Vigga og Patagonia vil overforbruget til livs
Gennem nyt samarbejde vil dansk børnetøjsudbyder og amerikansk outdoorproducent skabe et bæredygtigt alternativ til overforbruget af børnetøj.
Tøjproduktion er blandt verdens store kilder til udledning af CO2, og i Danmark bidrager vi med vores forbrug til det billede. Ifølge Forbrugerrådet Tænk køber hver dansker årligt 16 kilo tøj, hvilket Miljøstyrelsen har regnet sig frem til skaber forurening for 3 mia. kr. allerede inden tøjet er solgt.
Læs også: Dell og den cirkulære økonomi
Samtidig vurderer en rapport fra Nordisk Ministerråd, at 80 procent af det tøj, vi smider ud, har 80 procent af levetiden tilbage, og dermed går store mængder ressourcer spildt, fordi mere end halvdelen af det tøj, vi smider væk, ikke bliver genanvendt.
For at ændre på det har den amerikanske tøjproducent Patagonia indgået et samarbejde med danske Vigga om levering af såkaldt teknisk børnetøj, skriver Fashion Forum. Vigga tilbyder økologisk børnetøj ud fra en cirkulær abonnementsmodel, således at forældre kan leje tøj til deres nyfødte og tumlinger i kampen mod overforbrug.
“Da vi skulle finde en samarbejdspartner til at levere teknisk tøj, såsom overtøj og badetøj, var vi slet ikke i tvivl”, fortæller Co-founder og CEO hos Vigga, Vigga Svensson, til Fashion Forum.
”Vi har nemlig været kæmpefans af amerikanske Patagonia i årevis. Vi glæder os helt vildt til at udbygge samarbejdet henover de kommende år – sammen kan vi virkelig skabe et attraktivt og bæredygtigt alternativ til det meningsløse forbrug”.
Patagonia, der med bæredygtighed for øje producerer tøj til udendørs aktiviteter såsom klatring, skisport og surfing, ser også frem til samarbejdet:
“Vi har en tradition for at støtte mindre virksomheder, som fokuserer på innovative løsninger i forbindelse med verdens miljøudfordringer, og derfor er vi virkelig glade og stolte over partnerskabet med Vigga. Det bliver meget spændende at arbejde sammen om at udforske alternative forbrugs- og ejerskabsmodeller”, siger General Manager for Patagonia i Europa, Ryan Gellert.
Læs også: Bedre tøjkultur efterlyses
Vigga fik i 2015 prisen for det mest innovative forretningskoncept inden for detail af detailnetværket Ebeltoft Group og har i år været nomineret til to priser ved Danish Design Award.
-CHM