Lego: Vores sociale ansvar er børns udvikling
Administrerende direktør i Lego Group, Jørgen Vig Knudstorp, har netop været på scenen ved CSR Awards 2015 i Vejle. Hans oplæg handlede om, hvordan Lego kan bidrage til børns vilkår og udvikling verden rundt.
Når topchefen i en af verdens største og mest ikoniske legetøjsvirksomheder går på scenen til en stor konference, så sker det selvfølgelig ikke uden en lille demonstration.
Så samtidig med, at administrerende direktør i Lego Group, Jørgen Vig Knudstorp, indledte sit oplæg på CSR Awards 2015 i Vejle, delte tjenere små poser med Legoklodser ud til de mange hundrede tilhørere i salen. Opgaven - byg en and - lød simpel, men tjente som et godt eksempel på Legochefens budskab.
De seks klodser kan nemlig kombineres på intet mindre end 915 millioner forskellige måder, og netop de mange muligheder er også et af de centrale parametre bag Legos generelle filosofi, når det kommer til virksomhedens sociale ansvar.
Ifølge Jørgen Vig Knudstorp er CSR således noget, man som virksomhed bør indtænke direkte i sin forretningsgang, og for Lego handler det om børns udvikling gennem leg. Når motivationen kommer indefra, eksempelvis gennem leg, så er betingelserne for indlæring og udvikling optimale, og det er Legos indgang til at gøre det gode via sin hovedforretning.
Sammen med bl.a. et partnerskab med Unicef vil Lego ad den vej promovere børns rettigheder og udvikling og på den måde tage sit ansvar med ind i kernestrategierne.
Et andet aspekt af Legos CSR-arbejde handler om koncernens miljøaftryk. Produktionen af de mange milliarder Legoklodser, der dagligt ser dagens lys på virksomhedens fabrikker rundt om i verden, har nemlig traditionelt været baseret på oliebaseret plastik, og er det i høj grad stadig.
Men som tidligere omtalt her på csr.dk har Lego investeret massivt i udviklingen af et bæredygtigt alternativt til den gammeldags plastik, der kan produceres mere bæredygtigt uden at miste plastikkens unikke og essentielle taktile egenskaber.
Læs også: Lego vil bruge 1 milliard kroner på at få bæredygtige klodser
Derudover har man også gjort en indsats over de senere år for at reducere mængden af pap i emballagen, uden at gå på kompromis med et marked, der forventer farvestrålende indpakning, hvilket gav en hvis modstand på de indre linjer. Men ikke desto mindre er det lykkedes Lego at designe nogle slankere typer æsker, der bruger 10 procent mindre pap, og dermed har sparet naturen for 10.000 ton CO2 og produktionen for 6.000 ton pap.
Endelig har man også investeret €400 mio. (ca. 3 mia. kr) i en havvindmøllepark ud for den nordtyske kyst. Ligesom det er tilfældet med slankningen af emballagen, har der også her ligget en økonomisk analyse til grund for investeringen, der således bidrager positivt til både miljøet og bundlinjen.
Og netop den pointe fik Jørgen Vig Knudstorp lejlighed til at understrege, da konferencier Nynne Bjerre Christensen spurgte ind til de forretningsmæssige motiver bag initiativerne.
"Der er simpelthen god forretningslogik i CSR. Når vi sparer på strøm, materialer, produktionsmidler osv., så kan vi mærke det på bundlinjen, ikke bare i form af færre omkostninger, men også fordi de giver loyalitet hos både kunder og samarbejdspartnere, når man behandler sine omgivelser ordentligt og tager sit ansvar seriøst", sluttede Lego-chefen.