13 virksomheder for BETTER TRUCKING

Europæisk projekt skal forbedre image og arbejdsforhold i transportbranchen

Foto: Mike Mozart, Flickr..

17.12.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

’Praktisk forandring på vejen’. Sådan lyder den kortfattede udgave af målsætningen for samarbejdsplatformen “Better Trucking”, som organisationen CSR Europe lancerede tidligere i år.

Med lidt flere ord sigter samarbejdet efter at ‘tage lederskab og gøre en fælles indsats for at skabe forbedringer i arbejdsforholdene for de ansatte i vejtransportbranchen, og compliance med lovgivningen’, som det hedder.  Frem mod marts 2020 er ambitionen at få 20-30 virksomheder til at gå med i  amarbejdet.

Indtil videre er 13 selskaber ombord: BMW, Daimler, Deutsche Post-DHL, Ikea, Maersk, Raben, Scania, XPOLogistics, Volkswagen, Volvo Group og Volvo Car Corporation har været med til de to første arbejdsgrupper, der blev afviklet primo oktober hhv. medio november.

”Et lidt hårdt sted at være”
Der er altså tale om både logistik-/transportudbydere og fabrikanter af lastbiler, som samtidig selv er transportkøbere. Disse vil drive selve initiativet, mens en stribe mindre leverandørorganisationer, fagforeninger og trafikmyndigheder vil blive inddraget i konsulentroller. Til at starte med er der sat en tidsramme på to år, med mulighed for forlængelse. Geografisk er fokus indtil videre på Europa, men løsningerne skal være skalérbare på verdensplan. Og der er nok at tage fat i, lyder  et fra Daniel Lissoni, der er projektleder på Better Trucking for CSR Europe.

”Branchen rummer et bredt spektrum af udfordringer og nogle deciderede problemer i den svære kategori, såsom lønrammer, arbejdstider og hvileforhold, som samtidig ofte er komplicerede at holde øje med, selvom lovgivningen er der. Og så er der nogle konkurrencemæssige overvejelser, der gør dem sensitive”, forklarer han, og peger samtidig på den generelle mangel på chauffører og den høje og stigende gennemsnitsalder som en anden udfordring for industrien.

Det er ikke desto mindre vigtigt, Inden for EU er næste fem millioner mennesker beskæftiget med vejtransport. På verdensplan dør 1,2 millioner mennesker om året i trafikulykker, og det er den 8. største dødsårsag globalt. Tunge lastbiler er med i en overvægt af disse, ofte pga. træthed hos chaufføren. I EU regner man med, at træthed er en betydelig faktor i omkring 20 procent af alle ulykker med tung transport.

”Derfor venter der en stor opgave med at forbedre ikke alene arbejdsforhold, økonomiske vilkår, standarder og indsatsen omkring compliance etc., men også det image, truckingindustrien har som et lidt hårdt sted at være”, siger Daniel Lissoni.

Det starter med tre analyser
Med indtil videre kun to møder afholdt, og omkring halv fyldt op, når det gælder deltagervirksomheder på platformen, så er Better Trucking stadig i opstartsfasen, understreger Daniel Lissoni.

”Vi afsøger stadig mulighederne”, som han siger, og fremhæver den brede vifte af mulige partnere og andre interessenter, der byder sig til.  Her i den indledende fase er planen, at initiativet skal gennemføre en dybere analyse af årsagerne til de problemer, som industrien står overfor. På grundlag af denne analyse skal der herefter afvikles tre processer:

1) Udvikling af sociale retningslinjer og standarder (Truck Transport Social Guidelines – TTSG) , hvilket angiveligt aldrig er set før i den branche.
2) Udvikling af en effektiv due diligence-tilgang, herunder et brugbart risikovurderingsværktøj og en undersøgelse af mulighederne for at etablere en mærknings-/certificeringsordning
3) Investering i kapacitetsopbygning og effektive løsninger, herunder videndeling på tværs af logistikmarkedet og en undersøgelse af mulighederne for at styrke chaufførernes position.

Mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’
”Det åbenlyse, overordnede mål med hele projektet er en bedre branche for de ansatte på gulvet, så at sige, og det føler vi kræver en mere fælles tilgang, end der findes i dag. Eksempelvis når det kommer til de sociale retningslinjer, så er der mange virksomheder, der har deres egne sæt regler for sine logistikleverandører, men der mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’”, siger Daniel Lissoni.

Som en del af initiativet sigter CSR Europe derfor efter at benchmarke alle de deltagende logistikselskabers forskellige retningslinjer og code of conducts, for på den måde at identificere både best practice og eventuelle huller.
Ud fra det arbejde skal der så sammensættes et nyt, fælles regelsæt med praktiske anbefalinger til at sikre compliance med eksisterende lovgivning og trafiksikkerhedsnormer, som efterfølgende skal kommunikeres ud til markedet.

Indtil videre har gruppen dog ’nedprioriteret’ onlineplatformen, og man regner ikke med at have budget til en hjemmeside i løbet af projektets første leveår. Partnerne kan dog dele information og få adgang til EU services via CSR Europe.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: risiko i leverandørkæden

Hvor kommer en virksomheds varer egentlig fra, og hvilke forhold er de produceret under? CSR.dk ser på, hvordan man kan arbejde med en risikobaseret tilgang til ansvarlige indkøb.

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

26.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvordan får vi SMV'erne med?

26.11.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG kan være en løftestang for en ny kultur i byggeriet

25.11.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads fravælger Black Friday: Cirkulære løsninger er det nye sort

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

20.11.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed i tekstilbranchen: En case om strategisk tilgang til ansvarlig udvikling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams