09.05.2018  |  Klima, miljø og energi

Verdens største rederi leverer grønne resultater

For mindre end to år siden skruede færgerederiet Stena Line op for de grønne ambitioner. Og nu er de første resultater i hus. Bæredygtighedesstrategien ser ud til at virke.

Svenske Stena Line præsenterede tilbage i 2016 ambitiøse planer for rederiets fremtidige kurs, der skulle indebære flere bæredygtige løsninger og grønne tiltag. Nu gør man status over den foreløbige indsats i 2017. Og tallene ser gode ud. Som direkte resultatet af bæredygtighedsstrategien har firmaet reduceret skovudledningen med 15 procent, mindsket brugen af plastik ombord på færgerne og nedbragt antallet af arbejdsulykker. Det annoncerer Stena Line i en pressemeddelelse. 

”Som verdens største færgerederi med over 28.000 årlige afgange har vi et stort ansvar for at gøre alt, hvad vi kan for at drive vores forretning så bæredygtigt som muligt. Vi tager hele tiden små og store skridt i retning af at blive førende inden for bæredygtig rederidrift, og vi er derfor meget tilfredse med årets evaluering, der tydeligt viser, at Stena Line fortsat leverer markante resultater på sine ambitiøse bæredygtighedsmål”, siger Erik Lewenhaupt, Stena Lines Head of Sustainability.

Oversigt over udvalgte bæredygtighedsresultater i Stena Line opnået i 2017:

  • 15 procent lavere svovludledning per sømil
  • 2,1 procent lavere CO2-udledning per sømil
  • Yderligere to færger tilsluttet landstrøm i Trelleborg Havn
  • Reduceret plastikforbrug. Dels igennem et 15 procent lavere antal solgte plastikposer ombord, dels igennem at skifte til biologisk nedbrydelige bioplastposer udvundet fra sukkerrør

Også den totale mængde af affald er faldet med 8 procent, yderligere to færger er blevet tilsluttet landstrøm og en ny politik, der skal modarbejde chikane og fremme ligestilling i organisationen, er blevet indført.

Med en årlig omsætning på over 30 milliarder kroner, 15.000 ansatte, 38 fartøjer og titlen som verdens største privatejede færgeri har miljøvenlige forbedringer mulighed for at gøre en stor forskel på klimaaftrykket i Nordeuropa, hvor færgerne har sine ruter.

Rederiets bæredygtighedsstrategi er baseret på FN’s udviklingsmål for området, der har fire overordnede fokusområder; Bæredygtig Energi, Ansvarligt Forbrug, Livet i Havet samt Sundhed og Trivsel. Inden for hvert hovedområde har Stena Line sat sig en række specifikke mål.
 

- EST

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med m…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere