14.12.2017  |  Supply chain

Unilever vil bruge blockchain til at sikre bæredygtig the-supply chain

Unilever har iværksat et pilotprojekt, hvor blockchain skal bruges til at gøre transaktioner i virksomhedens theforsyningskæde bedre, sikrere og mere gennemsigtige.

Dagligvaregiganten Unilever har igangsat et pilotprojekt, der vil gøre brug af blockchain til at styre transaktioner i den forsyningskæde, der er tilknyttet virksomhedens theproduktion. Det skriver mediet GreenBiz.

Pilotprojektet, der skal forløbe i et år, er et samarbejde mellem Unilever, den britiske supermarkedskæde Sainsbury og emballagevirksomheden Sappi samt tre globale banker; BNP Paribas, Barclays og Standard Chartered. Sammen med fire teknologistartups vil gruppen udvikle et system, der kan spore og verificere kontrakter for landmænd i Malawi, som forsyner Unilever og Sainsbury med the.  

Læs også: Unilever og UN Women vil udrydde kønsstereotyper i reklamer

Formålet med projektet er at give de landmænd, der er fokuseret på at bruge miljømæssigt bæredygtige metoder, fortrinsret i forhold til prissætning. Og det er her samarbejdet med bankerne, bliver relevant: Dagligvarekæderne er interesserede i at støtte de bæredygtige landbrug økonomisk, men det har indtil videre været svært at validere hvilke landmænd, der lever op til forpligtigelserne.

En af de fire teknologistartups, den London-baserede virksomhed Provenance, oplyser over for GreenBiz, at et af de konkrete formål med pilotprojektet er at undersøge måder, hvorpå organisationer og banker kan hjælpe med at skelne de bæredygtige udviklingsmål mere systematisk ved at imødekomme nye finansielle modeller – f.eks. idéen om mobil bankforretning.

”Vi undersøger hvordan banker, virksomheder og startups kan hjælpe med at ’angribe’ bæredygtighedsmålene (…). Det her projekt kombinerer herkomst og handelsfinansiering, hvilket potentielt kan blive en enorm løftestang til at gøre forsyningskæder mere transparente og bæredygtige”, siger Jessi Baker, grundlægger af Provenance, til GreenBiz.

Kan gavne op til 10.000 landmænd i fattige lande
Initiativet kan ifølge GreenBiz få stor betydning for de fattige, afrikanske lande. The er nemlig den andenstørste landbrugseksportvare, kun overgået af tobak, for blandt andre Malawi.

Ifølge parterne selv kan pilotprojektet ende med at gavne flere end 10.000 landmænd i udviklingslande.

“Denne her teknologi har potentialet til at hjælpe banker med at få adgang til mere detaljerede og pålidelige informationer om sociale og miljømæssige indvirkninger på en sikker måde gennem hele forsyningskæden” udtaler Marguerite Burghardt, chef for BNP Paribas handelsfinanskompetencecenter, i en pressemeddelelse. Hun tilføjer:

”Det her vil gavne hele forsyningskædeøkosystemet ved at gøre det muligt for finansielle institutioner at udvide omfanget af deres finansieringstilbud samt at foreslå økonomiske incitamenter til deres kunder, baseret på deres miljømæssige og sociale standarder”.

Læs også: 10 bilfirmaer vil skabe bæredygtig forsyning af råmaterialer

Meget tyder på, at blockchainteknologien vil spille en større og større rolle i fremtidens forsyningskæder. I 2017 har teknologigiganten IBM blandt andet gået forrest for at skabe et konsortium af dagligvarevirksomheder, der bruger blockchainteknologi til at samle bedre information om fødevares oprindelse, hvordan det er blevet dyrket og behandlet. Her er Unilever også med.

Keith Weed, chef for marketing og bæredygtig forretning hos Unilever, forklarer i en pressemeddelelse, hvorfor virksomheden har valgt at tage den nye teknologi til sig:

”Denne innovative, nye teknologi vil hjælpe os med at øge bæredygtig sourcing, forbedre levebrødet for de småbønder, vi arbejder sammen med og hjælpe til med at gøre bæredygtig landbrug mainstream”, siger Keith Weed.

-CHM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med m…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere