Madspild på klimadagsordenen

For Unilever er virksomhedens klimaaftryk en vigtig del af det generelle fokus på bæredygtighed. Og mindre madspild giver mindre CO2. På den baggrund bruger koncernen store mængder tid og ressourcer på at tænke kreativt og forebygge svindet, fortæller udviklingskok Frank Jakobsen.

Verdens madspild bidrager med millioner af ton CO2 til den globale opvarmning..

21.04.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

Over de seneste år har Unilever, en af verdens største producenter af fødevarer og produkter til personlig pleje, udviklet sin Sustainable Living Plan. Det centrale element i planen er bæredygtighed på en lang række fronter, der samlet set udgør planen for, hvordan selskabet ”vil gennemføre vores vision om at øge vores virksomheds størrelse, samtidig med at vi kobler vores miljøpåvirkning fra vores vækst og øger vores positive sociale indflydelse.”

Udviklingskok og rådgiver hos Unilever Food Solutions Danmark, Frank Jakobsen, fremhæver klimaaspektet som et vigtigt parameter i selskabets indsats omkring madspild. Foto: UFS.

Når man som milliardvirksomhed i fødevareindustrien gerne vil reducere sit fodaftryk på miljøet – konkret er målet en reduktion på 50 procent inden 2020 – så er madspild et naturligt fokuspunkt, og derfor også noget man har arbejdet med længe, fortæller udviklingskok og rådgiver hos Unilever Food Solutions i Danmark, Frank Jakobsen.

”Generelt gør vi meget ud af at både vi selv og vores leverandører er 100 procent bæredygtige. Vi høster kun råvarer efter sæson, vi køber ind efter reel kapacitet hos producenterne og vi ser efter de mest klimavenlige løsninger. På madspildsområdet har vi et konkret værktøj, der kan implementeres let og gratis af alle interesserede, og som sætter tal på, hvor meget spild, man har og hvor det kommer fra. Og det er noget vi har stor succes med”, siger han.

Værktøjet er blandt andet i spil i Unilevers samarbejde med kantinekæden Cheval Blanc, der ifølge Frank Jakobsen har kastet en millionbesparelse af sig.

Buffetens psykologiske effekt
På samme måde har Unilever selv realiseret en stor besparelse, da man for nylig gennemførte et pilotprojekt i en stor kantine i København, hvor man gennem noget tid havde registreret et massivt spild, der for størstedelens vedkommende kom fra buffeten. Det fik man adresseret og i løbet af et år gav det en reduktion i svindet på 30 procent og en fortjeneste på 600.000 kr.

Buffeten er et sted, hvor man kan skabe nogle holdnings- og vaneændringer, der kan gøre en forskel. Less is more er et princip, man med fordel kan have i baghovedet

Frank Jakobsen

”Det viser meget godt værdien i at se på det psykologiske i en buffet; hvordan den er sat op, størrelsen på fade, tallerkner, serveringer etc. Her kan man skabe nogle holdnings- og vaneændringer, der kan gøre en forskel. Less is more er et princip, man med fordel kan have i baghovedet”, siger Frank Jakobsen.

På forbrugersiden samarbejder Unilever både med Selina Juul og fødevareBanken, ligesom man er blandt stifterne af Daka Refood, der indsamler og genanvender madaffald ved at bruge det til produktionen af biogas, og genbruger stegefedt og fritureolie som andengenerations biodiesel, hvilket er en grøn erstatning for fossile brændstoffer.

Udvikling, fermentering og insekter
Mindst lige så vigtigt er det, pointerer Frank Jakobsen, at forebygge spildet i produktionsfasen. Det handler om at udnytte råvarerne, være kreativ i sin forarbejdning, giv fagfolkene i køkkenerne de bedst mulige betingelser og tænke i konserveringsmetoder som eksempelvis fermentering og saltning.

Unilevers Klimasmart-kampagne omfatter bl.a. et diplom, som en kantine kan hænge op for at fremhæve sit fokus på de forskellige tiltag i strategien, herunder madspild. Illustration: UFS.

Netop de mange forskellige aspekter omkring begrænsning af madspild, der er aktuelle, er med til at gøre Frank Jakobsen positiv, når det kommer til fremtidsudsigterne på området. For som han selv siger, så er det afgørende for samfundet at indsatsen fortsætter, og at vi tænker på madspild i det store billede.

”Man kan jo altid ønske sig mere opbakning rent politisk, men grundlæggende synes jeg, at emnet fylder godt på dagsordenen i disse år. Vi ved at holdningsændringer kan skabe bæredygtighed og det arbejder vi med. Og så kan man altid udvikle på et område som fødevarer – tænke i alternative råvarer som fx insekter, der er både sunde og klimavenlige; vi kan forske i alternativer til kød, som vi jo burde spise mindre af, og vi kan gøre mere ud at source lokalt for at spare transport. Så der er nok at tage fat i”, slutter Frank Jakobsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: madspild

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

15.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Alliance mellem Schneider Electric og Eltel skal løse kapacitetsproblemer på elnettet

10.07.2024Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Bæredygtighed på byggepladsen

Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

10.07.2024CSR.dk

09.07.2024CSR.dk

Danske Bank giver rådgivning om klimasikring til boliger

09.07.2024CSR.dk

Eksperter: Lejebaseret model kan accelerere grøn it-håndtering i alle virksomheder

08.07.2024BSR

Sponseret

Climate Scenario Analysis: It’s about More than CSRD Compliance

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet