10.11.2015  |  Strategi & ledelse

Vores shared value partnerskaber kræver orden i eget hus

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvilken CSR-rejse er udviklingsorganisationen CARE på? Og hvilke forandringskrav stiller det til både CARE og de virksomheder, som organisationen samarbejder med? Interview med CAREs egen CSR forandringsagent, programkoordinator Nanna Callisen Bang.

I år tog CAREs programkoordinator, Nanna Callisen Bang, uddannelsen Sustainable Business Change Manager, som kobler samfundsansvar med forretning og forandringsledelse. Hvilken CSR-rejse er CARE på? Og hvilke forandringskrav stiller det til både CARE og de virksomheder, som organisationen samarbejder med?

FRA CSR TIL SHARED VALUE

CARE er en af verdens største humanitære organisationer med projekter i mere end 80 fattige lande.

Hos CARE Danmark arbejder man for at fremme menneskerettighederne, med særligt fokus på bl.a. retten til mad, landbrugsudvikling samt fattige bønders adgang til markeder for deres varer.

Gennem særligt de sidste 4-5 år har CARE set på, hvordan velgørende CSR-donationer kan suppleres med såkaldte ’shared value’ partnerskaber med kommercielle virksomheder.

- Som NGO har vi viden om lokale forhold, risici og behov. Til gengæld har virksomhederne forretningsforståelsen og kan sikre skala med markedskræfterne.  Så ved at fokusere på eksempelvis ansvarlige indkøb og bæredygtige værdikæder inden for fødevareproduktion i vores partnerskaber, kan CARE skabe langt større samfundsværdi – samtidig med at virksomhederne også får en større kommerciel gevinst fra samarbejdet, forklarer Nanna Callisen Bang, som til dagligt arbejder med CAREs shared value partnerskaber.

Hun har bl.a. stået for udviklingen af partnerskabet med Coop omkring det innovative produktbrand ”Savannah” for at fremme handel med Afrika. Resultat: Savannah-produkterne omsætter for godt 100 mio. kr. årligt – og de afrikanske bønder har øget deres indtjening med mere end 30%. Partnerskabet har også givet Coop en unik indsigt i CSR-relaterede risici i globale værdikæder og i hvordan disse risici kan håndteres.

NGO'ER SKAL TAGE DERES EGEN MEDICIN

Når man satser på shared value partnerskaber, kan der være flere udfordringer ifølge Nanna Callisen Bang:

- Det allersværeste er at få defineret det ”strategiske fit” mellem de to parter. Virksomhedens CSR ambition og NGOens kompetencer spiller en afgørende rolle her, men også anerkendelse af den gensidige værdi i partnerskabet.  

En anden udfordring handler om også at sikre orden i eget hus, erfarer Nanna Callisen Bang, som også er projektleder på CAREs interne strategi- og udviklingsprojekter:

- Én ting er, at påpege CSR-risici i virksomhedernes værdikæde, men hvad gør vi egentlig selv for at leve op til de samme kritiske krav, som vi stiller til vores samarbejdspartnere? Hos CARE har vi udviklet et screening værktøj, som både kan bruges til at afdække CSR-relaterede risici i såvel vores egen organisation som hos vores samarbejdspartnere. Analysen kan dels bruges til at prioritere vores egen CSR-indsats, men også som et indledende skridt i udviklingen af et strategisk partnerskab med en virksomhed.

INNOVATIVE PARTNERSKABER ER FREMTIDEN

Så hvad er CAREs næste CSR-skridt?

For Nanna Callisen Bang er der ingen tvivl om, at innovative partnerskaber er fremtiden, hvorfor CARE bl.a. har indgået samarbejde med Røde Kors og Deloitte omkring en portal med værktøjer til strategiske partnerskaber, der forventes lanceret i starten af 2016.

- Man skal se strategiske partnerskaber som en innovativ proces, hvor der samskabes, eller co-creates på tværs af sektorer, kompetencer, viden og værdier, vurderer Nanna Callisen Bang, som også personligt føler sig godt klædt på til at tage de næste CSR-skridt hen imod flere shared value alliancer:

- Uddannelsen Sustainable Business Change Manager har ikke kun givet os som organisation konkrete værktøjer og inspiration til, hvordan vi kan arbejde mere effektivt med strategiske CSR partnerskaber. Den har også givet mig som forandringsleder idéer til, hvordan vi kan prioritere CSR-indsatsen i eget hus – og ikke mindst til, hvordan jeg kan sælge idéerne ind internt i organisationen.

Læs om flere af CAREs virksomhedspartnerskaber hér

SUSTAINABLE BUSINESS CHANGE MANAGER

Sustainable Business Change Manager er en praktisk anvendelig uddannelse, som er målrettet professionelle der arbejder med shared value og CSR. Her får deltagere inspiration, ny viden og konkrete værktøjer til at koble forretning med samfundsansvar og forandringsledelse i egen virksomhed. 

 I 2016 afholdes der kun 2 hold. Mere praktisk information og reservation af plads på www.sustainablebusinesschangemanager.dk

Læs også: Viden og værktøjer til ’shared value’ i praksis

Mere fra TANIA ELLIS – The Social Business Company

TANIA ELLIS – The Social Business Company

http://www.thesocialbusinesscompany.com

Vi hjælper virksomheder med at skabe værdi for både samfund og bundlinje ved at koble forretning med samfundsansvar og innovation gennem vores: Social Business Speaking - inspirationsforedrag om sociale business trends. Social Business Academy - kurser og certificeringer for professionelle, der arbejder med CSR/CSI  Social Business Club - netværk og mini…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere