Mærsk sætter ind mod korruption
A.P. Møller-Mærsk er i gang med at reducere antallet af småbeløb, selskabet betaler til lokale embedsmænd rundt om i verden. Målet er at eliminere dem helt.
Smørelse, kalder de det i A.P. Møller-Mærsk. Små beløb, selskabet jævnligt betaler til embedsmænd og lokale ansatte med tilknytning til koncernens aktiviteter rundt omkring i verden. Den mere gængse betegnelse vil nok være bestikkelse, og det er selvsagt en praksis, der rækker ud over lovens rammer i langt de fleste tilfælde. Teknisk set hedder det faciliteringsbetalinger, som kan kaldes den mindst grove form for korruption
Derfor har det danske rederi siden 2009 arbejdet intensivt for at komme problemet til livs, skriver Børsen. Dengang var en britisk antikorruptionslov ved at blive til virkelighed, med potentielt skrappe konsekvenser for globale selskaber som Mærsk.
Og nu er bestræbelserne for alvor ved at give resultat. I 2015 reducerede Mærsk-gruppens shipping- og logistikforretning således antallet af betalinger med 34 procent sammenlignet med 2014, og året før præsterede Maersk Tankers et fald på 70 procent i forhold til 2013.
Gode skridt på vejen mod det endelige mål om at komme småbetalingerne helt til livs, en ambition man tror på i selskabet, selvom der er usikkerhed om, hvornår man når frem.
”Vores mål er at eliminere betalingerne. Jeg kan ikke sige noget om tidshorisonten endnu, men på olie- og gasområdet er det næsten lykkedes at eliminere smørelse, så jeg tror, det er et realistisk mål for Gruppen. Men vi kan ikke løse problemet alene. Det kræver en sammenhængende indsats fra både virksomheder og regeringer, sådan som det er sket på olie- og gasområdet”, siger group legal compliance officer i A.P. Møller–Mærsk, Joseph Simon.
Koster kunder
Derfor har Mærsk på shopping- og logistikområdet siden 2011 arbejdet med at udvikle et branchevidt Maritime Anti-Corruption Network, der i dag tæller 70 medlemmer, som gør en samlet indsats for at bekæmpe korruption og bestikkelse i branchen og de relaterede industrier. Det er blandt andet sket i form af en målrettet aktion mod den vigtige Suez-kanal, hvor man gennem grundig forberedelse og dialog har skabt en bedre situation for industrien.
”Vores erfaring fra Suez-kanalen er, at vi nu ikke bliver bedt om at betale smørelse. Det blev vi tidligere, og det har ikke engang kostet os forsinkelser”, siger Joseph Simon.
Kampen mod korruption har dog ikke været uden konsekvenser for Mærsk. Eksempelvis indførte gruppens logistikvirksomhed Damco sidste år en nultolerance over for smørelse i Indonesien, og det gik ud over den lokale omsætning.
Læs også: Korruption straffes globalt - men hvordan og for hvad?
”Det koster os forretning, for nogle kunder er ligeglade, så dem taber vi til konkurrenter. De vil bare have tingene hurtigt igennem, og de vælger så et andet firma end Mærsk. Vi konkurrerer på pris og på kvaliteten af vores service, ikke på korruption, for det er imod vores kerneværdier og politik på området”, siger Joseph Simon.
-AK