Nyt værktøj beregner værdien af at få udsatte i job

Et nyt beregningsværktøj fra Den Sociale Kapitalfond skal hjælpe virksomheder med at udregne hvordan og hvor meget, deres sociale tiltag gavner samfundet økonomisk.

Til oktober lancerer Den Sociale Kapitalfond et nyt beregningsværktøj, der udregner hvad samfundet sparer på, at virksomheder ansætter folk fra udsatte grupper. .

25.09.2017

CSR.dk

”Tanken er at give virksomhederne et simpelt værktøj til at synliggøre den sociale værdi, de skaber”, siger Kristian Jakobsen, analysechef i Den Sociale Kapitalfond, til Altinget. Han tilføjer, at der er mange måder at bruge værktøjets resultater på:

”For nogle virksomheder ligger værdien i at styrke deres position i konkurrencen med andre. Andre virksomheder vil gerne bruge det i deres fortælling og markedsføring”, siger Kristian Jakobsen til Altinget.

Groft, økonomisk skøn – men vigtigt for motivationen
Prototypen, der vil blive lanceret den 11. oktober, har været undervejs i to år og er blevet udviklet i samarbejde med offentlige myndigheder og med input fra både socialøkonomiske og konventionelle virksomheder.

Beregneren er designet med få simple trin. Virksomheden skal indtaste navn og samlet antal medarbejdere. Derefter skal det indtastes, hvor mange udsatte virksomheden har ansat og hvilken gruppe de hører til. Foreløbig er der fem kategorier for de udsatte medarbejdere: langtidsledige, flygtninge, psykisk sårbare, kommunikationshandicappede og personer med fysisk funktionsnedsættelse.

Efter kategoriseringen viser beregneren et estimat af resultatet af virksomhedens sociale arbejde med ansættelserne over seks år, og hvor meget indsatsen vil gavne henholdsvis kommune og stat økonomisk.

Beregningsværktøjet bygger på data fra Danmarks Statistik. Derfor skal resultatet også ses som et groft skøn, understreger Kristian Jakobsen.

Prototypen tager udgangspunkt i, hvor meget myndighederne sparer på offentlig forsørgelse og tjener på højere skatteindtægter. Næste skridt vil være at inkludere mindre beløb som f.eks. sparrede udgifter til medicin, hospitalsindlæggelser, fængselsindsættelser og lignende.

Læs også: Virksomheder tager mere socialt ansvar – og det vil de blive ved med

En af de virksomheder, der har bidraget til udviklingen af beregningsværktøjet, er virksomheden Borg & Bigum, der blandt andet leverer firmajulegaver. Udviklingsdirektør i firmaet, Annette Dupont, mener, at en økonomisk beregner vil give virksomheder et større incitament til at tage socialt ansvar og ansætte folk fra udsatte grupper:

”Hvis ikke man har en beregner, kan alle jo gå rundt og hævde, at de er socialt ansvarlige. Men med beregneren kan man differentiere sig over for konkurrenterne og komme med solide argumenter i forhold til kommunernes indkøb”, siger Annette Dupont til Altinget.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - København november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense