Sverige pumper flere penge i elbiler
Mens afgiftsfritagelsen for elbiler i Danmark ser ud til at falde bort ved årsskiftet, så går svenskerne den modsatte vej og allokerer flere midler til at fremme elbilsalget. På lidt længere sigt skal pengene komme fra en strafskat på benzinbiler.
Salget af elbiler i Sverige går ganske fremad og den trend vil den svenske regering gerne holde fast i. Derfor har den valgt at øge støtten til netop elektriske biler og busser med i alt knap 380 mio. svenske kroner (godt 300 mio. dkk), skriver SvD Näringsliv.
Det står i skarp kontrast til Venstre-regeringen herhjemme, der har bebudet at den fritagelse for registreringsafgift, elbilsalget har nydt godt af de seneste år, efter al sandsynlighed ikke bliver forlænget, når den nuværende aftale udløber med udgangen af i år.
Læs også: Danskerne er imod afgifter på elbiler
En af de centrale årsager til det voksende elbilsalg på den anden side af Øresund er den såkaldte supermiljøbilspræmie, der belønner de klimavenlige bilkøbere. Investerer du (som svensker) i en bil, der lukker under 50 gram CO2 ud per kilometer (dvs. en elbil eller en moderne hybrid) er der en direkte økonomiske gevinst i form af en subvention på 40.000 sek. (knap 32.000 dkk) at hente fra det offentlige.
Nye penge i puljen
Den populære pulje får nu en opgradering med 226 mio. sek. (132 mio. i år og 94 mio. i 2016 til en total på 309 mio. sek.) og det er hårdt tiltrængt. Sidste år var det afsatte budget udbetalt allerede i oktober og i år nåede man samme punkt midt i august.
For at kunne imødegå efterspørgslen i år, hvor der indtil videre er udbetalt godt 175 mio. sek., har man hidtil måtte tage penge fra 2016-midlerne, og både disse og dette års budget får altså nu en vitaminindsprøjtning af de mere solide.
På lidt længere sigt skal finansieringen af elbilerne komme fra en såkaldt bonus-malus-ordning, hvor de CO2-venlige biler støttes med midler inddraget på en strafbeskatning af biler med et højt CO2-udslip. Forordningen vil dog ikke være på plads før 1. januar 2017 og derfor har man altså valgt skyde midler ind nu for eliminere uroen blandt potentielle elbilkøbere, der frygtede at måtte undvære støtten.
I 2014 blev der solgt godt 1200 rene elbiler i Sverige. Det tal satser regeringen med den opgradere støttepulje på vil ramme 8.000 næste år.
Mere støtte til elbusser, mindre til hybrider
De svenskere, der måtte gå med tanker om at investere i en hybridbil, skal til gengæld til at skynde sig lidt, hvis de vil have det fulde udbytte at støtten. Fra den 1. januar 2016 bliver støtten til hybrider nemlig halveret til 20.000 sek., ganske simpelt fordi det er den vej markedet går; "behovet er ikke så stort længere", som Sveriges klima- og miljøminister Åsa Romson forklarer SvD Näringsliv.
I samme åndedrag bliver fradraget til miljøvenlige tjeneste- og firmabiler godt nok forlænget til 2019, hvilket branchen har efterlyst, men samtidig sænket fra 16.000 til 10.000 sek.
Læs også: København omfavner elbilerne
Til gengæld vil man så øge satsningen på elbusser, hvor man frem til 2019 har afsat 150 mio. sek. (knap 120 mio. dkk), der skal tiltrække nye investeringer og få flere elbusser på gaden, specielt i byområder, hvor trafikken er tæt og et mindre CO2-udsplip vil være gavnligt for alle parter.
Endelig håber klima- og miljøministeren også, at de øgede midler kan booste eksporten af svenskbyggede elbusser til verdensmarkedet.
-AK