Pas nu på: SDG-washing i fokus

Skal det batte noget eller bare se godt ud?

12.12.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det er fair nok. Og burde ikke overraske. Men fordi verdensmålene i den grad bliver solgt til virksomhederne som en mulighedsdagsorden, så har det måske taget lidt længere tid. Det er i al fald først nu, to år efter verdensmålene blev vedtaget, at CSR-verdenen for alvor begynder at diskutere et stort spørgsmål: Hvor meget medvind kan man slippe afsted med at give sig selv ved at vifte med verdensmålene?

Problemet blev for nylig sat på dagsordenen af Roel Nieuwenkamp, som står i spidsen for arbejdet med virksomheders samfundsansvar i OECD. Den 25. september 2017, som en del andre fejrer som “World SDG Action Day” (http://act4sdgs.org/), offentliggjorde han et indlæg, hvor han fortalte om det nye ord han var begyndt at høre ved møder rundt omkring: SDG-washing.

Det sker, når virksomheder bruger verdensmålene til at markedsføre deres positive bidrag til nogle verdensmål, mens de pænt ignorerer deres negative indflydelse på andre. Roel Nieuwenkamp nævner som eksempel, hvordan en bilproducent kan markedsføre deres el-biler som klimavenlige – som giver pluspoint på mål nummer 13 (klima). Men som ikke samtidig forholder sig til, at dem, der henter kobolten i deres batterier op ad jorden, kunne være børn. Som giver et ret mange minuspoint på mål 8 (anstændigt arbejde).

Få styr på det negative først
Men hvordan sikrer man sig, at man ikke kommer til at varme sig ved verdensmålenes gyldne luer, mens ens forretning hælder kemi i havet eller har børnearbejde og syge dyr i sin forsyningskæde?

Sara Krüger Falk, som er ansvarlig for CSR i Dansk Industri – DI, siger det hver gang, hun taler om verdensmålene. ”Grib mulighederne, men do no harm kommer først!”

Okay så. Men hvordan? CSR.dk har fundet to autoriserede bud på et svar. Det ene kommer fra Roel Nieuwenkamp selv, som i sit indlæg peger på due diligence- øvelser som svaret.

”I sidste ende skal virksomheder lave due diligence på alle verdensmålene for ikke at underminere dem. Det er den essentielle baseline. Der skal fokuseres på at kontrollere de negative påvirkninger, det er påtrængende. Den tilgang, kombineret med en indsats og positiv påvirkning af nogle udvalgte verdensmål, er den måde virksomheder kan yde et maksimalt bidrag til verdensmålene,” skriver han.

Målsætninger med ordentlige data
Bhaskar Chakravorti, fra Tufts University i USA, fremlagde allerede i august 2016 på World  Economic Forums website, sine betragtninger om, hvordan man som virksomhed bedst kan bidrage.

For ham handler det om data og målsætninger. Fordi de fører til ”en ærlig dialog om hvordan virksomheder bedst kan forpligte sig i forhold til verdensmålene og om det sammensurium det er, at kombinere forretningsbehov, samfundsbehov og langsigtet ledelse”.

Arbejdet med data og målsætninger har dog også faldgruber. Som Bhaskar Chakravorti skriver, så er den sikreste vej til en succeshistorie at man fokuserer på et snævert defineret projekt, hvor der er garanteret point for positiv værdiskabelse for både forretning og samfund. Hvis man derimod sætter sig bredere mål og vil påvirke systemiske udfordringer, så risikere man ikke at opnå dem – og det kan føre til kedelig omtale.

Hverken Roel Nieuwenkamp eller Bhaskar Chakravortis projekt er at være verdensmålspoliti. De vil bare gerne have, at arbejdet med verdensmålene batter. Så arbejdet med verdensmålene ikke bare er noget, man har et ”impact-free public relations website”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

24.06.2024CSR.dk

Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation

24.06.2024CSR.dk

ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

20.06.2024Kunde & Co A/S

Sponseret

Seks principper til at få styr på din positionering og kommunikation omkring bæredygtighed

20.06.2024CSR.dk

Rigspolitiet køber sko af kritiseret skogigant

13.06.2024CSR.dk

Svensk tøjkæde anklages for greenwashing

10.06.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online