”Vi står midt i et paradigmeskift med revolution på alle parametre i en virksomheds univers, og man kan ikke melde sig ud af den udvikling. Hvis du ikke selv har en strategi for, hvordan din virksomhed skal navigere i det, så bliver du offer for andres,” siger Peter Mose, kommunikationsrådgiver, HEGELUND & MOSE.
”En del af den strategi er nødt til at være, at du skal ind og påvirke samfundssamtalen om dig og din branche. Taler man om dig som en del af problemet eller en del af løsningen? Vil du placere dig på den rigtige eller forkerte side af historieskrivningen?”, fortsætter han.
Læs også: Fire metoder til at opnå relevante rammebetingelser
Peter Mose er ekspert i politik, kommunikation og påvirkning. Han og hans forretningspartner Susanne Hegelund, rådgiver virksomheder, den offentlige sektor og organisationer om at få deres interesser hørt og set, og de har skrevet flere bøger om politik og indflydelse, bl.a. en med titlen ”Flyt magten”.
Det handler ikke kun om politikere
Hvordan gør man så det? Altså ”flytter magten”, så den leverer nogle rammebetingelser der på en gang er gode for klimaet og gør, at man kan operere som virksomhed?
Ifølge Peter Mose er det første, man må indstille sig på, at betingelserne for at drive virksomhed i en verden præget af bæredygtighed og omstilling slet ikke begrænser sig til det politiske niveau. Det handler om den der samtale fra før, og den føres og defineres af mange andre end politikerne.
”Man skal have en omverdensforståelse og sætte ind på de fronter, der påvirker fortællingen om bæredygtighed og din virksomhed,” siger Peter Mose.
Det er f.eks. pensionsselskaberne, som med større eller mindre hastighed drejer deres investeringer i grøn retning. Eller bankerne, som pga. lovgivning og krav til deres branche arbejder på at få flere og flere produkter, som kan lægges i den grønne bunke. Det er virksomheder, der er større end din virksomhed og stiller krav til at du er bæredygtig. Eller forbrugerne og medarbejderne. Og din brancheorganisation, hvor f.eks. både Dansk Industri og Dansk Energi er meget offensive på klimaområdet, hvilket vil presse medlemmerne.
Og så er der selvfølgelig politikerne.
Tre gode råd fra Peter Mose
- Forstå din omverden og de steder, din virksomhed bliver påvirket fra, så du ved, hvem du skal påvirke for at prøve at sikre plads til din virksomheds fremtid.
- Arbejd med dine data – og køb den hjælp der skal til for at få de rigtige frem. Især klimadata vil blive krævet af dig fra virkelig mange sider.
- Glem alt om bare at fortælle gode historier – du skal kunne dokumentere det, du fortæller om dig selv. Ellers ødelægger du selv samtalen om dig.
”Lovgiverne er jo kun et felt at påvirke. Men der er andre dynamikker i spil, og du som virksomhed skal arbejde på rigtig mange fronter i din lobbyisme.
Politikerdøren er mere åben end den plejer
Ikke desto mindre er det i øjeblikket politisk handling, virksomhederne skriger på, når der tales om grøn omstilling og klimastrategier. Og netop den store omstilling drevet af klima og snart også biodiversitet har skabt en særlig situation i den politiske arena.
”Klimalovens 70 procents-målsætning presser politikerne, fordi man ikke ved præcis hvordan man skal nå det, og det skaber i øjeblikket gode muligheder for at hjælpe dem med at se muligheder, men også barrierer. Dørene står langt mere åbne end tidligere,” siger Peter Mose.
Men så er der jo det med de mange fronter. For selvom Folketinget og regeringens beslutninger har betydning, så er det ikke der, forandringen primært kommer fra.
”Det er EU, der er den helt store klimaoperatør i disse år, det skal man virkelig interessere sig for. Det kører som et lyntog derfra i øjeblikket,” siger Peter Mose.
Alliancernes ABC
I Bogen ”Flyt magten”, som Peter Mose sammen med Susanne Hegelund udgav i 2017, opstiller forfatterne det, de kalder Alliancernes ABC, som er 10 gode råd til at skabe en ”slagkraftig alliance”.
- Overbevisende narrativ: Samarbejdsprojektet skal rumme en grundfortælling, der skriver alliancens mål ind i en af tidens vigtige samfundsdiskurser, også så projektet kan blive en vindersag for dem den skal påvirke.
- Medieekspertise og sekretariat: Alliancen bør bestykkes med folk med dyb indsigt i, hvordan sociale og klassiske medier kan bruges til at fremme den fælles sag. Et til lejligheden oprettet sekretariat kan drive den fælles proces.
- Brændende platform: Alle i alliancen har noget på spil.
- Win-win: Alle erkender, at de ikke kan løse problemet selv, men må have hjælp fra andre, der også kan se sig som vindere, hvis man går sammen.
- Ud af komfortzonen: Alle er parate til at bøje sig mod hinanden i et internt kompromis, som man forsvarer over for eget bagland.
- Umage legekammerater: Sammensætningen af alliancen må hellere overraske beslutningstagere og opinion end ligne en fætter-kusine-fest.
- Mærkesagen: Alliancen møder ikke op med én lang, alt-godt-fra-havet ønskeseddel, men vælger den vigtigste dagsorden ud.
- Interessekonflikter bliver inden døre: Samarbejdspartnerne respekterer på forhånd, at ikke alle i alliancen nødvendigvis vinder præcist lige meget, hvis projektet går igennem.
- Musketer-ed: Indbyrdes tillid betyder alt, og ingen går solo.
- Bevar momentum: Alle gode kræfter sættes ind på at fastholde trykket på den beslutningstager, der er nøglen til succes.
Kilde: Flyt Magten, Gyldendal Business 2017.
Det handler f.eks. om udviklingen af et fælles sprog og fælles definitioner af, hvad der er bæredygtigt og hvad der ikke er. Og de definitioner vil i flere år fremover være afgørende for, hvad der investeres i, får opmærksomhed, tilgodeses i lovgivningen osv.
Kommer ingen vegne uden data
En sidste og særlig faktor for dem, der vil definere fortællingen om dem selv og deres branche, er vigtigheden af solide data.
”Data er og bliver hård politisk valuta, når der skal etableres kriterier, definitioner og udmøntning af lovgivning. Og for den enkelte virksomhed i øvrigt også, når man skal tale med sine investorer, bank, kunder osv. Du skal kunne hive data om især klimaaftryk relateret til din virksomhed eller branche frem, hvis du vil lyttes til,” forklarer Peter Mose.
Behovet for data knytter sig i øvrigt også til en anden tendens: enden på det grønne pral.
”I transparenssamfundet er det endegyldigt slut med at prøve at få småting til at ligne 24 røde roser. Det bliver opdaget. Og så bliver du – uanset hvad du ellers kan og gør – hurtigt opfattet som en del af problemet, og andre får kontrol over fortællingen om dig.”
Gå sammen med andre
Alle de opgaver kan jo være ganske svære at løse på egen hånd. Peter Mose fremhæver da også alliancer med andre som en vej til at blive en del af ”den gode historie”.
Det kan f.eks. være alliancer med NGO’er, hvor man går sammen med nogen, der ikke er oplagte partnere. Eller Power to x-alliancen i DK som prøver at sikre, at virksomheder involveret i udviklingen af den nye sektor også bliver mødt med nogle rammebetingelser, som sikrer os, der skal lave de lange investeringer.
Læs også: Danfoss sætter fokus på energieffektivitet til COP26 i ny kampagne
”Går man med i den slags alliancer, får man placeret sig selv i offensiven og som en der lægger pres på, at der sker fremdrift, også politisk. Man definerer sig selv som frontløber, og det vil også blive manges opfattelse af ens virksomhed,” siger Peter Mose.
”På den anden side bliver der flere og flere alliancer, og man skal på, at der ikke går alliancebetændelse i det. Hvis man googler ordet partnerskab, så eksploderer ens computer jo nærmest. Der skal være en klangbund i alliancer, noget reelt indhold der spiller op imod en udvikling – ellers er det kejserens nye klæder,” siger Peter Mose.