14.09.2017  |  Medarbejder

Bæredygtige iværksættere frygter for at fejle som ledere

Det er ikke altid nemt at være social eller bæredygtig iværksætter. I deres søgen efter kapital og forretningssupport oplever de nemlig, at de bliver mødt af større barrierer end de traditionelle iværksættere, viser ny undersøgelse.

Selvom de sociale og bæredygtige iværksættere er mindst lige så økonomisk risikovillige som traditionelle iværksættere, føler de sig alligevel udsatte og mere bekymrede for at fejle som ledere.

Læs også: Ikea er gode til mangfoldighed

Det viser en ny analyse af 3.000 europæiske iværksættere, der er foretaget af Erasmus School of Economics.

Den opfattelse er noget, man kan bekræfte hos både Den Sociale Kapitalfond og Foreningen af Sociale Entreprenører i Danmark samt hos en række danske sociale iværksættere, fortæller Økonomisk Ugebrev.

Ansvaret rækker ud over iværksætterambitioner
Hos den socialøkonomiske cateringvirksomhed Send Flere Krydderier, der ansætter kvindelige indvandrere, mener direktør Mirka Mozer, at ledernes frygt for fiasko rækker langt ud over egne iværksætterambitioner:

”Jeg har et ansvar, der rækker langt ud over en almindelig personalegruppe. For mange af de kvinder, der er ansat i Send Flere Krydderier gælder det, at det er første gang, at de har et job, og at sandsynligheden for, at de får et andet, hvis vi går neden om og hjem, er relativt lille. For mig er det en forpligtelse ud over det sædvanlige”, siger hun til Økonomisk Ugebrev.

Læs også: Undersøgelse: Mangfoldige teams styrker ledelsesudvikling

At man kan føle en ekstra ansvarsbyrde er også noget, man kan mærke blandt sine medlemmer hos Sociale Entreprenører i Danmark:

”For iværksættere med et socialt ærinde følger ofte et meget dedikeret ledelsesansvar med, fordi konsekvenserne af lukning eller dårlig ledelse kan have alvorlige konsekvenser for de ansatte”, siger Per Bach, der er formand for Sociale Entreprenører i Danmark, til Økonomisk Ugebrev og fortsætter:

”Dertil formulerer loven om registreret socialøkonomisk virksomhed også, at ledelsen skal være inddragende og etisk forsvarlig”.

Der findes kun få gode projekter
Forskningsresultaterne fra Erasmus School of Economics viser, at bæredygtige iværksættere i højere grad oplever, at de investerer personlig prestige i deres forretningsprojekter:

”Sociale iværksættere har andre perspektiver end profit og arbejder ofte med udgangspunkt i deres personlige netværk end i finansielle formelle netværk. De har ganske enkelt mere at miste på det personlige plan”, siger Brigitte Hoogendoorns, der er assistant professor på Erasmus School of Economics.

Ifølge investeringschef i Den Sociale Kapitalfond, Steen B. Lohse, kan en forklaring på de sociale iværksætteres oplevelse af finansielle barrierer være, at der blandt disse kun er meget få gode projekter, når man tager forretningsbrillerne på:

”Men der er intet, der tyder på, at de forretningsdygtigste sociale iværksættere har ringere muligheder end andre. Men en stor gruppe af dem mangler forretningsmæssig forståelse”, siger han til Økonomisk Ugebrev og fortsætter:

”Til gengæld kan vi se, at de sociale entreprenører, der formår at få tilført kapital, faktisk klarer sig godt. Fordi de er vant til at agere etisk og er villige til at ofre sig. Det giver integritet og troværdighed”.

Skal forbedre forretningsrelaterede kompetencer
Det mere komplekse forretningslandskab gør, at sociale entreprenører oftere må trække på personlige netværk for at finde kapital. Ifølge Brigitte Hoogendoorns betyder det, at frygten for fiasko opleves større blandt sociale og bæredygtige iværksættere.

Derfor anbefaler hun, at de sociale iværksættere bliver bedre på de forretningsrelaterede kompetencer, så de i fremtiden kan slippe noget af den negative forestilling, de har om finansiering og forretningssupport:

Læs også: Undersøgelse: Ansatte vil have mere inklusion på arbejdspladsen

”De skal være bedre til at benytte formelle finansieringsstrukturer”, siger hun til Økonomisk Ugebrev.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere