Teslas bæredygtige energimission
Udover elbiler vil amerikanske Tesla også gerne sætte skub i verdens transition til bæredygtig energi, fortalte selskabets danske EMEA-direktør på årets Nordic Delivery Conference.
De hurtige elbiler kender vi efterhånden alle sammen. Og inden længe skal vi også vænne os til en strømlinet elektrisk lastbil med det velkendte T på fronten. Men de spektakulære køretøjer er ikke Teslas eneste raison d’etre.
Læs også: Stærke tal for den vedvarende energi
Den amerikanske koncern, med karismatiske og til tider kontroversielle Elon Musk i spidsen, har nemlig flere andre missioner udover bilsalget. Som vi tidligere har berettet om her på CSR.dk, så er energi og i særdeleshed solkraft også et centralt element for selskabet, der ifølge sin stifter er godt på vej til at overhale Apple som en af klodens mest værdifulde virksomheder.
Det fortalte Teslas danske Director New Markets EMEA, Peter Bardenfleth-Hansen, da årets udgave af Nordic Delivery Conference i onsdags løb af stablen i Tivolis kongrescenter i København.
”Vi har en vigtig mission om at accelerere verdens transition til bæredygtig energi, som lægger sig tæt op af den miljøvision, der er indlejret i vores biler og deres minimale aftryk i form af det stort set ikke-eksisterende CO2-udslip. Det er en del af Elons master plan, hvor solar&storage skal være med til at løse fremtidens energiudfordringer og levere ren strøm til overkommelige priser overalt i verden”, sagde han.
Selvkørende delebiler
Udover de jordnære køretøjer, så nævnte Peter Bardenfleth-Hansen også fly som et muligt fremtidigt forretningsområde for det ambitiøse selskab. Endelig er den hastigt udviklende teknologi på autonomifronten i stigende grad noget, man vil bygge forretningsmodeller omkring i fremtiden.
”Vi er allerede nået langt med selvkørende biler, og det går stærkere end de fleste havde regnet med i forhold til for bare få år siden. På sigt skal de bane vejen for, at man som bilejer rent faktisk kan tjene penge på at lade sit køretøj indgå i delebilsordninger. Det vil også medvirke til en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, når vi ikke alle sammen har en privatbil holdende, som ikke forlader carporten eller kantstenen 90-95 procent af tiden”, sagde Peter Bardenfleth-Hansen.
Læs også: Forretningsmodeller for fremtiden: forandring i tidobbelt hastighed
Tesla starter storskalaproduktionen af sin Model 3 inden for de kommende måneder og regner med at kunne levere de første til køberne medio 2018. Med 400.000 forudbestillingerne alene inden for den første uge, så bliver det i øvrigt, ifølge Peter Bardenfleth-Hansen, en af selskabets største udfordringer til dato.