Undersøgelse: Ansatte vil have mere inklusion på arbejdspladsen

En ny undersøgelse foretaget af Deloitte viser, at ansatte i høj grad prioriterer inklusion på arbejdspladsen. Således kan over 70 procent af de adspurgte finde på at forlade deres job til fordel for et, der har flere inkluderende aspekter.

Inklusion er blevet et vigtigt begreb på arbejdspladser verden over. Derfor opfordrer Deloitte nu ledere til at tage tage initiativ til mere inklusion, så medarbejderne kan føle sig godt tilpas. Arkivfoto..

25.07.2017

CSR.dk

Begrebet inklusion fylder efterhånden mere og mere på arbejdspladser verden over.

Således viser en nylig undersøgelse, der er foretaget af Deloitte, at ansatte ser inklusion som en væsentlig forudsætning for, hvilken arbejdsgiver de ønsker at have i fremtiden.

Faktisk er inklusion på arbejdspladsen blevet så vigtigt, at Deloitte nu anbefaler ledere i virksomheder til at være aktive rollemodeller for deres ansatte. Det har nemlig en stor betydning for, hvor længe en ansat har tænkt sig at blive på sit job.

Læs også: Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Inklusion er nøglen til ansættelse
I undersøgelsen har mere end 1.300 fuldtidsansatte i USA svaret, at inklusion på arbejdspladsen er nøglen til både ansættelse og fastholdelse af medarbejdere.

Heraf mener 80 procent, at inklusion er en vigtig faktor for deres valg af arbejdsgiver. Derudover har 70 procent svaret, at de enten ville forlade eller overveje at forlade deres arbejdsplads for en, der har flere inkluderende aspekter:

"At prioritere inklusion i en virksomhed kan tiltrække medarbejdere og få dem til at blive, hvis ellers det bliver gjort rigtigt", siger Deborah DeHaas, der er næstformand og chief inclusion officer hos Deloitte, og fortsætter:

"For at sikre at folk føler sig inkluderet, bør virksomheder evaluere deres nuværende inklusionsinitiativer for at se, om indsatsen rent faktisk berør det, som medarbejderne forventer".

Følelsen af inklusion er essentiel
Selvom inklusion opfattes forskelligt af forskellige grupper af mennesker, er også følelsen af inklusion en vigtig faktor for de fleste respondenter i undersøgelsen.

Når undersøgelsens respondenter bliver spurgt om, hvorfor de valgte at forlade deres tidligere arbejdsplads, var hovedårsagen, at medarbejderne ikke følte, at de kunne være sig selv på arbejdspladsen. Således har 33 procent af de adspurgte søgt nye jobs i virksomheder, der prioriterer inklusion.

Læs også: Danske virksomheder er blevet bedre til at tage socialt ansvar

Dette stemmer overens med den seneste forskning fra Bersin, der også er foretaget af Deloitte. Her viste undersøgelsen, at virksomheder, der prioriterer inklusion, ofte har medarbejdere, der føler sig godt tilpas, og som føler, at de kan være sig selv, dele deres problemer, lave fejl og samtidig forny sig:

"Fordi inklusion er så personligt et emne, bør arbejdsgiverne forsøge at sætte sig ind i, hvordan inklusion opleves i deres virksomhed. Virksomheder bør spørge sig selv om, hvordan deres forretningspraksis påvirker deres medarbejdere. Derudover bør de holde særligt øje med, om de har den rigtige kultur på deres arbejdsplads, som gør, at folk føler sig godt tilpas", siger Deepa Purushothaman, der er national managing principal of inclusion hos Deloitte.

Ledere har indflydelse på inklusion
I spørgsmålet om hvem, der har størst indflydelse på inklusion på arbejdspladsen, svarede 32 procent af respondenterne, at lederne er dem med størst indflydelse, mens 34 procent mener, at alle ansatte har et ansvar.

For at kunne leve op til en inkluderende arbejdsplads foreslår Deepa Purushothaman, at ledelsen i en virksomhed bør forpligte sig til bedre inklusion på arbejdspladsen på tværs af alle niveauer:

"Vi har brug for ledere, der går i dialog med virksomhederne og tager et kig på kulturen. Lederadfærd og organisatorisk kultur skal både udvikles og tilpasses, så alle forstår deres individuelle rolle mod en mere inkluderende arbejdsplads".

Læs også: HP sætter grønne mål for sin forsyningskæde

Ud fra undersøgelsen mente et stort antal af respondenterne, at deres daglige oplevelser har større betydning end programmer og initiativer.

Således svarede 70 procent, at de foretrækker en virksomhed med lederskab, der konsekvent demonstrerer inkluderende adfærd frem for en virksomhed, der tilbyder mange initiativer.

Deloittes undersøgelse varede fra den 13-20 april i år og er besvaret af mere end 1.300 fuldtidsansatte fra forskellige virksomheder i hele USA.

- EL

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online