”Den grønne dagsorden har givet os vind i ryggen”
LetsGo var nogle af de første, der gik ind på delebilsmarkedet i Danmark og er i dag godt kørende. Og virksomheden bliver ved med at se muligheder i deleøkonomien:
Nyeste skud på stammen er LetsGo Fleet Systems. En forretningsidé, der blev født ud fra et ønske om at overføre delebilsprincippet til virksomheder og institutioner med egen flåde, og dermed optimere brugen af firmabiler. I 2014 var LetsGo så langt med udviklingen af systemet, at det blev etableret som et selvstændigt selskab. I dag har datterselskabet ti ansatte og kunder i både Danmark og udlandet. Deres kunder er såvel andre delebilsoperatører som virksomheder og kommuner, der har egne større bilflåder til deres ansatte.
”Det grønne gennemsyrer vores organisation. Det er meget vigtigt for os og vores raison d’etre at skabe grøn mobilitet og animere folk til at tage den transportform, der er mest hensigtsmæssig – både i forhold til miljø og økonomi,” fortæller direktør for LetsGo og LetsGo Fleet Systems Bjarke Fonnesbech. ”Hele tanken bag vores virksomhed er at give danskerne en bæredygtig måde at have bil på, uanset om bilbehovet er til privat eller erhvervsbrug. Ved at være med i en delebilsordning i stedet for at have en privatbil, er vores brugere med til fjerne trængslen i byerne, mindske CO2-udslippet og give Danmark mere bæredygtig transport,” siger han. ”Når den bil, man har adgang til ikke står lige ude i garagen, overvejer man hver eneste tur, og så tager man oftere cyklen. Det er både godt for miljøet og samfundsøkonomien,” mener Bjarke Fonnesbech.
Potentiale i at overføre delebilsprincippet
LetsGo Fleet Systems er skabt ud fra et ønske om at overføre delebilsprincippet til virksomheder og kommuner med egen flåde ved at skabe et system, der både er brugervenligt for slutbrugerne og giver ejerne et overblik, der hjælper dem med at optimere flåden. Reservationssystemet var i første omgang tænkt som en del af LetsGo’s egen service, men har vist sig at have meget bredere brugspotentiale. LetsGo Fleet Systems har nemlig i de seneste år oplevet en stigende interesse fra både andre delebilsoperatører og virksomheder, der har en stor mængde biler, deres ansatte benytter, eksempelvis servicevirksomheder med kørende medarbejdere. ”Reservationssystemet giver ejerne mulighed for at følge med i udviklingen i deres bilflåde, fordi de kan hente data ud om, hvor tit og hvor længe bilerne bliver brugt. Det kan give grundlag for en beslutning om, at man fx kan skære ned på antallet af biler eller at en bestemt type biler egner sig bedst til en bestemt type medarbejdere eller opgaver,” fortæller Bjarke Fonnesbech.
Fra delebiler til delemobilitet
Der kommer ifølge Bjarke Fonnesbech til at være vækst på alle områder inden for delebilsområdet de næste år, og det vil åbne op for en masse muligheder, mener han: ”Vi kommer til at udvikle markedet og området og forventer stor omsætningsvækst både i Danmark og i udlandet”. Det næste, Letsgo Fleet Systems kommer til at arbejde med, er Mobilitet som en service, også̊ kaldet MaaS. Her er tanken, at man gennem én indgang nemt kan kombinere flere forskellige transportformer og services via en digital infrastruktur. Med de teknologier, der nu er til rådighed, er det blevet muligt at arbejde i åbne systemer og dele data til at skabe nye sammenhængende services til gavn for brugerne, hvilket vil være med til at skabe et åbent marked for delemobilitetsservices. Visionen er at gøre delemobilitet så̊ attraktivt og trygt for brugerne, at de med fordel kan vælge den privatejede bil eller ’bil-nummer-to’ fra og være fri for bøvlet og omkostningerne ved at eje bil. Dette er et marked, Bjarke Fonnesbech ser som et oplagt forretningsområde for Letsgo Fleet Systems.
Vores vækst er dynamisk
Selvom man hos LetsGo har redet på en deleøkonomisk grøn bølge, har der dog ikke været lige landevej forude hele tiden, fortæller Bjarke Fonnesbech: ”Vores centrale udfordring er, at vi er non-profit. Vi udvikler os for egne midler, og vores vækst er dynamisk. Vi har ikke investorer. Vi bestemmer selv, hvad der skal udvikles hvornår. Og det er både en styrke og en svaghed. Styrken er, at vi selv bestemmer og er meget tæt på vores brugere, når vi udvikler. Svagheden er, at vi virkelig skal sætte tæring efter næring.
LetsGo Fleet Systems tre gode råd til grøn vækst
- Sørg for at kommunikere dit grønne værdisæt meget klart ud. Fordi den grønne dagsorden har været så central i virksomheden, har vi let kunnet rekruttere og fastholde medarbejdere; simpelthen fordi de ser sig selv som del af et større formål end bare at tjene penge og have en karriere.
- Hav fokus! Hvis man vil ændre noget, er det vigtigt at have det større formål for øje.
- Kig på dit produkt og overvej, om det er relevant for andre end den målgruppe, du har udviklet det til. Er der andre problemer, end det, du har sat dig for at løse, det faktisk også løser? Det kan være, der ligger en forretningsmulighed og gemmer sig.
Produktet
LetsGo Fleet Systems ApS er datterselskab til delebiludbyderen LetsGo. LetsGo Fleet Systems’ produkt er et delebilsreservationssystem til flådoptimering og indeholder såvel software som hardware til alt fra enkeltmandsfirmaer til større virksomheder. Reservationssystemet er en fleksibel løsning, der skaber mindre administration, bedre overblik over køretøjer og en samlet optimering af bilflåderne. Det benyttes både i LetsGo’s 200 egne biler og i 700 biler, der tilhører danske internationale samarbejdspartnere.
Grøn vækst via grønne forretningsmodeller
Grøn omstilling handler både om virksomhedens egen grønne omstilling og om at bidrage til kundernes grønne omstilling.
Publikation - Grøn Business
Denne artikel er del af publikationen "Grøn Business - fremtiden er nu" (2018), som du kan downloade her