12.01.2018  |  Supply chain

Nye sourcing-vinde blæser over 2018

Indhold fra partner Hvad er dette?

I 2018 vil forbrugerne fortsat kræve hurtigere leveringer og nye styles. Ifølge en ny undersøgelse vil topchefer i modeindustrien derfor fokusere på at effektivisere forsyningskæden og sætte valget af leverandører under lup.

Forbrugerne forlanger hurtigere leveringer og konstant nye styles, og det betyder, at der skal skrues op for farten i hele forsyningskæden, det skriver det britiske online modemedie Just-Style.com, der har lavet en spørgeundersøgelse med topchefer fra modeindustrien verden over. 

I undersøgelsen står det klart, at de adspurgte topchefer kigger på muligheder for at optimere og effektivisere produktiviteten og processerne for at imødekomme kravene til hastighed og opnå et kortere tidsforløb fra idé til færdigt produkt.

Kort sagt, betyder det, at hastighed vinder, og de virksomheder, der formår at opbygge en agil og fleksibel forsyningskæde, kan ende som de store vindere, hvis man skal tro undersøgelsens resultater. 

Reallokering af sourcing
Derfor har topcheferne blandt andet sat valget af leverandører og leverandørmarkeder under lup. Ifølge undersøgelsen planlægger 80% at reallokere dele af deres leverandører i 2018. Her er det lande i Asien og Afrika særligt Bangladesh, Vietnam, Etiopien og Myanmar, der er oppe at vende. 

Én af de interviewede udtaler i undersøgelsen, at Bangladesh vil være specielt interessant for EU-lande på grund af det store fokus på en bæredygtig forsyningskæde, kvalitet og lave lønniveau, der er i landet.

Produktionen rykker tættere på
Særligt EU-lande ser også på mulighederne for at rykke produktionen tilbage eller tættere på for at få fart på forsyningskæden, så de kan imødekomme krav fra online-kanalerne.

En af de andre interviewede påpeger, at traditionelle tekstilmarkeder såsom Tyrkiet, Portugal, Nordafrika og Centralamerika derfor vil opleve nye vækstmuligheder, hvis de ellers kan leve op til kravet om fleksibilitet og hurtig speed-to-market.

Men enkelte hejser også flaget i bekymring. Særligt når man kigger på Østeuropa, bliver det sværere at finde kvalificeret arbejdskraft år for år, hvilket sætter naturlige begrænsninger for produktionskapaciteten.  

Genforhandling af priser
Derudover forbereder cheferne sig på at skulle genforhandle priser med nuværende leverandører og øge deres budgetter i 2018, eftersom de forventer, at prisen på arbejdskraft, råmaterialer og generelle leverandørpriser vil stige. 

Hele 73 % af de adspurgte forventer således, at sourcing-omkostningerne vil stige i 2018. Men mange betoner også vigtigheden af de eksisterende leverandører, hvor der er særligt fokus på produktivitets- og procesforbedringer, ligesom der skal arbejdes endnu tættere sammen med nøgleleverandører. 

Manglende værdi i forsyningskæden
Undersøgelsen viser derudover, at de fleste er stærkt utilfredse med det store fokus på hastighed og skærpede priser og vurderer, at det påvirker moden negativt. De interviewede kommenterer, at modeindustrien sidder fast i en cyklus af korttidsplanlægning, fokus på billig indkøb og manglende integritet. 

Topcheferne ønsker at få værdien tilbage i mode. Én foreslår, at man uddanner forbrugerne ved at være transparente i sin forsyningskæde, som eksempelvis Arket og Everlane, der detaljeret skriver, hvor hvert stykke tøj er lavet henne. Det er da også dette område, de fleste har fokus på, når de kigger efter ny teknologi. Omkring 40% vil investere i digitale redskaber, der understøtter en sporbar og transparent forsyningskæde.

Et andet forslag, undersøgelsen bringer, er at have et større fokus på medarbejdernes trivsel, hvilket vil give mere involverede medarbejdere og påvirke forbrugerne. En af de interviewede fortæller, at de ser en god mulighed i at være unik overfor forbrugerne ”ved at have en stor bæredygtighedshistorie at fortælle.” Flere fremhævede dermed, at fokus på en bæredygtig produktion og at ”være en etisk leverandør” vil være nøglen til fremtidig succes.

Mere fra Dansk Mode & Textil

Dansk Mode & Textil

www.dmogt.dk

Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for.  DM&T repræsenterer mere end 300 virksomheder, som dagligt nyder godt af DM&T’s faglige rådgivning, inspiration, netværksdannelse…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere