Bluewashing- en trussel for ansvarlige virksomheder?
Global Compact er en fortrinlig ramme til at gøre virksomhedens arbejde med ansvarlighed synligt. Men man skal passe på, at det ikke bliver en sovepude, så virksomheden risikerer at blive beskyldt for bluewashing. Det er vigtigt, at virksomhedens engagement i Global Compact bliver omsat til reel forandring, der også gavner bundlinjen.
Man må gøre noget mere. Man må gøre noget aktivt for at skabe en ansvarlig forsyningskæde og forretning. Nogle tilslutter sig Global Compact. Når man tilslutter sig Global Compact støtter man op om ti principper inden for områderne menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.
Global Compact bliver skældt ud
For nogle virksomheder er Global Compact med til at skabe en ramme og fastholde fokus for samfundsansvaret. Global Compact bliver ofte skældt ud, fordi det for nogle udelukkende tjener som et positivt marketing image uden indhold. Og beskyldninger om ”bluewashing” er derfor reelle nok (Global Compact logoet er blåt). Kritikerne siger også, at fordi virksomhederne kan indsende deres årlige rapport uden, at indholdet bliver verificeret eller fulgt op på, bliver rammerne svære at tage alvorlige. Herudover er der ingen kriterier for optagelse, og alle kan således lade sig optage.
Global Compact - første skridt til reelle forandringer
Med optagelse i Global Compact har man som virksomhed taget første skridt til at skabe forandringer. Efter min mening er det dog først, når man får oversat Global Compact´s principper til reelle forretningsstrategier og initiativer, at det giver mening for virksomhederne. Herudover skal man omsætte principperne til et sprog, der passer til virksomhedens kultur og værdier. Medarbejdere i virksomheder, der har underskrevet en Global Compact aftale, har svært ved at konkretisere, hvad der helt præcist står i de 10 principper. Som oftest kan de dog nævne de 4 temaer: miljø, arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder og anti-korruption.
Kan Global Compact forenkles?
Gør Global Compact det sværere for sig selv, når det handler om at kommunikere budskabet? Kunne man tiltrække flere virksomheder ved at stille krav om, at virksomhederne selv formulerede deres principper, men med udgangspunkt i de 4 overordnede temaer? Skulle man stille et korps af proceskonsulenter til rådighed, der kunne hjælpe virksomhederne med at udvikle principperne. Det handler vel om, at virksomhederne tager et ansvar for samfundet, med eller uden Global Compact som udgangspunkt.
Omsæt Global Compact til reel forandring
Det er vigtigt at virksomhedens motivation til at tage et ansvar for samfundet både miljømæssigt, socialt og økonomisk udspringer af virksomhedens ønske om at tage et oprigtigt ansvar. Det vil være godt for virksomhedens konkurrenceevne, tiltrækning af arbejdskraft, bundlinje i form af besparelser og nedbringelse af risiko. Men det handler som oftest om mere end det. Klodens ressourcer er knappe, og virksomhedernes forsyningskæder vil i en eller anden grad blive påvirket. Så noget må gøres. Med eller uden Global Compact. Pas på Global Compact ikke bliver til en sovepude og skaber næring til begrebet ”bluewashing”.