Kinesisk femårsplan kan give danske muligheder
Regeringen i Beijing har præsenteret en ny plan for udviklingen i det store land. Den indeholder bl.a. et stort fokus på miljø- og klimateknologi, der kan være værdifuldt for danske virksomheder på området.
Udviklingen i Kina buldrer på mange måder stadig derudaf. Måske ikke helt så hurtigt, som for nogle år siden, men stadig med vækstrater, stort set samtlige vestlige lande må kigge misundeligt på. Hvordan det billede skal se ud i den nærmeste fremtid, har regeringen i Riget i Midten netop præsenteret sin strategi for.
Læs også: Apple, Adidas og H&M har Kinas grønneste forsyningskæder
Fra Beijing kom således tidligere på måneden den 13. udgave af såkaldte femårsplan, der som navnet antyder udstikker retningen for udviklingen i verdens folkerigeste nation det næste halve årti. I den anledning inviterede Dansk-Kinesisk Forretningsforum (DCBF) sammen med transportvirksomheden DHL Global Forwarding forleden til orientering om den nye plan og ikke mindst perspektiverne for de danske virksomheder, der gerne vil have foden inden for på landets enorme marked.
Et af planens centrale fokusområder handler nemlig om miljøet, og handler om, at dette på mange punkter kan og skal forbedres, til gavn for både indbyggerne i Kina, landets erhvervsliv, klimaet på verdensplan osv.
Det betyder bl.a. et fokus på at byer og fabrikker skal forurene mindre, at CO2-udslippet skal mindskes, bl.a. via mindre kul og mere vedvarende energi, og at kvaliteten af jord, vand og ikke mindst luft skal højnes. Endelig har Statsrådet også udsendt en national strategi, der skal promovere det, der bliver kaldt eco-civilization, og som groft sagt skal få kineserne til at leve ’grønnere’ i hverdagen.
Det er fagområder, under hatten clean tech, hvor mange danske virksomheder står stærkt, hvilket skaber optimisme i forhold til fremtidsudsigterne og deres muligheder for at etablere sig i landet, forklarede DHL Global Forwardings CEO i Kina, Steve Huang, som CSR.dk fik en snak med. Han understregede samtidig, at det kræver noget benarbejde.
Lokal viden er vigtig
”Generelt er der selvfølge en del kulturelle forskelle, som man som virksomhed skal holde sig for øje, men landet er mere åbent nu, så der er bestemt muligheder, og danske produkter har et godt ry og er efterspurgte, specielt inden for clean tech. Det kræver dog helt sikkert, at man har tålmodighed til at etablere en lokal tilstedeværelse og oparbejde noget viden i området, gerne via lokale samarbejdspartnere”, sagde han.
Også fødevareområdet kan være en indgangsvinkel for danske producenter, fortalte generalsekretær i DCBF, Tom Jensen. Igen handler det om den kvalitet, produkter fra Danmark (og det øvrige Skandinavien) generelt leverer, og som mange kinesiske forbrugere, specielt i den voksende middelklasse, er bekendte med.
”Sundhed og fødevaresikkerhed er to områder, der er meget fokus på lige nu i Kina, og der er en stor efterspørgsel på udenlandske produkter såsom mad og vin, også i high end-kategorien. Det skyldes, at der blandt kineserne er en ganske udbredt mistillid til mange af de lokale produkter; mad, der er made in China er for mange lig med kunstige varer, fyldt med kemi og andre unaturlige ingredienser, som man ikke finder attraktive”, forklarede Tom Jensen.
Læs også: Dansk designet grøn bydel på vej i Kina
Endelig nævnte han også robotteknologi som et felt, hvor danske virksomheder han udnytte deres ekspertise, evt. i konsulentroller, ligesom den generelt hastigt voksende e-handel, der forventes at ramme 1.000 mia. dollars i 2018, giver muligheder for producenter i en lang række brancher.