Nike med i Ellen MacArthur Foundation
Den amerikanske sportsgigant Nike er netop trådt ind i Ellen MacArthur Foundation som Global Partner. Dermed støtter en af verdens største tøj- og udstyrsproducenter op om skiftet til cirkulær økonomi.
Det er en af de helt tunge drenge, der har meldt sig under fanerne i Ellen MacArthur-fonden, der arbejder for at accelerere verdenssamfundets transition til en regenerativ cirkulær økonomi. Nike, Inc, er at regne som verdens førende designer, producent og distributør af sportstøj, -sko og udstyr, og bruger enorme mængder ressourcer i sin fremstillingsproces.
Læs også: Flere virksomheder ser lyset i den cirkulære økonomi
Derfor vækker det selvsagt glæde hos fondens stifter, Dame Ellen MacArthur, at den amerikanske mastodont i sidste uge annoncerede sit partnerskab med fonden, der gør Nike til den 9. i rækken af Global Partners sammen med bl.a. H&M, der kom med i selskabet i efteråret 2015.
”Vi er meget tilfredse med at byde Nike velkommen i vores eksisterende gruppe af globale partnere, der deler vores vision om at understøtte en systematisk forandring i retning af en cirkulær økonomi og på den måde inspirere en generation til at skubbe på for denne forandring. Nike er et af de største sportsbrands i verden og en industriel leder, der længe har være bevidste om, at ressourcer er begrænsede og at man skal tænke i cirkulær innovation for at holde sig på toppen”, siger Ellen MacArthur.
Cirkulært fokus
For Nike skal partnerskabet med Ellen MacArthur-fonden være med til at understrege virksomhedens fokus på den cirkulære tankegang som en del af forretningsmodellen. Man følger således to kerneprincipper om design og innovation i arbejdet med at adressere sit overordnede impact, vandforbrug, genbrug af biprodukter og effekten af materialer og processer i forbindelse med produktionen.
”Bæredygtig innovation er lokomotivet for vores fremtidige vækst og en katalysator, der skal revolutionere den måde, vi driver forretning på. Som en del af vores vækst strategi har vi udstukket en vision for en low-carbon, closed-loop future, og vi tror fuldt og fast på at transitionen fra en lineær til en cirkulær forretningsmodel vil accelerere vores evne til at skabe det bedste udstyr til fremtidens atleter”, sagde Chief Sustainability Officer og VP, Innovation Accelerator hos Nike, Hannah Jones, i forbindelse med annonceringen af partnerskabet.
Læs også: Genbrug med H&M
Gennem samarbejdet er målet for de to parter at ”identificere muligheder for at opnå positive, langsigtede forandringer via den cirkulære økonomi” gennem ”specifikke projekter, der kan skabe værdi for alle involverede”, som det hedder i en udtalelse fra fonden.
-AK