Nål og tråd skaber forandring i Myanmar

I Blåkläder Workwear har vi valgt at gøre vores værdikæde ekstremt kort i forhold til branchen. Det gør, at vi, sådan ægte, kan ha’ en snor i arbejdsforholdene på vores fabrikker - og hos vores underleverandører ikke mindst.

Blåkläder Workwear har gennem en lang årrække produceret en stor del af sine kollektioner på egne fabrikker i Myanmar. Foto: BLK

Blåkläder Workwear har gennem en lang årrække produceret en stor del af sine kollektioner på virksomhedens egne fabrikker i Myanmar. Ejerskabet giver fuld kontrol over alt lige fra arbejdsmiljø til underleverandører og kvalitet. Men det har også den fordel, at Blåkläder er i stand til at gøre en kæmpe forskel, når det gælder den sociale ansvarlighed over for produktionens mange medarbejdere.

Tekstilindustrien har historisk set været øretævernes holdeplads. Derfor valgte Blåkläder meget tidligt at gøre tingene radikalt anderledes på virksomhedens fabrik i Myanmar. Før det havde Blåkläder i forvejen mere end 30 års erfaring med produktion i Vietnam og på Sri Lanka, hvor respekt for menneskerettigheder, medarbejdersikkerhed, miljøbevidsthed og et ægte hensyn til den enkelte medarbejder og dennes familie altid har haft førsteprioritet.

Produktionen i Myanmar bygger således videre på mange års erfaring med social ansvarlighed i Vietnam og på Sri Lanka. Og selvom det er vigtigt i alle lande, har det ekstra stor betydning i Myanmar, et land med en historie præget af konflikter og uroligheder. Blåkläder har dog stædigt bidt sig fast som en meget aktiv arbejdsgiver i landet, og fabrikkerne fremstår i dag som et godt eksempel på, hvad det kan lade sig gøre at opnå, hvis man, uanset de uroligheder og udfordringer, der måtte være i et fjernt produktionsland, agerer vedholdende og ansvarligt og er med til at sikre en tryg og sikker arbejdsplads, hvor medarbejderne har et fast arbejde og en stabil indkomst.

Vi ved, hvem der producerer knapperne

Et af eksemplerne på, hvordan Blåkläder gør tingene anderledes, er hele samarbejdet med virksomhedens underleverandører. I modsætning til mange andre køber Blåkläder ikke færdigt tøj. I stedet vælger virksomheden selv alle de komponenter, der skal indgå i produktionen, og lidt unikt for branchen tager Blåkläder således selv ansvar for hver enkelt trin i produktionskæden.

  • På den måde ved vi helt præcist, hvem der producerer stoffet, knapperne og sytråden til vores tøj, og da vi efterhånden har skaleret produktionen op til en anseelig størrelse, har vi gennem mange, mange år opnået et meget tæt og fortroligt samarbejde med vores underleverandører. Det gør, at vi har en stemme, og at vi kan være med til at påvirke alle trin i processen – herunder også vores underleverandørers sociale ansvarlighed, siger René Christiansen, Country Manager i Blåkläder Workwear Danmark.

Få ”uden for huset”

Nogle af Blåkläders leverandørsamarbejder går helt op til 30 år tilbage i tid, og de er en væsentlig forudsætning for, at Blåkläder kan stå inde for de mål og krav, som virksomheden stiller til sig selv, når det gælder miljømæssig og social ansvarlighed.

  • Faktisk har vi ønsket at have så få samarbejdspartnere og underleverandører som muligt. På en traditionel produktionsenhed i tekstilindustrien kan der nemt være helt op til 1.000 underleverandører, mens der hos os er helt ned til 100. Det gør det selvsagt meget mere overskueligt at sikre kvaliteten, sporbarheden og ansvarligheden på tværs af hele forsyningskæden, lyder det fra René Christiansen og siger videre:
     
  • Når vi kun har at gøre med relativt få ”uden for huset”, kan vi med andre ord meget nemmere sikre, at arbejdet på fabrikkerne udføres i overensstemmelse med vores egne værdier i forhold til sikkerhed, arbejdsstandarder og vilkår for medarbejderne. Det lyder jo som det mest naturlige i hele verden. Det er det bare ikke alle steder i tekstilindustrien, kommenterer han.  

Slankt økosystem – det handler om at kunne stille krav

Det handler således på mange måder om at kunne stille krav. Hvis man som virksomhed fx skal tjekke, om materialer eller komponenter følger en lang række miljømæssigt acceptable normer; hvis man vil kunne have indflydelse på sociale og etiske forhold hos underleverandør nummer 987, eller hvis man vil garantere, at der ikke et eller andet sted i værdikæden udføres børnearbejde, ja så er der i Blåkläders optik ikke andet at gøre end at slanke hele økosystemet omkring en virksomheds produktion.

Hvad er så konsekvensen, hvis man som Blåkläder ønsker at stille krav til, hvordan underleverandørerne håndterer spildevandet; hvordan de aflønner deres medarbejdere; om de producerer i henhold internationale standarder, og om der er adgang til lægehjælp på arbejdspladsen? Konsekvensen er, at alting bliver dyrere.

  • Hensyn til miljøet og til de ansatte koster. Naturligvis gør det det. Men det er en merpris, der ifølge os er nødvendig, fordi slutregnestykket ikke udelukkende handler om kroner og ører, men om hvorvidt man som virksomhed kan stå inde for slutproduktet, etikken og den sociale ansvarlighed over for medarbejderne og deres familier, siger René Christiansen.

Holdbarhed er tungest på vægtskålen

I det hele taget må der ifølge Blåkläder ikke kunne sættes spørgsmålstegn ved kvaliteten – hverken når det gælder produktionskæden – eller holdbarheden, der i sidste ende er det, der afgør, om arbejdstøjet står distancen i barske miljøer med hårdt, dagligt slid.   

  • Vi har foretaget adskillige analyser af, hvad der betyder allermest i miljøregnskabet. Når medarbejderne har det godt; når produktionen og hele logistikken ikke belaster miljøet mere end højst nødvendigt, og når det hele er solgt til en pris, som slutkunderne er villige til at betale, ja, så er det holdbarheden af et stykke arbejdstøj, der reelt set har den største betydning. Hvis tøjet bare holder, så man ikke behøver at købe nyt arbejdstøj hele tiden, så er det det, der vejer tungest på vægtskålen. Det er vores klare konklusion, slutter René Christiansen.

Om Blåkläder

Blåkläder blev grundlagt i den svenske by Svenljunga i 1959, og virksomheden udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedsfodtøj til alle professionelle faggrupper inden for håndværksfagene, industrien, transportsektoren, produktion og service. Blåkläder står for kvalitet, holdbarhed og funktionalitet, som virksomheden konstant arbejder med at forbedre. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og hovedkontoret ligger fortsat i Svenljunga i Sverige. Blåkläder har sine egne fabrikker i Sri Lanka og Myanmar, mere end 7.000 ansatte og en årlig omsætning på to mia. svenske kroner. Det gør Blåkläder til en af verdens førende producenter af kvalitetsarbejdstøj og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com 

06.03.2024BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Korte forsyningskæder er en af nøglerne til øget ansvarlighed

23.01.2024BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Blåkläder Workwear søger kvindelige danske testpiloter

16.01.2024BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Blåkläder Workwear når (næsten) 100 procent Better Cotton

20.11.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Boss Ladies og Blåkläder fortsætter parløb

24.10.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Utrættelig Boss Lady kæmper for kvinders plads i håndværksfagene

16.10.2023BLÅKLÄDER WORKWEAR ApS

Sponseret

Nål og tråd skaber forandring i Myanmar