Verdensmålsfest og nye værktøjer fra UN Global Compact

På sit årlige topmøde i New York lancerede UN Global Compact værktøjer, som kan hjælpe virksomheder med at finde ud af, hvordan de kan bidrage til verdensmålene. Mødet var dog primært en brandtale for sagen i sig selv. Til gengæld holdt med virkelig stor overbevisning.

En stolt Global Compact CEO, Lise Kingo, talte til Leaders Summits næsten 900 deltagere, hvoraf 44 procent ikke allerede er med i Global Compact..

26.09.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De fleste kender det ikoniske visuelle budskab om at være vild med New York: I <3 New York. Til FN’s Global Compacts årlige Leaders Summit, som fandt sted på Hilton Midtown på 1335 Broadway torsdag d. 21. september var det dog ikke New York, der fik hjerterne til at banke hurtigere. Det var SDG’erne. Verdensmålene. Mand, hvor vi elsker dem i Global Compact.

De var over det hele. På scenen, på navneskilte, på muleposer, på puder – selv på de M&M’s der blev serveret sidst på dagen, var der verdensmålsikoner.

Så langt, så godt. Men ikke godt nok
I en undersøgelse Global Compact havde lavet før årets møde, svarede 75 procent af Global Compacts underskrivere (svarer til medlemmer), at de allerede arbejder med SDG’erne. De er rimeligt gode til at sætte aktiviteter i gang, men det halter med at måle impact, dvs. hvad man får ud af aktiviteterne.

Læs også: Gode råd til at komme i gang med FN's verdensmål

”Efter de første to år med SDG’erne, kan vi se, at der allerede er gjort store fremskridt, men der er stadig virkelig meget at gøre. Vi kan ikke nå målene – og dermed en verden vi kan leve i - uden at kigge på business unusual. Hele denne dagsorden handler om forandring,” sagde Lise Kingo, Global Compacts administrerende direktør, da hun bød velkommen.

Det er ikke noget, vi kan se på om lidt. For et yndet slagord hos Global Compact er ”vi har 5.000 dage”, som er godt og vel den tid der er tilbage, inden 2030 er et overstået kapitel.

Stjerneparade i ekkokammer

Global Compacts årlige Leaders’ Summit er ikke et sted, hvor man finder mange skeptikere, i forhold til at virksomhederne skal spille en endog meget stor rolle i at komme i mål med verdensmålene. Det kunne man også se på udsagnene fra den række af business-stjerner, som deltog i debatter på scenen.

”Når vi implementerer SDG’erne, vil der være flaskehalse, tilbageslag, kynikere og skeptikere. Det kræver modige ledere, og det er der gennembruddet skal komme fra: Fra mennesker som forstår, at de bedst tjener deres egen interesser ved at sætte andres interesser forrest,” sagde Paul Polman, Unilevers CEO.  

“Vi må og skal ud over status quo, og gennem samarbejde kan vi skabe nye, bæredygtige forretningsmodeller,” sagde Alan Middleton, CEO for PA Consulting Group

"Virksomheder bør aldrig eksistere bare for at skabe profit. De har en forpligtelse til at operere bæredygtigt,” sagde Joshua Oigara, CEO for Østafrikas største bankgruppe, KCB Bank Group.

”Jeg ser for mig, at virksomheder bliver vurderet ud fra deres bidrag til verdensmålene. Og tanken om at virksomheder kun gik op i profit, vil ikke være til at forstå om 10 år,” sagde Lorna Davis, CEO i DanoneWave, frontløber i Danonekoncernens vej mod B Corp-certificering for hele koncernen.

”Udfordringerne, som verden står over for, er eksponentielle. Derfor kan vi ikke tænke i gradvise forandringer,” sagde Alex Atzberger, som står i spidsen for SAP Ariba. Deres hurtigst voksende softwareløsning i øjeblikket håndterer supply chain risici.

”Virksomheder som vil være her på lang sigt er drevet af formål og ikke profit,” sagde Mark Wilson som er CEO i den britiske forsikringsgigant Aviva, som desuden efterlyste, at verdensmålene blev gjort til en "competitive sport" med offentliggjorte ligalister, fordi "konkurrence er det som driver CEOs". 

Nye værktøjer fra dem til os
Lise Kingo forklarede i sin afslutningstale, at hun gennem sin karriere havde lært, at timing er alt. Og at hendes fornemmelse er, at den er god – lige nu. Det var da også en glad Global Compact-chef, som sås cirkulere til afslutningsreceptionen: "Jeg er meget tilfreds med dagen, meget," sagde hun, da CSR.dk spurgte hende. 

Læs også: Private capital must be mobilised to meet SDG goals: PensionDanmark chief

Begejstring og brandtaler er en ting, men deltagerne ved godt, at arbejdet med verdensmålene er en stor mundfuld for de fleste virksomheder. For at hjælpe det hele på vej, udgiver Global Compact forskellige værktøjer, som alle kan benytte sig af. D. 21. september i New York, lancerede organisationen to nye:

  • Den første er Blueprint for Business Leadership on the SDGs, som skal hjælpe virksomheder i alle størrelse med at bidrage til verdensmålene. Den slår ned på fem principper, som skal kendetegne strategier, modeller, produkter, partnerskaber, supply chains og virksomhedsdrift, hvis man vil være med til at skabe forskel på den lidt større klinge. Det handler om: ambition, samarbejde, accountability, konsistens og hensigt.
  • Desuden lancerede man Business Reporting on the SDGs: An Analysis of the Goals and Targets. Rapporten er udviklet af Global Reporting Initiative (GRI) og UN Global Compact med støtte fra rådgivningsvirksomheden PwC, og giver blandt andet et samlet overblik over indikatorer, som nyder opbakning, og som man kan benytte sig af, for hvert af de 17 verdensmål. Det er tænkt som et første skridt mod et sæt ensartede og sammenlignelige indikatorer inden for bæredygtighed og verdensmål. Lige efter nytår kommer del to, som er en guide til at implementere indikatorerne i en virksomheds rapportering.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom