Mindre spild og mindre kød går hånd i hånd

For fødevarevirksomheden Fazer Food Services handler klimahensyn ikke kun om at reducere madspild fra sine kantiner, men også om at få folk til at spise grønnere. Det kræver nudging og mere kreativitet end en kødfri mandag.

Arbejdet med at mindske madspild og kødforbrug omfatter for Fazers vedkommende i høj grad kokkene. Foto: Fazer Food Services.

22.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Madspild er et stort tema for mange virksomheder i den danske fødevarebranche, både af økonomiske og klimamæssige hensyn. Det gælder også for Fazer Food Services, hvis finske moderselskab nok er mest kendt for konfekture, og som derudover driver flere end 160 kantiner rundt om i Danmark.

Læs også: Mærsk starter nyt projekt mod madspild

Her betjener man dagligt over 45.000 mennesker, og det finder sted på grundlag af en målrettet strategi for at reducere netop spild af mad, ikke mindst fra de udbredte tag-selv-buffeter.

Men med klimaaspektet som udgangspunkt, mener man fra Fazer Food Services’ side ikke at det er nok, ’bare’ at smide mindre mad i skraldespanden; det handler ligeså meget om, hvilken mad, der ryger ud, og inden da også, hvad der bliver serveret i første omgang.

Kvalitets- og miljøchef Lonnie Lund-Hansen peger på behovet for kreativitet i hverdagen for at nudge kunderne i retning af mindre kød og mere grønt. Foto: Fazer Food Services.

Nej tak til ekstra omkostninger
”Vi vælger at se mere nuanceret på madspild, fordi forskellige ingredienser og råvarer belaster klimaet meget forskelligt. Den omfattende miljøpåvirkning, der er forbundet med produktionen af kød, er en klar motivationsfaktor for at skære ned på forbruget. Og rent finansielt er kød også en dyr råvare, så færre omkostninger til det, giver flere midler til andre varer, eksempelvis økologisk grønt”, forklarer kvalitets- og miljøchef, Lonnie Lund-Hansen.

Derfor har man gennem nogle år arbejdet med gradvist at bruge mindre kød, men af en højere kvalitet, for på den måde at på én gang forbedre sit klimaaftryk og samtidig gøre mere plads i budgetterne til at købe økologiske råvarer, hvilket man startede med i 2011.

Ifølge Lonnie Lund-Hansen er den strategi generelt blevet taget godt imod, men fremskridtet kommer ikke af sig selv, understreger hun.

”Kunderne vil gerne have flere økologiske produkter, ingen tvivl om det, men de vil ikke have ekstra omkostninger, og så er mindre kød den rigtige genvej, mener vi. Det er bare ikke noget, man kan indføre fra den ene dag til den anden, og det kræver mere kreativitet end bare at smække en ’kødfri mandag’ på ugeplanen”, siger hun.

Giv i stedet for at tage
Her kommer Kenneth Balieu Sørensen ind i billedet. Som kok og gastronomisk chef i Fazer har han det konkrete ansvar for at finde på de mindre kødholdige retter, som selskabets mange kantiner kan tilberede og servere på daglig basis, så gæsterne stadig kan vende mætte og tilfredse tilbage til arbejdet efter frokost.

Som uddannet kok er Kenneth Balieu Sørensen (tv.) selv med til at udvikle retter med fokus på grøntsager i stedet for kødprodukter. Foto: Fazer Food Services.

”Vi har en overordnet strategi, der går på ’more greens’, og under den paraply har vi så forskellige håndtag, vi kan dreje på. Grundlæggende handler det om at nudge folk i den rigtige retning, dvs. at tage små skridt og tænke kreativt i stedet for bare at fjerne noget”, siger han med henvisning til den kødfri mandag.

”Vi ser på trends og muligheder fra samfundet generelt og har eksempelvis en ”Restaurant Day”, hvor vi serverer en tre-retters menu og udvalget dermed er mere begrænset, hvilket også giver mindre spild. Vi eksperimenterer også med ’Green Street Food’, vi søger umami-smagen fra andre kilder end kød, og vi holder interne food labs med idéudvikling på programmet, alt sammen med fokus på at give folk en ny oplevelse i stedet for at tage noget fra dem”, fortæller Kenneth Balieu Sørensen.

Derudover understreger både han og Lonnie Lund-Hansen flere gange, at man undgår diverse køderstatningsprodukter (”facon”, som i sammentrækningen af ’fake og bacon’, er det gennemgående eksempel), men i stedet er åbne omkring at gøre det grønne til hovedelementet.

Læs også: Danskerne spiser allerede mere kylling og mindre kød

Ifølge selskabets CR-redegørelse for 2017, har Fazer Food Services reduceret andelen af kød i sit råvareindkøb fra 14,1 procent i 2015 til 11,5 procent sidste år (målt på vægt), mens andelen af grønt i samme periode er gået fra 39,7 procent til 41,5. Sideløbende med det er madspildet målt i gram pr. gæst pr. dag faldet fra 30 gram i 2015 til 28 sidste år.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom