Walmart vil reducere drivhusgasser i sin forsyningskæde

Med initiativet Project Gigaton inviterer Walmart sine leverandører til at deltage i kampen mod udledning af drivhusgasser - målet er at eliminere et gigaton.

Hos Walmart har man planer om at eliminere et gigaton af drivhusgasser inden 2030. Det svarer til, at 211 millioner personbiler i USA ikke kører på vejene i et helt år. Derudover gør man en indsats for at generere grøn energi, som her via små vindturbiner på en parkeringsplads i Canada. Foto: Walmart.

21.04.2017

CSR.dk

Til Walmarts årlige Milestone Summit lancerede virksomheden et nyt initiativ til en bæredygtighedsplatform, hvor leverandører blev inviteret til at deltage i Walmarts kamp mod at begrænse udledningen af drivhusgasser fra selskabets drift og forsyningskæder.

Walmarts nye initiativ kaldes Project Gigaton, og det skal hjælpe med at udvikle et værktøj til at reducere emissioner, der kan anvendes af et bredt netværk af leverandører.

Læs også: AI kan styrke bæredygtighed i supply chains

Dermed får leverandørerne mulighed for at være med til at opfylde Walmarts mål om at eliminere et gigaton CO2 og lignende emissioner inden år 2030. Det svarer ifølge Walmart selv til at fjerne 211 millioner personbiler fra de amerikanske veje i et år.

For at gøre dette vil virksomheden have fokus på områder som fremstilling, materialer og anvendelse af produkter.

Reducering af emissioner inden 2025
Som den første aktør i detailhandlen har Walmart en verificeret videnskabsbaseret reduktionsplan. Her har virksomheden blandt andet ambitioner om at reducere sine såkaldte Scope 1 og 2-emissioner med 18 procent inden 2025.

Walmarts Project Gigaton er en del af en række bæredygtighedsinitiativer, hvor Walmart forsøger at løse sociale og mjlømæssige problemer på en måde, der hjælper både fællesskaber og virksomheder.

"Vi er stolte af de forbedringer, vi har gjort for at reducere vores egne emissioner, men vi vil gerne gøre endnu mere. Derfor arbejder vi sammen med vores leverandører og andre på Project Gigaton", siger Kathleen McLaughlin, der er senior vice president og chief sustainability officer hos Walmart.

Fokus på klimapåvirkninger
Walmart har identificeret energi, landbrug, affald, emballage, skovrydning, produktanvendelse og design som de målområder, hvor de skal fokusere deres klimapåvirkninger på Scope 3.

Her opfordres de leverandører, der deltager i initiativet, til at fokusere på deres engagement inden for et eller flere af disse målområder.

Læs også: Grøn startup bygger landbrug på tage

For at hjælpe leverandører i kampen for mindre udslip har Walmart samarbejdet med World Wildlife Fund og Environmental Defense Fund og yderligere ligesindede organisationer for at oprette et værktøj til at reducere emissioner.

"Gennem årene har vi set, at en integrering af bæredygtige metoder i vores operationer forbedrer forretningsresultaterne, fordrer teknologisk innovation og øger medarbejdernes engagement", siger Laura Phillips, der er senior vice president, Sustainability hos Walmart.

- EL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle