11.05.2021 | Strategi & ledelse
Årsregnskab: Vi sikrede forretningens stabilitet i 2020
Indhold fra partner Hvad er dette?
Nu har vi offentliggjort vores årsregnskab. Det viser, at vi fik sikret forretningens stabilitet i 2020, selvom vi mistede omsætning på bl.a. vores hotel- og restaurantkunders nedlukninger.
Nettoomsætningen faldt med 9,7 % – men vi betaler fortsat over 50 millioner kr. i skat
Som tekstilleverandør til størstedelen af landets hoteller og restauranter har vi i 2020 været kraftigt påvirket økonomisk af den faldende turisme, nedlukningerne og de fortsatte corona-restriktioner blandt vores kunder – ligesom de mange hjemsendte og hjemmearbejdende danskere sidste år gav et fald i omsætningen i vores hygiejneafdeling, der forsyner arbejdspladser med blandt andet toiletpapir, sæbe og håndaftørring. Men vi kom alligevel ud af året med en bundlinje, der var i plus. I 2020 havde vi i Elis Danmark en nettoomsætning på 1,264 milliarder kr., hvilket er et fald på 9,7 % sammenlignet med 2019, hvor vi oplevede omsætningsvækst. Overskuddet landede i 2020 på 112,7 millioner kr., som er 50 millioner kr. mindre end i 2019. I Elis Danmark A/S betaler vi isoleret set 50,9 millioner kr. i skat i 2020 – men Elis Danmark A/S indgår i sambeskatningen med søsterselskabet Berendsen A/S, der sammen med øvrige datterselskaber samlet set betaler 54,8 millioner kr. i skat i Danmark i 2020.
Se vores årsregnskab for 2020 her
"I 2020 løftede vores medarbejdere en vigtig samfundsopgave ved at levere hygiejneløsninger og bakteriologisk rent arbejdstøj og linned til de virksomheder, der holdt driften i gang under corona – ligesom vi forsynede nogle af landets corona-testcentre med kitler. Blandt vores kunder i sundhedssektoren og fødevareindustrien oplevede vi sidste år en større efterspørgsel på tekstiler, da mange af dem øgede antallet af tøjskift for at minimere smitterisikoen. Men vores leverede volumen af vaskede tekstiler faldt samlet set med omtrent 24 % i 2020 i forhold til året før pga. de omfattende nedlukninger og restriktioner, der ramte vores hotel- og restaurantkunder – det er hovedårsagen til, at vi havde en lavere omsætning sidste år”, siger vores økonomidirektør Michael Dufke Nørgaard.
Investerede i at fastholde medarbejderne under corona
I 2020 var vores 4 hotel- og restaurantvaskerier i en periode lukket næsten helt ned, fordi der ikke var nok vaskeopgaver til vores medarbejdere – men på tværs af vores landsdækkende afdelinger investerede vi i at fastholde vores medarbejdere under corona. Vi fik bl.a. udbetalt 31 millioner kr. i 2020 fra regeringens lønkompensationsordninger, og som vores administrerende direktør Henrik Luxhøj fortæller, var det et naturligt valg at passe på medarbejderne:
”En af ledestjernerne i vores CSR-strategi er, at vi vil være et fleksibelt sted at arbejde og kåres som Danmarks bedste arbejdsplads senest i 2030. Under corona brugte vi CSR-strategien som rettesnor for vores kriseledelse og gjorde vores bedste for at skabe fleksible og trygge rammer for medarbejderne i en usikker tid. Nogle medarbejdere blev hjemsendt på lønkompensation, andre var på ordningen om arbejdsfordeling – og vi investerede i at opkvalificere og fastholde ca. 250 medarbejdere ved at tilbyde dem kurser i dansk hos VUC i arbejdstiden, hvor SVU og Vaskerifonden dækkede størstedelen af lønomkostningerne, mens vi finansierede resten. Vi har 46 forskellige nationaliteter ansat, og det har styrket deres integrations- og karrieremuligheder, at de på danskkurserne har tilegnet sig bedre sproglige danskkompetencer”, siger Henrik Luxhøj og fortsætter:
”Selvfølgelig har det kostet os noget og påvirket vores overskud, når man ser isoleret på regnskabet for 2020. Men når krisen forhåbentlig snart slutter, er vores dygtige og loyale medarbejdere nøglen til, at vi kan vende hurtigt tilbage og komme op i volumen igen. Så det var langsigtet set en god investering – og fremfor alt det mest ansvarlige valg.”
Positive forventninger til 2021
I 2020 steg vores medarbejderanciennitet til 10 år, hvilket er 1 år mere end i 2019. At det lykkedes os at fastholde medarbejderne er dog ikke den eneste årsag til, at vi har positive forventninger til økonomien i det nye år.
”I 2020 holdt vi generelt vores grønne investeringer på et lavere niveau for at beskytte forretningens stabilitet og medarbejdernes job. Men vi investerede målrettet i nye og mere miljøvenlige maskiner, så vi kunne udnytte de perioder i 2020, hvor nogle vaskerier havde færre opgaver, til at opgradere produktionen uden at forstyrre driften og leverancerne til vores kunder. I år kan vi derfor se frem til, at de nye maskiner kan hjælpe os med at reducere ressourceforbruget”, siger Michael Dufke Nørgaard og fortsætter:
”Da landet sidste forår blev ramt af corona, stod vi overfor noget nyt, men nu manøvrerer vi i mere kendt farvand. 2020 har gjort os mere agile og styrket vores evne til at tilpasse forretningen og driften ud fra vores kunders og medarbejderes skiftende behov. Den navigationsevne er en stor hjælp til at styre virksomheden fleksibelt gennem de første måneder af 2021, hvor danskerne stadig venter på at blive corona-vaccineret – og efterhånden som samfundet åbner op, vil landets medarbejdere vende retur til arbejdspladserne, og så forventer vi, at behovet for arbejdstøj, hygiejneløsninger og linned naturligt stiger. Den efterspørgsel kan vi imødekomme fra dag 1, fordi vi har fastholdt vores erfarne og engagerede medarbejdere – derfor har vi gode forventninger til genopretningen af virksomhedens økonomi i 2021.”
Se vores årsregnskab for 2020 her
Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en agil tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com
Medarbejder

Elis belønner produktionsmedarbejdere, der udlever virksomhedens værdier
Hos Elis (tidl. Berendsen) gør direktionen en stor indsats for at anerkende den enkelte medarbejder – og hvert år bliver udvalgte produktionsmedarbejdere hyldet og belønnet for at være rollemodeller.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Elis Danmark har kortlagt virksomhedens samlede CO2-udledning
Elis’ (tidl. Berendsen) vil have et fuldt overblik over, hvordan de bedst kan gøre en forskel for klimaet. Derfor har virksomheden nu fået kortlagt den samlede CO2-udledning for hele deres værdikæde.
Indhold fra partner
Medarbejder

Elis Dagen samler nyansatte om Elis’ værdier, strategi og CSR-initiativer
Elis (tidl. Berendsen) gør en stor indsats for at fastholde medarbejderne – og Elis Dagen er med til at sikre, at nyansatte funktionærer føler, at de er blevet del af en virksomhed med fælles værdier og et meningsfuldt formål.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ny analyse: Stor CO2-besparelse ved svanemærket tekstilservice
Alle Elis’ (tidl. Berendsen) vaskerier er svanemærkede – og en ny analyse fra Nordisk Miljømærkning dokumenterer, at man kan spare mindst 27 % CO2 ved at vælge svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Sammen gør Rygaards Skole og Elis en bæredygtig forskel
Elis (tidl. Berendsen) og Rygaards Skole vil gøre en forskel for mennesker og naturen. I år er det 10 år siden, de startede deres samarbejde, som skaber miljøvenlige og sunde rammer for skolens elever og mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet.
Indhold fra partner
Kommunikation

CSR-rapport: Årsrapport: Se Elis’ 2021-resultater for miljø, mennesker og økonomi
Nu har Elis Danmark (tidl. Berendsen) offentliggjort årsrapporten for 2021. Den viser, at mere end 92 % af Elis’ omsætning sidste år var bundet op på cirkularitet, og at Elis fik taget store skridt på virksomhedens bæredygtige rejse.
Indhold fra partner