektrisk fragtskib, der med en lastkapacitet på 2.000 ton skal fragte kul ned ad Perlefloden. Lagerkapaciteten er 2.400 kWh, og skibet kan oplades på blot to timer.
Hos flere lande i Norden er man så småt i gang med at introducere elektriske færger. Og selvom der kan være store investeringer i forbindelse med disse, er der også fordele i form at lavere driftsomkostninger og bedre miljø både i og omkring færgen.
Nu har et kinesisk rederi i Guangzhou søsat et elektrisk fragtskib, der er 70,5 meter langt og har en lastkapacitet på 2.000 ton, skriver Ingeniøren.
Ifølge det kinesiske medie Chinanews.com er skibet designet til at sejle korte afstande og skal således transportere kul ned ad Perlefloden mellem to skibsværfter. Begge værfter er udstyret med store ladestationer, som skal kunne oplade bådens batteripakke på kun to timer, hvilket er den tid, det tager at laste skibet.
Læs også: Klimaforhandlinger for skibsfarten er i gang - Danske Rederier håber på ambitiøs plan
Skibets rejse mellem de to værfter sker ved hjælp af to propeller, der hver bliver drevet af en elmotor på 160 kW. Derudover består skibets energilager af lithiumionbatterier og superkapacitorer, som tilsammen kan lagre 2.400 kWh.
Den samlede vægt af batterierne er på 26 ton, hvilket svarer til cirka 40 elbiler. Det skulle være nok til 80 kilometers sejlads med en hastighed på 12,8 km/t.
Producenten har taget patent på flere af de tekniske løsninger og oplyser i den forbindelse, at skibet vil blive brugt som model for flere kommende elektriske skibe, herunder passagerskibe, skriver Ingeniøren.
- EL