”Bluewashing”- en trussel for ansvarlige virksomheder?

Global Compact er en fortrinlig ramme til at gøre virksomhedens arbejde med ansvarlighed synligt. Men man skal passe på, at det ikke bliver en sovepude, så virksomheden risikerer at blive beskyldt for ”bluewashing”. Det er vigtigt, at virksomhedens engagement i Global Compact bliver omsat til reel forandring, der også gavner bundlinjen.

22.02.2012

CSR.dk

Man må gøre noget mere. Man må gøre noget aktivt for at skabe en ansvarlig forsyningskæde og forretning. Nogle tilslutter sig Global Compact. Når man tilslutter sig Global Compact støtter man op om ti principper inden for områderne menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.

Global Compact bliver skældt ud
For nogle virksomheder er Global Compact med til at skabe en ramme og fastholde fokus for samfundsansvaret. Global Compact bliver ofte skældt ud, fordi det for nogle udelukkende tjener som et positivt marketing image uden indhold. Og beskyldninger om ”bluewashing” er derfor reelle nok (Global Compact logoet er blåt). Kritikerne siger også, at fordi virksomhederne kan indsende deres årlige rapport uden, at indholdet bliver verificeret eller fulgt op på, bliver rammerne svære at tage alvorlige. Herudover er der ingen kriterier for optagelse, og alle kan således lade sig optage.

Global Compact - første skridt til reelle forandringer
Med optagelse i Global Compact har man som virksomhed taget første skridt til at skabe forandringer. Efter min mening er det dog først, når man får oversat Global Compact´s principper til reelle forretningsstrategier og initiativer, at det giver mening for virksomhederne. Herudover skal man omsætte principperne til et sprog, der passer til virksomhedens kultur og værdier. Medarbejdere i virksomheder, der har underskrevet en Global Compact aftale, har svært ved at konkretisere, hvad der helt præcist står i de 10 principper. Som oftest kan de dog nævne de 4 temaer: miljø, arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder og anti-korruption.

Kan Global Compact forenkles?
Gør Global Compact det sværere for sig selv, når det handler om at kommunikere budskabet? Kunne man tiltrække flere virksomheder ved at stille krav om, at virksomhederne selv formulerede deres principper, men med udgangspunkt i de 4 overordnede temaer? Skulle man stille et korps af proceskonsulenter til rådighed, der kunne hjælpe virksomhederne med at udvikle principperne. Det handler vel om, at virksomhederne tager et ansvar for samfundet, med eller uden Global Compact som udgangspunkt.

Omsæt Global Compact til reel forandring
Det er vigtigt at virksomhedens motivation til at tage et ansvar for samfundet både miljømæssigt, socialt og økonomisk udspringer af virksomhedens ønske om at tage et oprigtigt ansvar. Det vil være godt for virksomhedens konkurrenceevne, tiltrækning af arbejdskraft, bundlinje i form af besparelser og nedbringelse af risiko. Men det handler som oftest om mere end det. Klodens ressourcer er knappe, og virksomhedernes forsyningskæder vil i en eller anden grad blive påvirket. Så noget må gøres. Med eller uden Global Compact. Pas på Global Compact ikke bliver til en sovepude og skaber næring til begrebet ”bluewashing”.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

Med ny standard slår B Corp mange fluer med et smæk

23.05.2025CSR.dk

Supermagter ved skillevej: Kinas CO2-kurve knækker og USA fyrer op i kulkraftværkerne

23.05.2025CSR.dk

Kritik: Overimplementering af EU-regler forsinker dansk elektrificering

23.05.2025CSR.dk

Grøn turisme: Radisson lancerer nye net-zero-hoteller

22.05.2025CSR.dk

Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød

21.05.2025CSR.dk

Milliarder i statsstøtte skal sikre tre nye havvindparker

20.05.2025CSR.dk

Seks organisationer med fælles opråb: Danmark har brug for en ny affaldspolitik

19.05.2025CSR.dk

Danske pensionskroner investeret i kontroversielt brasiliansk olieprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark