27.12.2017  |  Kommunikation

Uden fælles sprog får man måske dårligere innovation

Flere konsulentvirksomheder i København har umiddelbart problemer med at forklare, hvordan de anvender bæredygtighed i deres innovationsprocesser. Det er resultatet af et speciale på CBS fra 2017.

Bæredygtighed kan ligesom økonomiske incitamenter drive innovation. Hvis virksomheder integrerer bæredygtighedsparametrene miljø, social og økonomisk bæredygtighed i sine innovationsprocesser, vil virksomhederne antageligt opleve, at deres innovationsprocesser ændres, da virksomheden herved formår at finde en givende balance mellem forretningsmæssige interesser (i traditionel forstand) og virksomhedens stakeholders (i bredeste forstand).

Tanken er, at virksomheden i denne balance opnår muligheden for at generere nye produkter, services, processer, forretningsmodeller mv. Således kan man anvende bæredygtighedsprincipper til at drive sin innovation i en retning, som ikke bare gavner én bundlinje, men hele tre.

For at kortlægge forståelsen og den praktiske anvendelse af bæredygtighed i innovationsprocesser er 14 konsulentvirksomheder i København blevet interviewet til et speciale ved CBS. Specialets tese var, at integrationen af bæredygtighedsprincipper i en virksomheds innovationsprocesser kan flytte virksomheden tættere på at integrere bæredygtighed i virksomhedens kerneforretning. Det skriver bl.a. Harvard Business Review vil være en fordel for virksomhedens konkurrenceevne.

Ved vi, hvad vi mener?
I specialets undersøgelse havde kun 3 ud af 14 konsulentvirksomheder konkrete begreber med afsæt i faglitteraturen i deres ordforråd, når de blev spurgt om bæredygtighed.

En elementær årsag, til at flere konsulentvirksomheder i København ikke tydeligt kunne forklare deres forståelse af eller praktiske arbejde med bæredygtighed, viste sig at have at gøre med, at man internt i virksomheden ikke havde defineret, hvad man mener med bæredygtighed.

Forvirringen, mellem alt hvad der er grønt, csr, corporate accountability og bæredygtighed, synes tilmed at have medvirket til besværliggørelsen af den praktiske anvendelse af bæredygtighed. F.eks. ville et stærkt fundament for et bæredygtighedssprog blandt medarbejderne i virksomheden kunne påvirke virksomhedskulturen i en retning, hvor man værdsætter og forstår, hvad bæredygtighed kan have af betydning for virksomhedens kunder.

Sproget er vigtigt
De fleste innovationsprocesser i dag baserer sig på en eller anden form for brugerinddragelse, hvor potentielle brugere bliver stillet spørgsmål. Innovationsprocessen tager så udgangspunkt i disse menneskers udsagn, oplevelser mv.

Sproget er essentielt i den type processer, som ofte kaldes design thinking processer, da resultatet aldrig bliver bedre end de spørgsmål, du stiller brugerne. Det er altså op til spørgsmålsstilleren at inkludere bæredygtighedselementer i de spørgsmål der stilles, således at innovationsprocessen allerede fra begyndelsen tager højde for de prædefinerede bæredygtighedsprincipper din virksomhed har valgt at arbejde ud fra. Så mens den enkeltes opfattelse af bæredygtighed ikke hverken skal eller kan ensrettes, så kan måden, man taler om bæredygtighed – altså det sprog man bruger - internt i virksomheden godt.

Artiklen er skrevet af Simon Kjær Jørgensen, cand.soc. i Organisational Innovation and Entrepreneurship fra Copenhagen Business School med specialet ”Sustainability as a Driver for Innovation”, hvor 14 konsulentvirksomheder i København med fokus på innovationsprocesser, undersøgte hvordan disse dels forstår ’bæredygtighed’, og dels hvordan konsulenterne arbejder med bæredygtighed i deres processer. Spørgsmål kan rettes til simonbraum@gmail.com.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere