Verdensmålsfest og nye værktøjer fra UN Global Compact
På sit årlige topmøde i New York lancerede UN Global Compact værktøjer, som kan hjælpe virksomheder med at finde ud af, hvordan de kan bidrage til verdensmålene. Mødet var dog primært en brandtale for sagen i sig selv. Til gengæld holdt med virkelig stor overbevisning.
De fleste kender det ikoniske visuelle budskab om at være vild med New York: I <3 New York. Til FN’s Global Compacts årlige Leaders Summit, som fandt sted på Hilton Midtown på 1335 Broadway torsdag d. 21. september var det dog ikke New York, der fik hjerterne til at banke hurtigere. Det var SDG’erne. Verdensmålene. Mand, hvor vi elsker dem i Global Compact.
De var over det hele. På scenen, på navneskilte, på muleposer, på puder – selv på de M&M’s der blev serveret sidst på dagen, var der verdensmålsikoner.
Så langt, så godt. Men ikke godt nok
I en undersøgelse Global Compact havde lavet før årets møde, svarede 75 procent af Global Compacts underskrivere (svarer til medlemmer), at de allerede arbejder med SDG’erne. De er rimeligt gode til at sætte aktiviteter i gang, men det halter med at måle impact, dvs. hvad man får ud af aktiviteterne.
Læs også: Gode råd til at komme i gang med FN's verdensmål
”Efter de første to år med SDG’erne, kan vi se, at der allerede er gjort store fremskridt, men der er stadig virkelig meget at gøre. Vi kan ikke nå målene – og dermed en verden vi kan leve i - uden at kigge på business unusual. Hele denne dagsorden handler om forandring,” sagde Lise Kingo, Global Compacts administrerende direktør, da hun bød velkommen.
Det er ikke noget, vi kan se på om lidt. For et yndet slagord hos Global Compact er ”vi har 5.000 dage”, som er godt og vel den tid der er tilbage, inden 2030 er et overstået kapitel.
Stjerneparade i ekkokammer
Global Compacts årlige Leaders’ Summit er ikke et sted, hvor man finder mange skeptikere, i forhold til at virksomhederne skal spille en endog meget stor rolle i at komme i mål med verdensmålene. Det kunne man også se på udsagnene fra den række af business-stjerner, som deltog i debatter på scenen.
”Når vi implementerer SDG’erne, vil der være flaskehalse, tilbageslag, kynikere og skeptikere. Det kræver modige ledere, og det er der gennembruddet skal komme fra: Fra mennesker som forstår, at de bedst tjener deres egen interesser ved at sætte andres interesser forrest,” sagde Paul Polman, Unilevers CEO.
“Vi må og skal ud over status quo, og gennem samarbejde kan vi skabe nye, bæredygtige forretningsmodeller,” sagde Alan Middleton, CEO for PA Consulting Group
"Virksomheder bør aldrig eksistere bare for at skabe profit. De har en forpligtelse til at operere bæredygtigt,” sagde Joshua Oigara, CEO for Østafrikas største bankgruppe, KCB Bank Group.
”Jeg ser for mig, at virksomheder bliver vurderet ud fra deres bidrag til verdensmålene. Og tanken om at virksomheder kun gik op i profit, vil ikke være til at forstå om 10 år,” sagde Lorna Davis, CEO i DanoneWave, frontløber i Danonekoncernens vej mod B Corp-certificering for hele koncernen.
”Udfordringerne, som verden står over for, er eksponentielle. Derfor kan vi ikke tænke i gradvise forandringer,” sagde Alex Atzberger, som står i spidsen for SAP Ariba. Deres hurtigst voksende softwareløsning i øjeblikket håndterer supply chain risici.
”Virksomheder som vil være her på lang sigt er drevet af formål og ikke profit,” sagde Mark Wilson som er CEO i den britiske forsikringsgigant Aviva, som desuden efterlyste, at verdensmålene blev gjort til en "competitive sport" med offentliggjorte ligalister, fordi "konkurrence er det som driver CEOs".
Nye værktøjer fra dem til os
Lise Kingo forklarede i sin afslutningstale, at hun gennem sin karriere havde lært, at timing er alt. Og at hendes fornemmelse er, at den er god – lige nu. Det var da også en glad Global Compact-chef, som sås cirkulere til afslutningsreceptionen: "Jeg er meget tilfreds med dagen, meget," sagde hun, da CSR.dk spurgte hende.
Læs også: Private capital must be mobilised to meet SDG goals: PensionDanmark chief
Begejstring og brandtaler er en ting, men deltagerne ved godt, at arbejdet med verdensmålene er en stor mundfuld for de fleste virksomheder. For at hjælpe det hele på vej, udgiver Global Compact forskellige værktøjer, som alle kan benytte sig af. D. 21. september i New York, lancerede organisationen to nye:
- Den første er Blueprint for Business Leadership on the SDGs, som skal hjælpe virksomheder i alle størrelse med at bidrage til verdensmålene. Den slår ned på fem principper, som skal kendetegne strategier, modeller, produkter, partnerskaber, supply chains og virksomhedsdrift, hvis man vil være med til at skabe forskel på den lidt større klinge. Det handler om: ambition, samarbejde, accountability, konsistens og hensigt.
- Desuden lancerede man Business Reporting on the SDGs: An Analysis of the Goals and Targets. Rapporten er udviklet af Global Reporting Initiative (GRI) og UN Global Compact med støtte fra rådgivningsvirksomheden PwC, og giver blandt andet et samlet overblik over indikatorer, som nyder opbakning, og som man kan benytte sig af, for hvert af de 17 verdensmål. Det er tænkt som et første skridt mod et sæt ensartede og sammenlignelige indikatorer inden for bæredygtighed og verdensmål. Lige efter nytår kommer del to, som er en guide til at implementere indikatorerne i en virksomheds rapportering.