17.11.2017  |  Klima, miljø og energi

Tesla har afsløret sin grønne lastbil

Tung vejgodstransport i stor skala uden udledninger af drivhusgas er rykket et skridt nærmere efter at Tesla i nat dansk tid præsenterede sin fuldt elektriske lastbil, Tesla Semi.

Den har været længe undervejs, og præsentationen har været udskudt et par gange, men i aftes amerikansk tid blev Tesla Semi omsider vist frem for verden af topboss og grundlægger Elon Musk ved en storstilet event i selskabets hovedkvarter i Hawthorne i Californien.

Læs også: Stor gasmotor skal være gennembrud for klimavenlig transport

Ifølge Tesla selv vil deres lastbil, der naturligvis er 100 procent elektrisk og udledningsfri, ”levere en langt bedre oplevelse for lastbilchauffører, samtidig med at den øger sikkerheden og markant reducerer omkostningerne ved godstransport”, som det hedder.

De reducerede omkostninger kommer bliver først og fremmest realiseret gennem Semi’ens lave energiforbrug. Vognen har således en såkaldt drag-koefficient på 0,36, hvilket er bedre end bl.a. supersportsvognen Bugatti Chiron, som Musk brugte som sammenligningsgrundlag ved afsløringseventen.

På den baggrund lander energiforbruget på mindre end to kilowatttimer pr. mile, altså under 1,24 kilowatttimer pr. kilometer. Med den store batteripakke giver det lastbilen en rækkevidde på 500 miles (godt 800 km), endda med fuldt læs på 80.000 pund (ca. 36 ton). Tesla vil selv udbrede nogle nye megachargers, der kan lade Semi’ens batterier omtrent 80 procent op på en halv time.

Lave omkostninger
Ifølge Tesla gør det Semi’en omkring 20 procent billigere pr. mile end en diesellastbil i samme størrelse. Forskellen bliver endnu større hvis Semi’en kører i konvoj, sådan som den fra start er indrettet til at kunne. Her kan en eller flere Semi’er automatisk følge efter en førerbil, sådan som vi kender det fra bl.a. sidste års platooningforsøg i Europa, inkl. Danmark, hvilket reducerer luftmodstanden og dermed energiforbruget yderligere, til glæde for både miljø og bundlinje.

Det er de svingende, og selv i USA relativt høje benzinpriser, der gør udslaget. Strøm er således langt billigere end diesel, specielt hvis det kan kombineres med egen produktion fra fx solpaneler, og på den baggrund kan en Semi-ejer ifølge Tesla se frem til at spare mindst $200.000 (godt 1,25 mio. kr.) pr. 1 mio. miles (1,6 mio. km) alene i brændstofomkostninger.

Læs også: Mere bæredygtig transport og energi fra Tesla

Endelig fremhæver Tesla selv de lave totalomkostninger ved Semi’en. De få bevægelige dele – der er ingen konventionel motor, ingen gearkasse, intet differentiale etc. – gør behovet for vedligehold minimalt, og både batterier og elmotorer, der kommer fra Teslas model 3, skal kunne klare mindst 1 mio. miles.

Anskaffelsesprisen foreligger ikke endnu, men en reservation af en Tesla Semi koster $5.000. Lastbilen går i produktion i 2019. Se hele præsentationsseancen i videoen nedenfor.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere