Ægte bæredygtighed skal komme indefra
Skal man lykkes med at sætte en bæredygtig retning, der gør en reel forskel internt og eksternt, spiller medarbejderne en hovedrolle. De skal engageres med både hjerte og hjerne.
Udgivet af: Annette Otto, SVP, Marketing, Partner Mgt., HR & Communication.
Ejere, kunder, partnere og medarbejdere forventer i stigende grad, at man som virksomhed tager et ansvar for vores fælles omgivelser. Det er grundlæggende rigtig godt, at man ikke længere kan gå under radaren med sine klima- og miljøsynder uanset størrelse og branche. Og det er helt nødvendigt, at erhvervslivet står skulder ved skulder, hvis Danmark skal forfølge regeringens opsatte klimamål.
Alligevel hører vi stadig meget om greenwashing og tomme klimaløfter. I en nylig undersøgelse, hvor bureaunetværket Dentsu har spurgt 1.500 danskere, svarer over halvdelen, at de er skeptiske overfor virksomheders klimaløfter.
Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed er blevet et konkurrenceparameter på godt og mindre godt. Jeg tror på, at hvis man skal lykkes med en reel grøn omstilling af en organisation, så skal man have medarbejderne med om bord for alvor, ikke mindst for også at kunne præge kunder og samarbejdspartnere i en positiv retning. Kun i fælles flok og med en helhjertet indsats kan man gøre en afgørende forskel.
Begyndte i Congo
Bæredygtighed har været på vores agenda i en del år. Siden 2012 har Atea haft fokus på såkaldte konfliktmineraler, altså mineraler til produktion af it-udstyr udvundet i lande som Congo præget af krig og konflikt, ved at stille krav til alle vores leverandører og føre skrap kontrol. Og tidligere i år nåede vi en vigtig milepæl, da det uafhængige, globale vurderingsbureau Ecovadis, der vurderer leverandørers bæredygtighed ud fra en række kriterier, tildelte os den højeste certificering – platin. Vi ligger dermed i den øverste procent af de 65.000 vurderede virksomheder.
For nylig supplerede vi vores generelle fokus med fem konkrete og meget ambitiøse bæredygtighedsmål, både på koncernniveau og i Danmark. Vi vil blandt andet halvere vores CO2-udledning i Danmark i 2023. Det inkluderer udfasning af fossile brændstoffer, mindre rejseaktivitet og brug af 100% genanvendelig energi.
1 enhed skal blive til 100
Men der, hvor vi i endnu højere grad kan gøre en forskel i samfundet, er ved ikke kun at kigge indad, men i høj grad til siderne – mod vores leverandører til den ene side og vores kunder til den anden. Der er ingen tvivl om, at teknologi spiller en helt afgørende rolle i den grønne omstilling, lokalt og globalt. Vi skal derfor som en af de førende leverandører i Norden dels kigge i retning af den supply chain, der leverer de produkter, vi sælger, og dels mod vores kunder, så vi understøtter deres ambitioner om at spare energi.
For hver gang, vi i Atea udleder én enhed CO2, vil vi hjælpe vores kunder med samlet set at spare 100 enheder. Hvordan vil vi så lykkes med den mission? Det vil vi gøre ved hjælp af it, teknologi og rådgivning om bæredygtige løsninger. Måske kan man flytte mere data til bæredygtige datacentre i skyen, måske optimere trafikken med intelligent teknologi eller måske arbejde mere fleksibelt og virtuelt.
Skal vi nå i mål med de nye ambitiøse mål, spiller vores medarbejdere som nævnt en nøglerolle. De skal vide, hvad de taler om, og de skal brænde for projektet helt ned i maven. Derfor taler vi rigtig meget om bæredygtighed i organisationen, og alle vores 1.450 medarbejdere har inden årsskiftet gennemgået et e-learning-kursus i bæredygtighed, så vi alle kan rådgive og udfordre kunderne på et fundament af indsigt. Samtidig er vi ved at etablere et internt ambassadørkorps, der kan støtte kollegerne og sendes ud til kunder.
Sammen når vi langt
Filosofien er, at hvis vi ikke selv tænker bæredygtigt – og har en fælles forståelse – så kan vi ikke påvirke vores kunder i en positiv retning. Mange organisationer er allerede godt i gang med bæredygtige initiativer. Men der, hvor vi håber at kunne gøre en forskel, er ved at hjælpe kunderne med intelligente løsninger og rådgivning på et højere niveau. For eksempel har vi hjulpet en af de førende danske fitness-kæder med at lave energibesparende belysning på tværs af alle centre. Og med temperatursensorer i asfalten, langtrækkende IoT-netværk og cloud-baseret teknologi hjælper vi danske kommuner med at træffe oplyste beslutninger om, hvor og hvornår de skal salte, hvilket reducerer både den økonomiske og den miljømæssige belastning.
Derudover kan vi som nævnt påvirke og samarbejde med hele vores supply chain, der i første led består af mere end 1.400 partnere, hvis produkter vi leverer videre til vores kunder. Ingen kan gøre en markant forskel alene, men sammen kan vi nå rigtig langt, når vi står skulder ved skulder og inspirerer og forpligter hinanden på tværs af funktioner, brancher og grænser.
Har du erfaringer med at skabe en bæredygtighedskultur i din organisation?