25.07.2017  |  Medarbejder

Undersøgelse: Ansatte vil have mere inklusion på arbejdspladsen

En ny undersøgelse foretaget af Deloitte viser, at ansatte i høj grad prioriterer inklusion på arbejdspladsen. Således kan over 70 procent af de adspurgte finde på at forlade deres job til fordel for et, der har flere inkluderende aspekter.

Inklusion er blevet et vigtigt begreb på arbejdspladser verden over. Derfor opfordrer Deloitte nu ledere til at tage tage initiativ til mere inklusion, så medarbejderne kan føle sig godt tilpas. Arkivfoto.

Begrebet inklusion fylder efterhånden mere og mere på arbejdspladser verden over.

Således viser en nylig undersøgelse, der er foretaget af Deloitte, at ansatte ser inklusion som en væsentlig forudsætning for, hvilken arbejdsgiver de ønsker at have i fremtiden.

Faktisk er inklusion på arbejdspladsen blevet så vigtigt, at Deloitte nu anbefaler ledere i virksomheder til at være aktive rollemodeller for deres ansatte. Det har nemlig en stor betydning for, hvor længe en ansat har tænkt sig at blive på sit job.

Læs også: Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Inklusion er nøglen til ansættelse
I undersøgelsen har mere end 1.300 fuldtidsansatte i USA svaret, at inklusion på arbejdspladsen er nøglen til både ansættelse og fastholdelse af medarbejdere.

Heraf mener 80 procent, at inklusion er en vigtig faktor for deres valg af arbejdsgiver. Derudover har 70 procent svaret, at de enten ville forlade eller overveje at forlade deres arbejdsplads for en, der har flere inkluderende aspekter:

"At prioritere inklusion i en virksomhed kan tiltrække medarbejdere og få dem til at blive, hvis ellers det bliver gjort rigtigt", siger Deborah DeHaas, der er næstformand og chief inclusion officer hos Deloitte, og fortsætter:

"For at sikre at folk føler sig inkluderet, bør virksomheder evaluere deres nuværende inklusionsinitiativer for at se, om indsatsen rent faktisk berør det, som medarbejderne forventer".

Følelsen af inklusion er essentiel
Selvom inklusion opfattes forskelligt af forskellige grupper af mennesker, er også følelsen af inklusion en vigtig faktor for de fleste respondenter i undersøgelsen.

Når undersøgelsens respondenter bliver spurgt om, hvorfor de valgte at forlade deres tidligere arbejdsplads, var hovedårsagen, at medarbejderne ikke følte, at de kunne være sig selv på arbejdspladsen. Således har 33 procent af de adspurgte søgt nye jobs i virksomheder, der prioriterer inklusion.

Læs også: Danske virksomheder er blevet bedre til at tage socialt ansvar

Dette stemmer overens med den seneste forskning fra Bersin, der også er foretaget af Deloitte. Her viste undersøgelsen, at virksomheder, der prioriterer inklusion, ofte har medarbejdere, der føler sig godt tilpas, og som føler, at de kan være sig selv, dele deres problemer, lave fejl og samtidig forny sig:

"Fordi inklusion er så personligt et emne, bør arbejdsgiverne forsøge at sætte sig ind i, hvordan inklusion opleves i deres virksomhed. Virksomheder bør spørge sig selv om, hvordan deres forretningspraksis påvirker deres medarbejdere. Derudover bør de holde særligt øje med, om de har den rigtige kultur på deres arbejdsplads, som gør, at folk føler sig godt tilpas", siger Deepa Purushothaman, der er national managing principal of inclusion hos Deloitte.

Ledere har indflydelse på inklusion
I spørgsmålet om hvem, der har størst indflydelse på inklusion på arbejdspladsen, svarede 32 procent af respondenterne, at lederne er dem med størst indflydelse, mens 34 procent mener, at alle ansatte har et ansvar.

For at kunne leve op til en inkluderende arbejdsplads foreslår Deepa Purushothaman, at ledelsen i en virksomhed bør forpligte sig til bedre inklusion på arbejdspladsen på tværs af alle niveauer:

"Vi har brug for ledere, der går i dialog med virksomhederne og tager et kig på kulturen. Lederadfærd og organisatorisk kultur skal både udvikles og tilpasses, så alle forstår deres individuelle rolle mod en mere inkluderende arbejdsplads".

Læs også: HP sætter grønne mål for sin forsyningskæde

Ud fra undersøgelsen mente et stort antal af respondenterne, at deres daglige oplevelser har større betydning end programmer og initiativer.

Således svarede 70 procent, at de foretrækker en virksomhed med lederskab, der konsekvent demonstrerer inkluderende adfærd frem for en virksomhed, der tilbyder mange initiativer.

Deloittes undersøgelse varede fra den 13-20 april i år og er besvaret af mere end 1.300 fuldtidsansatte fra forskellige virksomheder i hele USA.

- EL

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere