Starbucks lukker 8000 butikker efter racesag

Starbucks lukker butikker for at træne medarbejdere i ligebehandling af kunder uanset etnicitet. Det svarer til en mistet omsætning på 12 millioner dollars.

Starbucks holder eftermiddagslukket d. 29 maj for at sende alle medarbejdere på et kursus, der skal forhindre racediskriminerende opførsel. Arkivfoto. .

23.04.2018

Emmily Steen Thomsen, CSR.dk

Starbucks lukker omkring 8000 amerikanske butikker for en eftermiddag. Det sker fordi, der ikke er nogle medarbejdere til at lave kaffe til kunderne. De er nemlig allesammen på et kursus, hvor de skal lære at håndtere ”racerelaterede fordomme”.

Inititativet kommer, efter Starbucks havnede i en shitstorm, da en butikschef i Philadelphia anmeldte to afroamerikanske mænd til politiet, fordi de sad i butikken uden at bestille noget og forsøgte at anvende kundetoilettet. De to mænd blev anholdt under sigtelsen ’ulovlig indtrængning’. Sidenhen viste det sig, at de to mænd ventede på en tredje person. Og politiet måtte droppe sigtelsen.

Læs også: Indspark: Derfor er audits ikke nok, når det gælder socialt ansvar

”Jeg synes, at det der skete, var forkasteligt på alle måder. Det vi gør nu, vil koste millioner af dollars, men jeg har altid set dette og lignende ting som en investering i mennesker og i vores firma – ikke som en udgift”, siger Starbucks bestyrelsesformand, Howard Schultz, til ”CBS This Morning”. Han bekræfter samtidig lukningen, hvor 175.000 medarbejdere skal på skolebænken.

Kaffekoncernen mister omtrent 12 millioner dollars på de få timer, hvor flertallet af de amerikanske butikker holder lukket. Det svarer ifølge MarketWatchs beregninger til et tab på 20 procent af den daglige omsætning.

Starbucks møder shitstorm fra sure kunder
Hele anholdelsesepisoden blev fanget på video, og optagelsen er blevet set mere end 10 millioner gange på Twitter. I optagelsen ser man, at de to afroamerikanske mænd bliver lagt i håndjern, alt imens deres ven ankommer til kaffebaren og konfronterer politiet.

Den race-relaterede anholdelse forårsagede ramaskrig blandt Starbucks kunder, hvor flere har været ude og demonstrere. En hed racedebat har også udfoldet sig på de sociale medier, hvor brugerne i anledningen har kreeret hashtagget #BoycottStarbucks.

Den administrerende direktør, Kevin R. Johnson, har også gennemset optagelserne og besøgt byen.

"Jeg har brugt de sidste par dage i Philadelphia sammen med mit lederteam på at lytte til indbyggerne. Og lært, at vi begik en fejl og at vi bliver nødt til at gøre noget for at fikse det", sagde han i selvsamme pressemeddelelse, der annoncerede kurset.

Læs også: Nyt projekt: Coca-cola vil forbedre arbejdsvilkår i hele verden

Starbucks har efterfølgende fyret butikschefen og er kommet med en officiel undskyldning. Forklaring lyder på, at chefens anmeldelse skyldes fejl i “kulturen”. Det skal der nu rettes op på med træning, som skal forbygge racemæssig forskelsbehandling og forhindre lignende episoder i fremtiden.

”Firmaets grundværdier er baseret på menneskelighed og integration. Vi vil lære at vores fejl og bekræfte vores dedikation til at skabe et sikkert og indbydende miljø for enhver kunde”, uddyber Howard Schultz.

Og det er ikke første gang, at Starbucks sender kunder væk for i stedet at oplære sine medarbejdere. I 2008 kostede en lignende situation kaffegiganten 6 millioner dollars. Det kunne man i 2011 læse i den daværende CEO Howard Schultzs nyudkomne bog, hvor han også fortalte, at lukningen havde en magtfuld symbolsk kraft, der var med til at værne om brandet og dets værdier.

Lukningen finder sted d. 29 maj, hvor amerikanske kunder må finde et andet sted at købe deres kaffe.
 

- EST

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia