Menneskerettigheder: Resultattrang møder ting der tager tid

De er ikke til at komme uden om, menneskerettighederne, men for mange virksomheder er det stadig lidt af en udfordring at komme godt i gang. CSR.dk har spurgt Signe Andreasen Lysgaard fra GLOBAL CSR om tingenes tilstand i starten af 2016, og hvor vi går hen herfra.

Flere virksomheder i Danmark arbejder med menneskerettigheder. Interessenter er sultne efter resultater frem for processer..

29.01.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Vi bringer her et uddrag af interviewet, som vil kunne læses i sin fulde længde inklusive business cases når næste nummer af CSR Quarterly udkommer 8. marts 201

CSR.dk har talt med Signe Andreasen Lysgaard fra rådgivningsfirmaet GLOBAL CSR om, hvor virksomheder i Danmark står i forhold til at integrere menneskerettigheder. .

Hvor står danske virksomheder i arbejdet med menneskerettigheder lige nu?

Jeg synes, der er gode nyheder. Det er et felt der føles større og mere modent end sidste år på denne tid – både i bredden og i dybden. Det siger jeg ud fra min erfaring som rådgiver på området i Danmark, for ingen ved præcist hvor mange virksomheder der arbejder med feltet og har politikker, og i hvilket omfang de er på linje med FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv (FN’s Retningslinjer). Det har vi ikke data på.

Men jeg kan se, at det f.eks. ikke længere kun er ’the usual suspects’ som arbejder med menneskerettigheder. Der er flere små virksomheder, som prioriterer det som en stor del af deres CSR-indsats – også virksomheder der kun arbejder i Danmark eller som ingen direkte forbrugerkontakt har.

Læse også: Institut for Menneskerettigheder kritiserer nyt lovforslag

Og så kommer det til udtryk ved, at når vi i GLOBAL CSR kontakter potentielle kunder, så kunne man for bare et år eller to siden godt være nødt til, at forklare hvad CSR var, og der var mange reservationer overfor menneskerettigheder som en del af CSR. Der er stadig masser af spørgsmål til, hvordan, hvornår og hvor meget – men præmissen om, at arbejdet skal gøres, er accepteret på en anden måde.

Hvad vil du sige til dem, som mener at der ikke er sket ret meget, i betragtning af at FN’s Retningslinjer har været ude i fire år nu?

Utålmodigheden er en stor del af den internationale debat lige nu. Man vil gerne have at virksomhederne kommer videre fra politikker og tilpasning af procedurer og kontrakter til egentlige resultater, så man kan vise, at det, man har ændret på papir, også har ændret noget i virkeligheden. Om det har betydet noget for medarbejderne på kontorerne, på fabrikkerne osv.  Det er jo dét, hele det her felt handler om – rigtige menneskers liv og vilkår – og det kan man godt komme lidt for langt fra, fordi fokus er så meget på politik, strategi og proces.

På den ene side, er det på sin plads med lidt utålmodighed på resultatsiden. På den anden side, må vi også anerkende, at der er en tidsfaktor – man starter med politikken, så kommer implementeringen, og for enden af den kommer muligheden for at tracke og følge op og lave indikatorer. Men der skal jo gå noget tid, før man kan det, og så langt er der ikke så mange, der er endnu. Det er en udfordring for arbejdet – men også et vilkår.

Hvad kommer vi til at se mere af i 2016?

Vi vil fortsat se behov for kapacitetsudvikling på området. Der sidder ikke menneskerettighedstrænede folk ude i ret mange af virksomhederne, og det skal der heller ikke nødvendigvis være. Men når det er sagt, så er det svært at bygge ledelsessystemer på et felt, hvor man ikke føler sig helt hjemme.

Jeg tror også, at vi fortsat vil se et stærkt fokus på, hvad menneskerettighedsarbejdet betyder i relationerne mellem virksomhed og leverandører, kunder og investorer osv., som f.eks. kan føre til nye måder at lave leverandørstyring.

Læs også: Danske virksomheder lukker øjnene for menneskerettigheder

Baseret på den internationale debat vil der nok også blive mere fokus på den del af FN’s Retningslinjer som skal sikre, at man har adgang til klagemuligheder, fordi ganske få har fået den del på plads. Mange steder har man en whistleblowerordning eller lignende som man kan bygge på, men ganske få af dem er gearet til at håndtere henvendelser om menneskerettighedsudfordringer.

Men det overordnede billede tror jeg vil være, at, vi vil se en acceleration af det, vi så i 2015 – altså vækst i både bredden og dybden. Dynamikken vil være, at der automatisk vil komme flere med, og vi vil se flere, som kommer i gang med at formulere politikker og lave deres første menneskerettighedsanalyser. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.09.2025CSR.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

28.08.2025Sex & Samfund

Sponseret

"Jeg var så bange for at dø"

27.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UN Global Compact Network Denmark opstarter nyt Think Lab med fokus på Living Wage

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

18.08.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.08.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fordi inklusion, lighed og værdighed ikke er til forhandling

15.08.2025CSR.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

11.08.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sæt turbo på CSR initiativerne med nudging!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle