21.04.2021  |  Supply chain

’HOLISTISK BÆREDYGTIGT’ BOMULD RAMMER VERDENSMARKEDET

Indhold fra partner Hvad er dette?

Komplet med fuldt transparent forsyningskæde fra bomuldsmark til færdigt produkt: BESTSELLERs brands NAME IT og SELECTED er de første nogensinde til at producere styles med CmiA (Cotton made in Africa)-Organic.

Komplet med fuldt transparent forsyningskæde fra bomuldsmark til færdigt produkt: BESTSELLERs brands NAME IT og SELECTED er de første nogensinde til at producere styles med CmiA (Cotton made in Africa)-Organic.

BESTSELLER fremskynder nu sin indsats for at få mere økologisk bomuld på det globale marked ved – som de første i verden – at introducere CmiA-Organic i produktporteføljen.

CmiA-Organic har nogle attributter ud over det sædvanlige, da standarden går skridtet videre end regulær økologisk bæredygtighed med fokus på naturbeskyttelse og klima: CmiA-Organic er nemlig både godt for planeten og for bomuldsbønderne. Derudover er standarden fuldt ud sporbar fra bomuldsmark til færdigt produkt.

Projektet er faciliteret af BESTSELLERs Fashion FWD Lab, og SELECTED og NAME IT inkluderer som de første brands CmiA-Organic i deres Autumn21-kollektioner.

”Der er simpelthen så mange positive aspekter ved CmiA-Organic. Når man tilføjer økologisk dyrket bomuld oveni CmiA’s gængse sociale arbejde bliver denne standard særdeles eftertragtet. Desto gladere er vi også for at være de allerførste som kan tilbyde produkter med CmiA-Organic bomuld,” siger Camilla Skjønning Jørgensen, Sustainable Materials and Innovation Manager, BESTSELLER og uddyber:

“CmiA fokuserer på både sociale og økonomiske kriterier med udgangspunkt i at forbedre levevilkårene for bomuldsbønder og deres familier. De arbejder udelukkende i subsaharisk Afrika og kun med husmandsbønder, som er meget udsatte i forhold til klimaforandringer og madforsyninger, for blot at nævne et par eksempler.”

Nyheden kommer i kølvandet på to nylige offentliggørelser, hvor BESTSELLER hhv. samarbejder direkte med sin mangeårige denim-leverandør om at sikre produktion og tilgængelighed af økologisk bomuld samt nyheden om BESTSELLERs nylige indlemmelse af såkaldt ’overgangsbomuld’ i sin portefølje af mere bæredygtig bomuld.

Sourcing & Sustainability Manager hos børnetøjsmærket NAME IT fortæller:

“NAME IT har en ambition om at benytte 100 procent økologisk bomuld i vores kollektioner i 2025, men vi finder det ekstremt udfordrende at sikre både kvantiteter og rette kvalitet gennem de ordinære sourcingkanaler.”

”Forhåbentligt vil det anspore mange flere bomuldsbønder at konvertere til økologisk landbrug, ved at vi engagerer os i flere direct-to-farm projekter som eksempelvis CmiA-Organic. Så vil udbuddet blive større og derved kommer vi et skridt tættere på at nå vores bæredygtighedsmål.”

Alle projekterne har tilfælles, at de benytter en ’direct-to-farm’ sourcing-model. ’Direct-to-farm’ er en term, som er skabt i BESTSELLER, da tilgangen endnu ikke er gængs i branchen, men ifølge BESTSELLER nødvendig for at kunne sikre transparens og på sigt den nødvendige volumen for at kunne nå sine målsætninger for mere bæredygtige materialer.

”CmiA-Organic står for et sandt holistisk bæredygtigt råmateriale med et afrikansk aftryk. Det er virkelig dejligt at se, at vores partnerskab med BESTSELLER har udviklet sig i denne retning, hvor de endda er de første, som bruger CmiA-Organic,” udtaler Tina Stridde, Managing Director, Aid By Trade Foundation (non-profit organisationen bag CmiA) og uddyber: 

”Vi ser nu frem til at udbygge CmiA-Organic sammen med BESTSELLER og fortsætte vores værdsatte partnerskab.”

Hvad er ‘direct-to-farm’?

  • BESTSELLER benytter primært tilgangen ’direct-to-farm’ til at source økologisk bomuld, da man på denne måde både kan sikre, at den økologiske merpris går til bønderne, og at arbejdsforholdene er i orden.
  • På dansk findes der ikke en direkte oversættelse eller betegnelse, men handler om at source bomulden direkte fra de enkelte bomuldsbønder – de såkaldte husmandsbønder (smallholder farmers). På den måde ved man som brand præcis, hvor ens råmateriale kommer fra, hvilket lokalsamfund der har dyrket det, hvilken indflydelse ens investering har haft, og hvordan ens indledende finansiering af økologiske bomuldsfrø har hjulpet.
  • Det er komplekst at arbejde med husmandsbønder i storskala-produktion, hvorfor det er vigtigt med implementeringspartnere såsom OCA (Organic Cotton Accelerator) og CmiA, som er en ledende standard for bæredygtigt produceret bomuld, der støtter husmandsbønder via direct-to-farm, og som kan facilitere processen, følge op på alle fastlagte kriterier, hjælpe og undervise bønderne, sikre korrekt betaling samt engagere sig i lokalsamfundet.

Photo: Martin J. Kielmann for CmiA

Mere fra BESTSELLER

BESTSELLER

http://bestseller.com/

BESTSELLER er en international familieejet virksomhed, der via mere end 20 individuelle brands sælger modetøj, sko og accessories til kvinder, mænd, børn og teenagere. BESTSELLER har ca. 250 butikker i Danmark under brand-navne som VERO MODA, ONLY, JACK & JONES and VILA. BESTSELLER har en målsætning om at bidrage til udviklingen af en mere b…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere