Undersøgelse: Ansatte vil have mere inklusion på arbejdspladsen

En ny undersøgelse foretaget af Deloitte viser, at ansatte i høj grad prioriterer inklusion på arbejdspladsen. Således kan over 70 procent af de adspurgte finde på at forlade deres job til fordel for et, der har flere inkluderende aspekter.

Inklusion er blevet et vigtigt begreb på arbejdspladser verden over. Derfor opfordrer Deloitte nu ledere til at tage tage initiativ til mere inklusion, så medarbejderne kan føle sig godt tilpas. Arkivfoto..

25.07.2017

CSR.dk

Begrebet inklusion fylder efterhånden mere og mere på arbejdspladser verden over.

Således viser en nylig undersøgelse, der er foretaget af Deloitte, at ansatte ser inklusion som en væsentlig forudsætning for, hvilken arbejdsgiver de ønsker at have i fremtiden.

Faktisk er inklusion på arbejdspladsen blevet så vigtigt, at Deloitte nu anbefaler ledere i virksomheder til at være aktive rollemodeller for deres ansatte. Det har nemlig en stor betydning for, hvor længe en ansat har tænkt sig at blive på sit job.

Læs også: Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Inklusion er nøglen til ansættelse
I undersøgelsen har mere end 1.300 fuldtidsansatte i USA svaret, at inklusion på arbejdspladsen er nøglen til både ansættelse og fastholdelse af medarbejdere.

Heraf mener 80 procent, at inklusion er en vigtig faktor for deres valg af arbejdsgiver. Derudover har 70 procent svaret, at de enten ville forlade eller overveje at forlade deres arbejdsplads for en, der har flere inkluderende aspekter:

"At prioritere inklusion i en virksomhed kan tiltrække medarbejdere og få dem til at blive, hvis ellers det bliver gjort rigtigt", siger Deborah DeHaas, der er næstformand og chief inclusion officer hos Deloitte, og fortsætter:

"For at sikre at folk føler sig inkluderet, bør virksomheder evaluere deres nuværende inklusionsinitiativer for at se, om indsatsen rent faktisk berør det, som medarbejderne forventer".

Følelsen af inklusion er essentiel
Selvom inklusion opfattes forskelligt af forskellige grupper af mennesker, er også følelsen af inklusion en vigtig faktor for de fleste respondenter i undersøgelsen.

Når undersøgelsens respondenter bliver spurgt om, hvorfor de valgte at forlade deres tidligere arbejdsplads, var hovedårsagen, at medarbejderne ikke følte, at de kunne være sig selv på arbejdspladsen. Således har 33 procent af de adspurgte søgt nye jobs i virksomheder, der prioriterer inklusion.

Læs også: Danske virksomheder er blevet bedre til at tage socialt ansvar

Dette stemmer overens med den seneste forskning fra Bersin, der også er foretaget af Deloitte. Her viste undersøgelsen, at virksomheder, der prioriterer inklusion, ofte har medarbejdere, der føler sig godt tilpas, og som føler, at de kan være sig selv, dele deres problemer, lave fejl og samtidig forny sig:

"Fordi inklusion er så personligt et emne, bør arbejdsgiverne forsøge at sætte sig ind i, hvordan inklusion opleves i deres virksomhed. Virksomheder bør spørge sig selv om, hvordan deres forretningspraksis påvirker deres medarbejdere. Derudover bør de holde særligt øje med, om de har den rigtige kultur på deres arbejdsplads, som gør, at folk føler sig godt tilpas", siger Deepa Purushothaman, der er national managing principal of inclusion hos Deloitte.

Ledere har indflydelse på inklusion
I spørgsmålet om hvem, der har størst indflydelse på inklusion på arbejdspladsen, svarede 32 procent af respondenterne, at lederne er dem med størst indflydelse, mens 34 procent mener, at alle ansatte har et ansvar.

For at kunne leve op til en inkluderende arbejdsplads foreslår Deepa Purushothaman, at ledelsen i en virksomhed bør forpligte sig til bedre inklusion på arbejdspladsen på tværs af alle niveauer:

"Vi har brug for ledere, der går i dialog med virksomhederne og tager et kig på kulturen. Lederadfærd og organisatorisk kultur skal både udvikles og tilpasses, så alle forstår deres individuelle rolle mod en mere inkluderende arbejdsplads".

Læs også: HP sætter grønne mål for sin forsyningskæde

Ud fra undersøgelsen mente et stort antal af respondenterne, at deres daglige oplevelser har større betydning end programmer og initiativer.

Således svarede 70 procent, at de foretrækker en virksomhed med lederskab, der konsekvent demonstrerer inkluderende adfærd frem for en virksomhed, der tilbyder mange initiativer.

Deloittes undersøgelse varede fra den 13-20 april i år og er besvaret af mere end 1.300 fuldtidsansatte fra forskellige virksomheder i hele USA.

- EL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus