13 virksomheder for BETTER TRUCKING
Europæisk projekt skal forbedre image og arbejdsforhold i transportbranchen
’Praktisk forandring på vejen’. Sådan lyder den kortfattede udgave af målsætningen for samarbejdsplatformen “Better Trucking”, som organisationen CSR Europe lancerede tidligere i år.
Med lidt flere ord sigter samarbejdet efter at ‘tage lederskab og gøre en fælles indsats for at skabe forbedringer i arbejdsforholdene for de ansatte i vejtransportbranchen, og compliance med lovgivningen’, som det hedder. Frem mod marts 2020 er ambitionen at få 20-30 virksomheder til at gå med i amarbejdet.
Indtil videre er 13 selskaber ombord: BMW, Daimler, Deutsche Post-DHL, Ikea, Maersk, Raben, Scania, XPOLogistics, Volkswagen, Volvo Group og Volvo Car Corporation har været med til de to første arbejdsgrupper, der blev afviklet primo oktober hhv. medio november.
”Et lidt hårdt sted at være”
Der er altså tale om både logistik-/transportudbydere og fabrikanter af lastbiler, som samtidig selv er transportkøbere. Disse vil drive selve initiativet, mens en stribe mindre leverandørorganisationer, fagforeninger og trafikmyndigheder vil blive inddraget i konsulentroller. Til at starte med er der sat en tidsramme på to år, med mulighed for forlængelse. Geografisk er fokus indtil videre på Europa, men løsningerne skal være skalérbare på verdensplan. Og der er nok at tage fat i, lyder et fra Daniel Lissoni, der er projektleder på Better Trucking for CSR Europe.
”Branchen rummer et bredt spektrum af udfordringer og nogle deciderede problemer i den svære kategori, såsom lønrammer, arbejdstider og hvileforhold, som samtidig ofte er komplicerede at holde øje med, selvom lovgivningen er der. Og så er der nogle konkurrencemæssige overvejelser, der gør dem sensitive”, forklarer han, og peger samtidig på den generelle mangel på chauffører og den høje og stigende gennemsnitsalder som en anden udfordring for industrien.
Det er ikke desto mindre vigtigt, Inden for EU er næste fem millioner mennesker beskæftiget med vejtransport. På verdensplan dør 1,2 millioner mennesker om året i trafikulykker, og det er den 8. største dødsårsag globalt. Tunge lastbiler er med i en overvægt af disse, ofte pga. træthed hos chaufføren. I EU regner man med, at træthed er en betydelig faktor i omkring 20 procent af alle ulykker med tung transport.
”Derfor venter der en stor opgave med at forbedre ikke alene arbejdsforhold, økonomiske vilkår, standarder og indsatsen omkring compliance etc., men også det image, truckingindustrien har som et lidt hårdt sted at være”, siger Daniel Lissoni.
Det starter med tre analyser
Med indtil videre kun to møder afholdt, og omkring halv fyldt op, når det gælder deltagervirksomheder på platformen, så er Better Trucking stadig i opstartsfasen, understreger Daniel Lissoni.
”Vi afsøger stadig mulighederne”, som han siger, og fremhæver den brede vifte af mulige partnere og andre interessenter, der byder sig til. Her i den indledende fase er planen, at initiativet skal gennemføre en dybere analyse af årsagerne til de problemer, som industrien står overfor. På grundlag af denne analyse skal der herefter afvikles tre processer:
1) Udvikling af sociale retningslinjer og standarder (Truck Transport Social Guidelines – TTSG) , hvilket angiveligt aldrig er set før i den branche.
2) Udvikling af en effektiv due diligence-tilgang, herunder et brugbart risikovurderingsværktøj og en undersøgelse af mulighederne for at etablere en mærknings-/certificeringsordning
3) Investering i kapacitetsopbygning og effektive løsninger, herunder videndeling på tværs af logistikmarkedet og en undersøgelse af mulighederne for at styrke chaufførernes position.
Mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’
”Det åbenlyse, overordnede mål med hele projektet er en bedre branche for de ansatte på gulvet, så at sige, og det føler vi kræver en mere fælles tilgang, end der findes i dag. Eksempelvis når det kommer til de sociale retningslinjer, så er der mange virksomheder, der har deres egne sæt regler for sine logistikleverandører, men der mangler nogle specifikke krav, der kan gøre en forskel ’på vejen’”, siger Daniel Lissoni.
Som en del af initiativet sigter CSR Europe derfor efter at benchmarke alle de deltagende logistikselskabers forskellige retningslinjer og code of conducts, for på den måde at identificere både best practice og eventuelle huller.
Ud fra det arbejde skal der så sammensættes et nyt, fælles regelsæt med praktiske anbefalinger til at sikre compliance med eksisterende lovgivning og trafiksikkerhedsnormer, som efterfølgende skal kommunikeres ud til markedet.
Indtil videre har gruppen dog ’nedprioriteret’ onlineplatformen, og man regner ikke med at have budget til en hjemmeside i løbet af projektets første leveår. Partnerne kan dog dele information og få adgang til EU services via CSR Europe.